Hur mycket ungefär tror man det hamnar på?

Ackio

Trådstartare
ja svårt säga exakt men ungefär vad hamnar man på i prislapp för kolla igenom rygg och bakben?

Har tagit över en felskött kille för några månader sen och nu när han får mat och växt lite ser man bättre hans form och han är inte snyggaste killen. Så funderar åka in och kika igenom rygg och bakbenen ordentligt för se om det finns KS eller risk för problem med bakben. Så man kan arbeta aktivt och rätt från början. Hellre lägga en slant nu än riskera missa något för man inte undersökt ordentligt då han inte är helt ren i bak.

Så räknar plåtar rygg och ben, ev ul bakben. 5-6000 kr?
 
Beroende på vart i landet och vilka utredningar som görs så får du nog räkna med iallafall det dubbla.
 
ja svårt säga exakt men ungefär vad hamnar man på i prislapp för kolla igenom rygg och bakben?

Har tagit över en felskött kille för några månader sen och nu när han får mat och växt lite ser man bättre hans form och han är inte snyggaste killen. Så funderar åka in och kika igenom rygg och bakbenen ordentligt för se om det finns KS eller risk för problem med bakben. Så man kan arbeta aktivt och rätt från början. Hellre lägga en slant nu än riskera missa något för man inte undersökt ordentligt då han inte är helt ren i bak.

Så räknar plåtar rygg och ben, ev ul bakben. 5-6000 kr?

Det vettigaste är väl att som första steg ta hästen för en grundläggande genomgång på klinik ?

Utifrån statusen sen kan du ju bedöma om vidare gällande röntgen osv .

Det blir jättedyrt att dra plåtar bara ”för att” och f-bolaget om hästen är försäkrad, kommer inte täcka den kostnaden utan motivering att grundläggande koll finns osv.
 
ja svårt säga exakt men ungefär vad hamnar man på i prislapp för kolla igenom rygg och bakben?

Har tagit över en felskött kille för några månader sen och nu när han får mat och växt lite ser man bättre hans form och han är inte snyggaste killen. Så funderar åka in och kika igenom rygg och bakbenen ordentligt för se om det finns KS eller risk för problem med bakben. Så man kan arbeta aktivt och rätt från början. Hellre lägga en slant nu än riskera missa något för man inte undersökt ordentligt då han inte är helt ren i bak.

Så räknar plåtar rygg och ben, ev ul bakben. 5-6000 kr?
Jag betalade nästan 4000 kr för röntgen på alla fyra hovarna i höstas. 6 bilder totalt. 800 kr för första och 200 kr för övriga (+moms). För drygt två år sedan betalade jag nästan 3000 kr för röntgen av bakknä, två bilder. Hästen som fick hovarna röntgade behövde lugnande. Hästen som fick bakknät röntgat behövde inte lugnande. Undersökning osv. ingick på båda. Detta var inte på klinik utan allt gjordes hemma av veterinär med portabel utrustning.
 
Det vettigaste är väl att som första steg ta hästen för en grundläggande genomgång på klinik ?

Utifrån statusen sen kan du ju bedöma om vidare gällande röntgen osv .

Det blir jättedyrt att dra plåtar bara ”för att” och f-bolaget om hästen är försäkrad, kommer inte täcka den kostnaden utan motivering att grundläggande koll finns osv.

Veterinär kommer ut nästa vecka och vi ska gå igenom honom grundligt för få ett första hum om hur vi ska gå vidare för han är inte helt ren i kroppen. Men även han sa i telefonen det nog blir sen åka in och ta plåtar.Så självklart blir det "remiss" vidare mer officiellt.
 
ja svårt säga exakt men ungefär vad hamnar man på i prislapp för kolla igenom rygg och bakben?

Har tagit över en felskött kille för några månader sen och nu när han får mat och växt lite ser man bättre hans form och han är inte snyggaste killen. Så funderar åka in och kika igenom rygg och bakbenen ordentligt för se om det finns KS eller risk för problem med bakben. Så man kan arbeta aktivt och rätt från början. Hellre lägga en slant nu än riskera missa något för man inte undersökt ordentligt då han inte är helt ren i bak.

Så räknar plåtar rygg och ben, ev ul bakben. 5-6000 kr?
Att röntga ”på måfå” är både dyrt och onödigt, många hästar har röntgenförändringar som inte stör dem ett dugg. Först gör man en klinisk undersökning och hittar man något där, exteriöra avvikelser, palpatoriska avvikelser (t ex gallor, svullnader, förhårdnader etc), smärta för palpation (brukar dock mest gälla muskulatur, ligament och senor), hittar en hälta rakt ut el efter böjprov osv så går man vidare med röntgen/UL av misstänkta områden. Så börja med en allmän undersökning á la besiktning och gå sen vidare om något hittas.
 
Här hade kliniken en kampanj på friröntgen av ben (kotor, haser, bakknän) vilket då kostade 2.000:-, tror orginalpriset är ca 3.500:-. Lägg till kanske 2.000:- så får du även några bilder på rygg och kanske nacke. Ul av bakknän kostar 1.500.- här.

Jag hade dock börjat jobba hästen innan jag började leta fel. Om nåt dyker upp då i arbetet vet du bättre var du ska börja leta.
 
Här hade kliniken en kampanj på friröntgen av ben (kotor, haser, bakknän) vilket då kostade 2.000:-, tror orginalpriset är ca 3.500:-. Lägg till kanske 2.000:- så får du även några bilder på rygg och kanske nacke. Ul av bakknän kostar 1.500.- här.

Jag hade dock börjat jobba hästen innan jag började leta fel. Om nåt dyker upp då i arbetet vet du bättre var du ska börja leta.

Vi ser dem i arbete. Han arbetas. Och som nämnt ovan kommer han undersökas av vet först.
 
Vi ser dem i arbete. Han arbetas. Och som nämnt ovan kommer han undersökas av vet först.
Det framgick inte av ditt orginalinlägg att hästen arbetas. Vetcheck är väl helt rimligt men jag hade inte börjat röntga utan misstankar på något. Ex gallor i specifika leder osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 735
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp