Hur mycket växer en unghäst?

Sv: Hur mycket växer en unghäst?

En åring är 90% av sluthöjden.

Det stämmer inte alls på de hästar jag haft/träffat. Min 2-åring, tex, han var 138 som 1-åring. Han är snart 2½ och är 160... (men borde enl detta sätt att räkna bli 153 som färdigvuxen. Han måste alltså krympa 7cm de närmaste åren...? :angel:
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

En åring är 90% av sluthöjden.

Betyder att 133 cm som åring (biologisk ålder) och slutmåttet blir 148cm.

Ditt ridponnyföl är stort..

peråke

alltså jag är helt kass på matte har glömt allting, HUR var det man räknade ut % och så?

om jag har nuvarande mkh som ettåring och skall beräkna hur ställer man upp?
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

Jag gick genast ut o mätte min lilla hingst, mamma är fullblod 154 över manken o 159 över rumpan, en ferrari! pappan är welsh sekt B, 127 cm. Fölet är född 16/6 och var ca 99 när han födder, det tyckte jag var stort. Idag är han ca 110 cm och är 7 veckor. Hoppas han håller ponnymått som vuxen.
 
Mitt 6-åriga D-ponnysto (hon är 146.5 cm mkh) har vuxit strax över en halv centimeter sedan vi köpte henne, dvs för ett halvår sedan, men hennes föräldrar är inte så stora och hennes helsyster är slutmätt 1.47 m så hon kommer antagligen att stanna på ca 1.47 m. Dessutom har hon byggt på musklerna bra och ger idag ett större intryck än för ett halvår sedan!
 
Mitt 6-åriga D-ponnysto (hon är 146.5 cm mkh) har vuxit strax över en halv centimeter sedan vi köpte henne, dvs för ett halvår sedan, men hennes föräldrar är inte så stora och hennes helsyster är slutmätt 1.47 m så hon kommer antagligen att stanna på ca 1.47 m. Dessutom har hon byggt på musklerna bra och ger idag ett större intryck än för ett halvår sedan!
Tråden är från 2007...
 
Sv: Hur mycket växer en unghäst?

ok.
Men kan man inte räkna som man gör på hbl....90% av sin storlek vid 1 år?
133+13.3 = 146.6.
Min åring -06 var 133 cm på sin ett årsdag o jag hade räknat med att hon landar runt 146-147cm. Hon är 137cm nu.
Hon är e Power Boy undan 134.5cm sto. Men där finns russ,arab,Nf bakom henne. Araben kan ju spöka iofs.
Knepigt med ponny....hbl vill man ju bara att de växer o oroar sig snarare att de blir för små....varje cm är pengar.
Nja, om man ska vara riktigt petig så blir det 133/0,9=147,8 cm. :)
 

Liknande trådar

Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp