Hur mycket vågar jag ge?

G

gazira

För ett år sedan köpte jag en åring som verkligen var i ett bedrövligt skick, hon var väldigt mager, revbenen stack ut och även ryggraden stack upp.
Den här bilden är från när jag köpte henne.
zelma_sommarbete_1210271681_8762092.jpg


Nu har jag ökat på fodret och ändrat det en flertal gånger och visst hon har blivit finare men hon är fortfarande för tunn.
dsc01065_28547900.jpg


Nu äter hon, fri tillgång på hö.
1,5kg Lusern hackad strå.
1,5 kg krafft grov 125
1 kg havre
0,3 kg betfor
+ mineraler

vågar man ge mer? eller får jag helt enkelt acceptera att hon är tunn så länge hon växer mycket.
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag skulle överväga att ta bort havren och öka upp med mer betfor istället. Betfor innehåller ingen stärkelse och är bra för magen = ingen fara att ge mer av det samtidigt som det är energirikt, medan havre är ganska rikt på stärkelse och därmed INTE bra för magen = undvik.

Har själv en häst som jag köpte i september och kämpar fortfarande som en gnu med att få upp henne i fint hull och muskler. Nu börjar hon ta sig rätt bra då jag tog bort havren och ökade upp betfor och luserngivan istället och bytte även grovfoder till ett ännu bättre (hade bra innan också, men detta är ännu vassare) så det är ju också ett tips: vad har du för värden på höet? Fri tillgång på ett "dåligt" hö ger ju inte så mkt näring som fri tillgång till ett "bra" hö! (nähä? :p)

Vansinnigt söt pålla har du iaf. :)
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

tack för ditt svar.
Höt har bra värden, min andra häst håller sig kanonfin på enbart detta hö.
Jag har också funderat på att ta bort havren, men den är det enda som denna lilla häst tycker är gott och om jag inte häller lite havre över lusernen så vägrar hon att äta den. Hon är mycket kräsen med vad som går att äta eller inte.
Men det kanske går att hitta något annat foder som hon kan gå med på att äta och som är bättre för henne än havren.
Hur mycket lusern vågar man ge? finns det risker med att de får för mycket protein?
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Du kan lägga till olja.
Lusern kan du ge hur mycket som helst.
// Linda
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Jag har varit med om en häst som fått fång i samband med att den fick för mycket Lucern för snabbt. Den blev överkänslig och kunde senare inte tillgodogöra sig protein överhuvudtaget. Blev utdömd något år senare. Detta gällde dock en vuxen häst.


TS - Nu har du en unghäst som växer och som borde tåla mycket protein men köp en foderbok och räkna på värden så att det blir rätt. Både Krafft 125 och Lucern innehåller mycket protein, vilket din häst behöver i mängder för att kunna växa.

Håll koll på benen så att de inte är galliga eller varma.

Olja är toppen om man vill lägga på lite fett.

Jag skulle nog inte heller ge en 2-åring havre.

Tycker för övrigt inte att hästen ser så mager ut nu, lagom är bäst :).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Men om du ökar upp betforen (ist för havren) så sötar ju betforen upp lusernen. Funkar på mina iaf. :) Enligt en foderexpert som vi hade som föreläsare på utbildningen (läser t ridinstruktör) så är inte proteinöverskott farligt. Någon enstaka gång kan det orsaka problem om hästen är överkänslig/allergisk, men det är ovanligt. Dessutom om kvoten MJ/smbrp inte stämmer så kan det bli att hästen inte går upp i hull pga detta! Minns dock ej hur mkt det skulle överstiga för att orsaka problem.

Håller med de andra om att olja är bra. Själv ger jag linfröolja, men har hört att andra ger ex. rapsolja, majsolja osv. Men hört från de flesta håll att det bästa för hästen är linfröolja.
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

tack för ditt svar.
Höt har bra värden, min andra häst håller sig kanonfin på enbart detta hö.
Jag har också funderat på att ta bort havren, men den är det enda som denna lilla häst tycker är gott och om jag inte häller lite havre över lusernen så vägrar hon att äta den. Hon är mycket kräsen med vad som går att äta eller inte.
Men det kanske går att hitta något annat foder som hon kan gå med på att äta och som är bättre för henne än havren.
Hur mycket lusern vågar man ge? finns det risker med att de får för mycket protein?

Vilken kvot mellan MJ/smbpr har ditt hö?

Du har ju en unghäst som behöver ha högre kvot än det "vanliga" cirka 6, och så kanske det är en häst som behöver ha en högre kvot ändå. Så är mitt polska halvblod. Måste ha en kvot på cirka 7 för att hon hålla sig fin och inte tappa överlinjen.

Har börjat med Kraffts müsli, den gröna påsen. Har högre proteininnehåll än Groov 125 och innehåller havre också eftersom din pålla verkar gilla det.

/Lizzie
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Du kan ju lugnt ge mer lusern än det där :) Om hästen vill äta vill säga...

Lusern räknas ju som grovfoder, så man kan ge större mängder...
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Kan mycket väl stämma i det fallet, men vad vet jag och än mindre du? Tänk om det inte är det? Tänk om det är pg a överutfodring av specifikt fodermedel? Tänk om tänk om tänk om?

Jag är själv en Lucern fan för magra och ung hästar men....

Jag har väldigt svårt att förstå alla dessa goda foderråd om gör si och så på ett nätforum.

Eftersom man inte vet vem mottagaren av råden är,varken häst eller människa, så kan det onekligen bli mycket fel.

Om någon här på nätet ger uppmaning "du kan ge hur mycket som helst för det räknas som grovfoder" vad är det som säger att mottagaren inte ger hästen 3 kg per dag extra på en gång? Vore det lämpligt?

Som mottagare måste man även tänka till på vem får man råden av? Vad är det som säger att personen i andra änden vet vad som kan hända?

Jag försöker vara nogrann och försiktig i eventuella tips/råd här för att jag inte vill riskera att någon skadar sin häst om jag är okunnig gällande konsekvenser.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Nu hoppas man väl att folk som vill få hjälp här på buke, kollar upp sakerna med människor i riktiga livet, lr läser en bok lr vad som helst!

Tror inte så många litar blankt på att man kan göra en sak bara för att en person säger det, eller skriver det på ett internet forum...

Jag har själv skrivit frågor om min hästs foderstat och även jag har fått tips på vad man kan ge osv... Men jag kollar upp det på annat sätt, jag litar inte blint på det människor säger här, för man vet som sagt aldrig hur mkt de kan...

Men sen är det ju så att det nästan alltid är minst en som tkr tvärt emot och TS får ju själv välja vad den tar till sig eller inte, för det är ju väldigt svårt att säga vad som är helt rätt och fel för din häst, de flesta talar ju av sina egna erfarenheter...

Men håller även med dej om att vissa saker behöver förtydligas ibland, spec om man håller på och mixtrar med foder!
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Lucern innehåller mycket protein och förra året kom det ut en ny vetenskaplig studie som visar att hästar kan få fång av överutfodring av protein.

Man har ju i många år sagt att detta är felaktigt och att det är kolhydraterna som ger fång men nu bevisat att även proteinet kan orsaka fång...

Har själv varit med om detta på min travare men som tur var så upptäktes detta omgående av min duktiga hovslagare och veterinär....
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Lucern innehåller mycket protein och förra året kom det ut en ny vetenskaplig studie som visar att hästar kan få fång av överutfodring av protein.

....

Någon sådan studie finns inte publicerad i någon vetenskaplig tidskrift i alla fall! HH
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Det är väl en gammal (gammal o gammal, äldre) diskussion om att protein skulle ge fång? :confused:
Det nya är ju att det är fruktan-halten som är det farliga för hästen, det kom ju på tal inför förra sommaren..
Rätta mig gärna om jag har fel..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

trådkapning

Du skulle haft mitt hö..där fläskar de till sej lite för mycket..
vi behöver banta..

Tror som du, att man kan ta bort havren och helst fri tillgång till hö, och lägg på mer lucern. Vanlig billig rapsolja på dunk är också bra för att fläska till..
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Men hon skrev ju att det är fri tillgång på (bra) hö, och att hon har havren för att hästen annars inte vill äta sin lucern ;)
Fast 1kg havre till en 2åring är kanske lite mycket :)

Jag vet hur det är, min häst är inte heller speciellt förtjust i lucern så för mig blir det Betfor, Havre och soja (Dåligt proteinvärde i höet) linfrö, mineraler och hö :)

Det är ju inte så bra med tvärkast i fodret heller..
Hur länge har hon haft den foderstaten hon har haft, har du nyligen lagt till gjort om, eller är den oförändrad?
Vad har du redan testat som gett eller inte gett ett bättre resultat?
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Felåt, jag läste slarvigt. ;) om höet har bra värden, och inget händer, vore det en önskvärd situation att ha ännu bättre värden..även hög energikvot, inte bara hög proteinkvot. Hon skulle ha mitt hö..vi kanske kunde kastbyta hö!;)
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Ja absolut, man vill ju ha det absolut bästa :D
Jag kan ta ditt hö annars, vårat är inte det bästa, men vårat hösilage blev stulet och nu är det verkligen inte rätt tidpunkt att leta hö kan jag säga :crazy: Först fick vi nåt som likade, jag vet inte vad, så då fick vi köpa nytt igen, och visst det blev bättre, men inte bra, och absolut inte det ultimata !

Men det var iaf därför jag frågade TS om vad hon har gett innan och med vilket resultat och om hon nyligen ändrat om i foderstaten eller så, det blir lättare att försöka komma med förslag då man kan utesluta en del :)

Sen kan man undra vad MJ och Smrp ligger på i höt, då blir det ännu lättare att kommer med förslag :D
 
Sv: Hur mycket vågar jag ge?

Vad är det för onda människor som stjäl hösilage?:eek: Vad man kan dra för slutsatser, är iallafall att de måste vara utrustade med traktor eller annat fordon som klarar av tunga hösilagebollar!(det måste vara höjden av fräckhet/snålhet/desperation, att sno någons silage!)


Ja, med analys skulle det gå bättre att ge rätt råd:)..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 300
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 560
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 338
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp