Hur mycket vatten i hagen?

Simply me

Trådstartare
Fyllde vattentunnan i hagen igår kväll och har just varit ut och lunchat hästarna och det fanns inte en droppe vatten kvar. Men måste erkänna att jag inte ens vet hur mycket min häst brukar/behöver dricka. Men när hon haft hink i boxen har hon aldrig druckit mer än halva när hon stått inne ca 12 tim.

Det är tre islänningar som går i hagen, de är ute 11-12 tim per dag och får frukost och lunch ute.

Vattentunnan vi har rymmer ca 45 liter och alla tre har vattenkopp i stallet.

Hjälp är detta normalt och vi har för liten tunna helt enkelt eller går det åt mer än vad som är brukligt.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Nja, 45 liter kanske är i minsta laget för tre st hästar. Jag vet många hästar som mycket hellre dricker ute än inne i stallet. Kanske inte vattenkopparna "duger" att dricka ur.
Är det sen soligt nu när hästarna satt päls och kanske blir lite varma så dricker de ännu mer.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Jag har fortfarande mitt badkar med vatten i sen när det blir kallt då får dom 2 tunnor tror dom är på 65 liter dom räcker i stortsett hela dagen under den kalla perioden,någon gång kan det vara slut av olika anledningar "unghästarna leker med dom och åldermannen välter ut dom..mina hästar har vattenkopp inne men dricker nästan alltid när dom kommer ut i hagen på morgonen och då försöker jag fylla en eller två 20 litersdunkar till och fylla på
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Har en 90-literstunna åt två halvblod, den fylls varannan dag och ibland fyller jag den extra. Dom dricker rätt mkt ute.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

45 L på tre hästar blir ju bara 15 L per häst.
Vi räknar med att våra dricker minst 20 L per häst och dag ute, om det inte är sommar och varmt - då betydligt mer.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Jag har två islandshästar och till dom hade jag en 65 liters tunna som dom lätt drack ur varje dag! Fick tag i ett badkar att ha i hagen istället och där byter jag vatten var tredje dag kanske och då är det inte mycket kvar.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Jag vet många hästar som har som gimmick att dricka, det första de gör när de kommer ut i hagen. Det är precis som att vattnet smakar bättre. :)

När jag stod i ett stall, hade vi två tjugolitershinkar. Fylldes upp på kvällen innan och de tre hästarna släpptes ut, första hästen drog i sig en och en halv hink, direkt och nästa häst drack upp sista halvhinken och när man då gick ut och fyllde på hinkarna igen, så drack andra hästen upp bägge hinkarna på en gång, man gick in och hämtade vatten fyllde på igen och då drack första hästen upp en hink till och tredje hästen drog i sig en hel hink. Man fyllde på igen och tredje hästen drog i sig en halv hink...

Sen var det lugnt till lunchhö... Då var hinkarna tomma och det gick åt fyra hinkar till.

På kvällen kunde man få fylla i hinkarna i stallet, två gånger innan man stängde för natten.

Som det är nu, har jag murarhink i hagen till min häst som går själv. Hinken i stallet är oftast max 1/4 del kvar, efter natten... Jag har haft en 35-litersbalja, men stallägaren sa att hästen bara välte den (lade jag aldrig märke till) och att "hon inte dricker mer, för det har h-n kollat"... Jag får fylla på direkt på morgonen då hon drar i sig den direkt. På lunchen, fyller jag på en tom hink i hagen och på em när jag kommer för att ta in är hinken tom igen...

Så jo, 45 l tunna på tre isisar räcker nog inte långt.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

OK då verkar hästarna vara normala :) blir väl att komplettera med en hink till och bära mer vatten. Har inte tidigare lunchat hästarna och därför inte sett att vattnet varit slut så tidigt, skulle vara bättre om det räckt långt in på eftermiddagen.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

För mig är en gyllene regel: minst 25 liter vatten per häst i hagen (sommartid ännu mer)

Sen kan det krävas ännu mer om de tar för vana att dricka mycket tidigt ute i hagen.

Till min fyller jag ca 50 liter per dag i hagen för då vet jag att det räcker till dagen efter minst då jag är otroligt mån om att vatten aldrig får ta slut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Jag vet många hästar som har som gimmick att dricka, det första de gör när de kommer ut i hagen. Det är precis som att vattnet smakar bättre. :)

När jag stod i ett stall, hade vi två tjugolitershinkar. Fylldes upp på kvällen innan och de tre hästarna släpptes ut, första hästen drog i sig en och en halv hink, direkt och nästa häst drack upp sista halvhinken och när man då gick ut och fyllde på hinkarna igen, så drack andra hästen upp bägge hinkarna på en gång, man gick in och hämtade vatten fyllde på igen och då drack första hästen upp en hink till och tredje hästen drog i sig en hel hink. Man fyllde på igen och tredje hästen drog i sig en halv hink...

Sen var det lugnt till lunchhö... Då var hinkarna tomma och det gick åt fyra hinkar till.

På kvällen kunde man få fylla i hinkarna i stallet, två gånger innan man stängde för natten.

Så jo, 45 l tunna på tre isisar räcker nog inte långt.

Jo exakt så är det... är helt ok nu sommartid när vi bara drar fram slangen och fyller stora badkaret. Men på vintern när det är några murarhinkar i en isolerad behållare... blir ju et dj-a springande med hinkar. Då önskar jag att de var otörstiga när de släpptes ut. De har ju vattenkoppar i boxarna.:banghead:
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Många hästar föredrar hink/balja, det är lättare att dricka ur än vattenkopp.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

kl

Lite varierande men min dricker ungefär 10 l ute och kanske 5-8 inne just nu.

Mer tid ute än inne, käkar 3.5 kg hösilage + lite halm inne och 2 hösilage ute. Har gräs kvar i hagen.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Min erfarenhet är att det varierar väldigt mycket hur mycket de dricker. Det tycks bero på årstid, vindstyrka, temperatur, hur mycket gräs det finns i hagen, kvaliteten på gräser, vad man fordrar med, om de rids eller ej .... det går säker att fylla på fler faktorer. Jag ser alltid till ha så många baljor som behövs för att det aldrig ska bli tomt helt enkelt ....
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Kanske hon inte dricker ordentligt ur vattenkoppen, det gör då inte mina. Och om vattenbaljan är tom har dom fått för lite just då i alla fall, oavsett hur mkt det var i den när den var full ;)
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Mitt halvblod kan dricka upp mot 70-80 liter på ett dygn, så 15 liter hade inte räckt länge här:)
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Våra två har en balja på ca 50 l och en på 70 l. På vintern dricker de en av baljorna om dan ute plus ca 20 liter var inne på natten. På sommaren dricker de upp allt i båda baljorna på en dag.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Tycker det låter lite :) Jag har två stora hästar, fyller på en 60L balja 2 ggr om dagen. Det är sällan helt slut så jag skulle tro att dom dricker mellan 30-50L var per dygn.
 
Sv: Hur mycket vatten i hagen?

Sätt in vattenhinkar i boxarna så att de även kan dricka sig otörstiga där. Vattenkoppar är inte det bästa!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: animalasia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 144
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
738
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 871
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp