Hur mycket vatten?

Pettsson

Trådstartare
Som nybliven shettisägare så känns allt så svårt med mängder, då man är van stora hästar. Jag har länge, eller sedan en vecka tillbaka :smirk:, funderat på hur mycket vatten dessa krabater bör dricka/dygn?

Om någon kan besvara min lilla, säkert i era ögon, jättelätta fråga vore jag evinnerligt tacksam!

:bump:
 
På hund och katt räknar man med 50-60 ml/kg/dygn och jag
tror att det är samma för häst.
 
Om en stor häst ska dricka... är det 40-60/dyng?
Så borde en liten häst, enligt mina beräkningar, dricka drygt en 10 litershink.

Eller, nja. Kanske inte dricka upp hinken...
 
Det är faktiskt olika precis som med stora hästar. Jag jar en 2 åring som dricker 2 st 10 Liter spannar och sen har jag 1 st som knappt dricker 5 liter undertiden den är inne och de andra har vattenkoppar så där är det lite svårare att hålla koll men alltid fri tillgång till vatten , de som har spann har ju det inne hos sig och sen fyller jag upp spannarna när jag nattar dem
 
ska man inte räkna tio liter vatten på var 100 kilo häst, fast det är nog inte så många hästar som dricker så mycket, just nu.
 
Mina dricker ca. 3-6 liter ifrån 16-16:30 - 07:30(den tiden dom är inne)
 
Hm...Okej. Tror jag har ett litet hum nu.

De dricker just nu en 10 liters hink/dag var, och vi snackar SMÅ hästar...:)
Då behöver jag nog inte oroa mig som det ser ut!!

Tack allihopa!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: Castellini
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 361
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 085
Senast: Elendil
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 774
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp