Hur mycket...

Tuvisen

Trådstartare
Hur mycket kan man "fodra upp" ett fullblod? Och hur lång tid ska det ta innan man ser bra resultat?

Har ett 5 årigt fullblod som gått på banan tills för ca 8 månader sen, rids inte jätte hårt nu på vintern, men gör nog ofta av med mer energi än vad hon behöver när vi rider. Hon behöver få både mer muskler och mer hull, hon har musklat upp sig lite sen hon kom, har bara haft henne 2-3 månader, och har nog lagt på sig lite mer hull tkr jag det ser ut som...

Hon går på fri tillgång på ett bra hösilage äter ca 20-25 kg, har värdena: 6Mj och 50g Smrp, så enligt tabellen får hon ju överskott bara av grovfodret, får sen 0.8 kg betfor och 0.8 kg korn. Hon får sammanlagt runt 145 Mj och runt 1000 g Smrp /dygn, enligt tabellen är hennes behov runt 70Mj och 400 g Smrp, så hon ligger ju på dubbla...

Har gått på den foderstaten i 1 vecka nu (är kraftfodret som ökats upp, hösilagemängden har varit lika sen hon kom).
Tkr hon blivit lite större iaf, sen vi började öka kraftfodret.

Så här såg hon ut när vi haft henne nån vecka:
http://www.pixbox.se/pic_show_id25632491.html

Så här såg hon ut för 1 månad sen, innan vi började öka upp kraften:
http://www.pixbox.se/pic_show_id25632282.html

Har ingen bild hur hon ser ut nu, men ska försöka ta en imorn :).

Men iaf det jag skulle vilja veta är hur "stor" kan ett fullblod bli? Gärna bild! :)
Hur länge ska man vänta för att kunna se en skillnad när man ökat foderstaten?
 
Sv: Hur mycket...

När jag väl hittat rätt mat och rätt balans har resultaten kommit snabbt på mina tre fullblodsgrabbar. Orkar inte leta fram bilder nu, får återkomma :)
 
Sv: Hur mycket...

När det gäller fullblod får man glömma vad tabellerna säjer och skyffla i dem så mycket som behövs för att de ska lägga på sig.

Det finns ju lite olika modeller även på fullblod, min egen ser snarast ut som en fullblodsardenner, bred över både rygg och rumpa, med rejäl vattenränna längs ryggraden - trots att hon är 18 år och dräktig...
 
Sv: Hur mycket...

KL mer energi. Mer energi.

Upprepar

Mer energi.

Ge olja eller något i kraftfodret. Min får extra kraftfoder för att hålla hullet. Hon behöver en låg kvot på Smrp/MJ (du har 6.89) helst mycket över 6.
 
Sv: Hur mycket...

kvoten på hösilaget ligger runt 9 iaf, blir ju lägre när man räknar på allt, men är över 6 iaf, det har jag koll på :)
 
Sv: Hur mycket...

Jo, följa tabellen gjorde jag inte med min förra häst heller, och kollar inte så spec mkt på den, men kan ju vara lite intressant att se vad hon egentligen skulle överleva på enligt SLU ;)
 
Sv: Hur mycket...

Det här är iaf bilder från idag :)

http://www.pixbox.se/pic_show_id26048917.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26048916.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id26048915.html

Tkr man ser revbenen mindre på bilderna från idag :) ?

Sen behövs det ju såklart mer muskler i överlinjen, men det jobbar vi på för fullt! :D

Har funderat på om fodret hjälper, lr om man ska prova något annat? Fast ska nog ge det lite mer tid...
Har funderat på om man ska ge olja istället, om man inte ser så mkt större förändringar sen, för korn är väl ganska svårsmällt?
 
Sv: Hur mycket...

Jag har inte fodrat upp något fullblod. Men min häst är en vbl-travare som ibland känns som ett fullblod... :angel:
Han är ganska svårfödd. Från 9 kg hö+lusern och sen flyttades han till lösdrift med fri tillgång på ett bra analyserat hösilage (6,6MJ, 47 gsmbrp=kvot 7). Inga tillskott/kraftfoder -skönt - tänker jag trots att jag inte vet exakt hur många kilo han sätter i sig (men det är nog en del) Och nu har han börjat tappa muskler. :(
Nu fodrar jag på för glatta livet och försöker komma underfund med exakt vad jag ska ge honom så jag kan få en stabil foderstat. För han äter inte allt (gillar inte lusern och soja och blir tittig av olja och havre) och han verkar ha mkt större behov än tabellhästen (likn. svårfött fullblod undrar jag ibland?). Det är inte lätt.

Din häst är helt klart tunn och muskelfattig. Jag skulle faktiskt ta för givet att en sån häst behöver ha nåt extra. Så jag tycker att du ska prova ge både lusern och kraftfoder. Flera kilon. Hellre för mycket. Och när du ser bra resultat kan du experimentera med att dra ner och försöka hitta rätt nivå för just din individ.

Det verkar kunna skilja mkt mellan fullblod, hur svårfödda de är och om de klarar sig på bara grovfoder.

Hur snabbt man ser resultat beror på hur mycket foder man ger. Kanske 2-3 veckor ska räcka om man har gett tillräcklig mängd.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur mycket...

ja, hade själv ett varmblod förut, han var inte heller så lättfödd, behövde mkt protein han med, men såg verkligen resultat på han med krafft protein :)

Mer protein tror jag inte min häst behöver nu, får som sagt 1000-1200 g smrp, och att hon är muskelfattig, beror väl på att hon inte riktigt orkat jobba rätt, men tkr ändå hon har fått lite mer muskler på halsen och ryggen/manken, men hon har börjat hitta formen mer och mer nu :) och får med sig överlinjen, men det har typ kommit den senaste veckan, så musklerna kommer nog :) men det tar ju tid...

Är svårt det här med hur mycket de behöver...

Ingen som har nån bild ? :)
 
Sv: Hur mycket...

Först - Rom byggdes inte på en dag, så inte heller hullet på ett fullblod... :idea:
Jag tycker nog att du kan fortsätta på nuvarande foderstat ett par veckor till, om du tycker att det blivit skillnad på henne redan nu. Så länge det blir lite bättre behöver du egentligen inte förändra något.
OM du behöver ändra något så tycker jag att du ska försöka lägga till någon form av energifoder. Min halvblodsunghingst (numera såld och valack) var bedrövligt svårföddd periodvis och det som till sist fick honom att runda på sig ordentligt var när jag lade till ½ kg Derby (Kvarnbyfoders) till hans luserndiet....

Sen - jag ska försöka ta någon bild på min fullblodstant i morgon. Fast hon är en helt annan modell än din så det är inte så mkt att jämföra med. (så här såg hon ut, i rörelse, i somras)
 
Sv: Hur mycket...

Menar du inte hög kvot?

Nej jag menar låg kvot. Jag vill inte ha hög kvot till fullblodet.

Låg kvot innebär mer energi. Högkvot innebär mindre energi och mer protein. Protein bränner energi så hullet blir inte mycket bättre. Överskott energi ger mer hull.

Min erfarenhet av fullblod är att de behöver massor av energi för att gå upp i vikt. Men det måste vara långsamenergi. Havre har jag bara negatuv erfarenhet av och de har rasat i vikt.
 
Sv: Hur mycket...

Jag tycker ju att den är både tunn och omusklad! Jag skulle ge mera energirikt foder precis som någon annan skrev, överskott av energi bildar fett (Hull), för mkt energi=för fet i långa loppet.

Men din häst behöver MKT MAT, dvs ett högkvalitativt foder med mkt energi och protein för att kunna sätta muskler och hull.

Blir den för pigg vid ridning så får du longera den 20 min innan ridning lite lätt inspänd i form och sedan rida korta pass med god kvalite så att det är uppbyggande och inte nedbrytande för hästen.
 
Sv: Hur mycket...

Ett fullblod som tränats/tävlat står ofta på en mycket låg giva av grovfoder och massor med kraftfoder, de hästarnas förmåga att utnyttja näringsinnehållet i grovfodret försämras (försämrad funktion i grovtarmen). Det tar tid innan en sådan häst tillfullo kan utnyttja näringen i grovfodret fullt ut, vet dock ej hur lång tid man ska räkna med. Hoppas att HH tittar in hon vet säkert!

HH har tidigare skrivit om ett fullblod i träning/tävling, inte helt jämförbart men ändock ett fullblod. Igge tror jag hon kallade honom, han var tvungen att ha en låg kvot för att lägga på sig lite hull och muskler + att orka till slut i loppen. Men man såg till att han fick sitt lysinbehov uppfyllt!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=794651&highlight=igge

Som Ameos skriver tror jag att Kvarnbyfoders Derby kan vara ett bra foder för dig, innehåller lite stärkelse och men ändå mycket energi, både snabb och långsam!
 
Sv: Hur mycket...

okej, ja jag hade tänkt fortsätta några veckor till, men vill ändå kolla så man inte fortsätter ge, och det inte ger något resultat, och man skulle ha provat något annat...
Ja var ju lite olika modell på dom :P
 
Sv: Hur mycket...

Att hon är är tunn och behöver mer muskler vet jag redan...
Vet även att det är överskottsenergin som ger ökat hull.
Nu har hon inte blivit piggare när vi ökat upp fodret hittills, men även om hon skulle bli det så skulle det inte ge henne något att longera henne för hon orkar iaf inte balansera sig själv, så då sliter det bara, och skulle aldrig longera varje dag, har föresten inte tillgång till det heller...

Det jag undrade över var hur "stora" man kan förvänta sig att de ska bli, genom fodring och rätt ridning, och hur länge man ska fortsätta på foderstaten tills man ser resultat. :)
 
Sv: Hur mycket...

okej, ska läsa tråden :) jo att de brukar gå på lite grovfoder och mkt kraftfoder vet jag. Men jag antar att hon har stått på ett bra ställe :) för hon är väldigt lugn! Är inga problem att leda henne, och hon kan stå ute i hagen själv hur bra som helst fast det är mörkt. Kiropraktor och tandläkare som varit och "behandlat" henne har blivit väldigt förvånade att hon är så himla lugn.
Och eftersom hon bara ska ha varit ridhäst lite mer än 6 månader, antar jag att hon stått i ett mindre stall kanske, på ett hyfsat bra ställe.

Har själv hjälpt till i ett travstall, och vet hur de hästarna var när de stod ute själv osv...

Tror inte kvarnbyfoder finns här uppe, har aldrig sett det iaf...
 
Sv: Hur mycket...

Kvarnbyfoder har i allafall ett omlastningslager i Borlänge och försäljare finns för hela landet, se deras hemsida om du är intresserad! Fodret körs ut med lastbil dit du vill ha det om du beställer minst 150 kg sammanlagt av deras produkter, i varje fall här!
 
Sv: Hur mycket...

Bilden på min avatar är mitt fullblod.
Här är en till från en träning

9711055.jpg


Hon står på ca 125 Mj och en kvot på 6 som standard.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 220
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 329
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 856
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp