Hur mycket?

A

Alpin87

Min häst har släppts på bete nu och skulle behöva gå upp i vikt då det är lite magert. Eller ja, hon är svårfödd, de andra hästarna är runda ;)

Hon får:
1 kg lusernpellets (blötlagd)
1/2 kg krafft groov 125.
E-vitamin efter hårda pass.

Hur mycket kan jag öka? Vad är bäst att öka, grooven eller lusernen?

Kom gärna med tips. Hon är inte underviktig men får gärna lägga på sig lite till :)
 
Sv: Hur mycket?

Om hon äter mer lusern så skulle jag först öka på det. Men du kanske kan öka lusernet till 1,5 kg och grooven till 0,75 kg? Har du ngn bild så är det lättare:)
 
Sv: Hur mycket?

Här har du bild:

hoppning120.jpg


Problemet är att hon tycker att lusern är lite trist ;) Dock har jag blötlagt grooven nu också men hon kanske äter bättre om jag inte blötlägger den också. Vissa dagar äter hon upp men ibland verkar hon tycka att det är lite trist..

Kom gärna med fler tips! Kan försöka öka mer och som sagt, låta bli att blötlägga grooven också.
 
Sv: Hur mycket?

Har inga tips på mängder, men läste att din häst tycker det är lite tråkigt med lucernen. Min och en annan häst i stallet var likadana, fanns alltid lucern kvar efter natten. Vi löste det med betfor:)
Jag som gav hackat strå hällde betfor-vatten över hinken med lucern och den andra hästen, som åt pelletrerad lucern, fick sin lucern uppblött tillsammans med en liten mängd betfor.

Bara ett litet tips :) Hejhopp!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 191
Senast: Ullmerkott
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 584
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 461
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp