Hur nöjda är ni med era hovslagare?

jo jag e jättenöjd med min hovslagare förra gången han va här tog han av en sko för den va några mm för långt utanför på ena sidan så han skulle kunna ha trampat av den...Punktlig ja det e han ...(ibland före mig :D) och är utbildad ...och dyr..men e bra hovslagar får kosta va det kosta vill :smirk:
 
Någon av er skåningar som har svarat som har lust att tipsa om en bra hovis i nv skåne. Typ runt Hbg, Hässleholm o.s.v.
Är i stort behov av att hitta någon snabbt då min är spårlöst försvunnen och ej går att få tag på och min stackars häst inte blivit skodd på tio veckor.
Skicka PM om ni har något bra förslag.
 
Min kommer typ aldrig i tid.
Det går inte ens att boka en tid med han, sist skulle han komma helg 1 eller helg 2 men ingen hovis kom.
Då var det nära att jag bytte. Men sen på måndag kväll så stod han plötsligt bara där utanför stallet och skulle sko. :crazy:
Räknar typ med att jag alltid är hemma. :mad:
Nåja, vi får se hur det funkar i fortsättningen, men jag har en annan på lur som jag haft tidigare och som pållen älskar :love:. Problemet är bara att han inte har nån riktig utbildning. Men han kan ju va duktig ändå. :idea:
 
Jag ar jattenojd med min hovslagare - dessutom ar han bra i sangen!!!! :love: :banana: :love: :banana: :love:

Min hovslagare ar min sambo!! :D

Han haller dock aldrig tider....sager att han ska sko den och den hasten nar han kommer hem pa tisdag, och nar tisdag kommer sa lavar han att den ska skos pa onsdagen. De flesta av vara hastar blir skodda pa sondagar!!!
Han ar mycket lynnig, och blir ofta pa daligt humor om hasten inte star still eller lutar sej pa honom!

Han ar dock mycket duktig, och tranade med en utav Irlands basta hovslagare. Det funkar lite annorlunda har med utbildning, men de maste ga 4 ar som larling, och varje ar tar de ars-examen. Sa vissa hovslagare kan vara ett-ars hovisar, 3-ars hovisar. Nar man klarat 4-ars provet ar man en master farrier, och det ar min sambo!!
Alla master farriers ar anslutna (gratis) till Irish Master Farriers Association.

Jag alskar min hovslagare!! :love: :love: :love:
 
Jag har en jättebra hovis, han är stallchef där min häst är så vi skriver bara på en tavla när det är dags och vips så står hästen nyskodd i boxen :D
Han är riktigt duktig och lugn med hästarna.
 
Min hovslagare är oxå helt underbar!
Han kommer alltid i tid (ofta är han tom tidig) :) Han är mycket duktig och bra utbildad. Han är trevlig, mysig med hästarna och bryr sig om både hästarna och ryttarna. Den hovslagaren jag hade innan denna var oxå kanon men inte lika utbildad.
Men tyvärr har jag träffat många riktiga idioter!! En som slog hätarna gula och blå under skoning :cry: och en som skodde så illa att min häst fick kotldesinflammation.... :( :cry:
Så visst finns det både bra och dåliga!
 
För min del är det pappa som skor och han kommer ALLTID i tid, en hel helg var 7-8e vecka, fastän han kör 38 mil, tillsammans med övriga familjen då.... :D
Han är inte utbildad, men fick privat undervisning av förra hovslagaren, läser in ALLT material om hovvård han kommer över, samt pratar med alla hovslagare han möter.
Kan ju bara säga att min häst aldrig haft så fina hovar, så få tappskor och rört sig med så bra steg som när pappa började sko själv! Testade en annan i somras, men DET gör vi INTE om, det blev katastrof och tog 3 skoningsomgångar att läka ut de söndertrasade hovarna!

/TIGERHEART
 
Jag är jätte nöjd!
Han har jobbat som vovis länge nu och kan hästar, är alltid i tid, är relativt billig och trevlig!
Han kan dessutom ge bra tips på annat som rör hästen och dessutom gillar min häst honom! Och det gjorde även min förra!

Min man funderar på att utbilda sig till hovslagare, mest för att kunna sko vår häst men kanske även extra knäcka lite, då vår hovis somsagt varit med ett tag och snart kanske inte orkar längre, sen verkar det vara brist på hovslagare i vårt område!

Min första kontakt med en hovis var inte bra alls, pållen hade tappat en sko och hoven så risig ut, ringde en som lovade komma men gjorde aldrig det och ringde inte upp ens, fast jag talat in meddelande på svarare! Den andra som skulle komma ställde in och nu började det bli kris!! Detta var mitt i sommaren och då är det ju också många som är lediga...min nuvarnade hade skadat sig men han ringde iallafall och frågade hur det gick för oss och verkade mån om oss så valet var inte svårt sen när han var frisk! :)
 
Den jag har nu är jag nöjd med, har bara haft honom 2 gånger, han va den enda som vågade ge sig på att sko henne när min gamla hovslagare gett upp...
 
Väldigt nöjd.
Han är trevlig och lätt att prata med, personlig mot en. Kommer lixom ihåg en. Och han tycker mycket om min häst. ;)
Han kommer i tid, är billig, är mycket duktig på hästar över huvudtaget. Det var han som fick oss att inse att våran häst hade ont i ryggen trotts att kiropraktorn sa motsatsen.
Så han är allt man kan önska sig.. :D
 
Vi har helt underbara hovisar! (en hovis här i stockholm och en på betet i Dalarna) Båda är oerhört kunniga och de hanterar våra hästar på ett bra och tryggt sätt. Våra hovisar har aldrig kommit sent snarare tvärtom :o
Hovslagaren här hemma är snabb som attan och man får se till att vara i stallet före honom.
Skulle det vara så att man kommer senare så har han redan börjat! Vi har letat länge efter bra hovslagare och nu när vi hittat dem så släpper vi dem aldrig!!
Vill bara tillägga att anledningen till att hovisarna kan bli lite sura om man raggat kunder är att de oftast har fullt upp ändå. (iallafall våra)

/ sandra :)
 
Undrar jag?
Min kommer alltid i tid, är utbildad och mycket trevlig. :)
Men, det tog flera år att hitta honom.
Har haft många olika hovslagare med varierande beteenden:
Inte varit punktliga, inte tyckt om hästar(behandlat hästen som vore den en cykel), slagit hästen, trångskott osv...
Nu är jag änrligen trygg med min hovslagare men det tog tid att hitta en sådan trevlig kille.

hejsan! Jag känner igen mejj mycket... den värsta jag hade var en som skrek åt mina små syskon så fort jag vände ryggen åt... när han skrek åt dom att hålla käften var det nog. han fick göra klart hoven han hållde på med å sen åka... Nuvarande är toppen! kanske inte alltid så punktlig och ordningsam... fast det jobb hon gör väger upp en hel del... hon är utbildad och har 20 års erfarenhet! *känns bra*
hon har nyligen flyttat hit från sthlm och hon åker 30 mil för att fortsätta sko åt sina gamla kunder där uppe!!!rese ersättning, jo en hel del, eftersom hon tar 500 för skoning, 620 med skor, alltså om hon tar med sig nya...


Kramiz
 
Vi har helt underbara hovisar! (en hovis här i stockholm och en på betet i Dalarna) Båda är oerhört kunniga och de hanterar våra hästar på ett bra och tryggt sätt. Våra hovisar har aldrig kommit sent snarare tvärtom :o
Hovslagaren här hemma är snabb som attan och man får se till att vara i stallet före honom.
Skulle det vara så att man kommer senare så har han redan börjat! Vi har letat länge efter bra hovslagare och nu när vi hittat dem så släpper vi dem aldrig!!
Vill bara tillägga att anledningen till att hovisarna kan bli lite sura om man raggat kunder är att de oftast har fullt upp ändå. (iallafall våra)

/ sandra :)

vad heter den i dalarna?? Var dit en sommar och lyckades träffa på en som inte alls var så bra... :/
 
Jag är JÄTTE nöjd med min hovis!!
Duktig, rolig, snäll,nogran
jättebra med min häst!!!
Kommer alltid i tid mm.
:banana:
 
Jag är SUPERNÖJD med jobbet våran hovslagare gör, när han väl kommer (OM han kommer :smirk:).
Vet inte HUR många gånger han har lovat att komma och sedan bara inte dykt upp, och dessutom gjort sig omöjlig att få tag i.
Vågar ändå inte byta, VILL inte eftersom han är så himla duktig. Har haft rätt otur med slarviga hovslagare förr, så den här behåller jag i alla fall tills vidare...
 
Jag är nöjd med en av hovslagarna jag har. Den som är utbildad är klantig och han som inte är utbildad lyssnar på vad jag säger och är nogrann med hovvinkel och så. Nä,jag har hittat min hovslagare som är både duktig och billig och ser till hästens hovars bästa.
 
Jag är JÄTTE JÄTTE nöjd :banana:... Det är tredje hovslageren vi haft. Första var bra i början men tog åt sig för mkt jobb och slarvade så att skador uppstog, andra likaså. Men nu har vi en jättetrevlig tjej, rätt nyutbildat som tar sig tid och sitter gärna en timme i fikarummet och pratar lite skit. :p Jättedukig är hon och hon har lärt mig lite och så. Hon har verkligen gjort så att jag har bestämt mig för att bli hovslager(ska gå min praktik med henne).
 
Min hovis är jag otroligt nöjd med. :rofl:

Han har skodd mina hästar i 15 år nu!!! Jisses vad åren går :eek: Kommer ALLTID den dag och tid som vi bokat! Om inte så ringer han!
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
944
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 571
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
901
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp