Hur noga behöver igångsättningen vara?

clara123

Trådstartare
Just nu går min ponny på sommarbete med sin kompis i en väldigt stor hage. Förra veckan fick han vila ungefär en vecka. Nu är det mycket svalare ute och jag började sätta igång honom lite i förrgår. Jag tänkte att jag skulle skritta och trava några dagar osen trappa upp det så de skulle ta ungefär en vecka totalt med igångsättningen. Min ponny tänkte inte samma som mig ;) Han ville köra full rulle med en gång efter ”vilan”. Jag hann sätta mig i sadeln och skritta ett halvt varv, sen blev han ”rädd” för något och stack iväg i fullfart och galloperade flera flera varv innan jag fick stopp på honom. Då bytte vi varv och skrittade lite över bommar för att tänka på annat men såfort vi kom ut på spåret igen så stack han (nu fanns det inte heller något som var ”läskigt”). Jag undrar bara om det äns behövs sättas igång så noga när han går på sommarbete dygnet om? Det hade vart mycket lättare att ta det lite lugnt en dag men sen köra på ungefär som vanligt så kan inte blir samma energipaket.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 950
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 971
Senast: Stergo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp