Hur noga väljer ni hundmat?

Red_Chili

Trådstartare
Jag har full förståelse för att man behöver vara petig med att kolla ingredienser i foder när man har en hund som är konstaterat allergisk mot något födoämne. Det jag är intresserad av är hur ni som inte har allergiska hundar tänker kring val av hundmat. Jag försöker själv välja bästa tänkbara foder till mina, men det går ju alltid att lära sig mer och inspireras av andras erfarenheter.

Vad undviker ni?
Vad vill ni ha för innehåll?

Och framförallt: Varför :D

Ju vanligare ingredienser ni har åsikter om, desto mer nyfiken är jag.

Något som inte innehåller lax, kyckling eller ris och helst svensktillverkat. Vettiga värden, helst protein över 25% och fett mellan 15-20%. Sen behöver det vara relativt lätt att få tag i och något sånär vettigt pris. Sen är jag inte jättenoga, händer att de får det billigaste jag får tag i eller något som gått ut i datum på jobbet:o

Jag köper lamm eller vilt av någon anledning känns det som dom åtminstone har det bättre än kyckling gris och fisk.
Allra bäst hade det nog känts att ge häst.

Som godis köper jag bara ekologiska nötköttbullar.

Jag har väldigt svårt för hur slaktdjur behandlas.

Vad gäller Gissa så väljer jag foder efter vad som inte gör henne tjockare, hon blev julgris av ett lightfoder.
Valparna får Purina medium sensitiv skin, då vet jag att dom håller sig bra i mage o hull.
övriga vuxna hundar åter lite av varje, vi provar gärna nya foder o även vilket kött, fisk kommer inte in in mitt hus, det stinker så jag blir illamående.
Har även provat div köttbullar från hundfrysen o div korvar.
Alla får matrester även valparna.

Färskt och rått, spannmålsfritt samt producerat i UK kommer allra först, sedan försöker jag undvika kyckling.
Jag har kört på färskfoder/BARF i många år och jag kan inte tänka mig att fodra på något annat sätt helt enkelt - jag har bara sett fördelar med den dieten (undantaget priset möjligtvis. :angel: och att det är lite oländigt att ta med på långa vandringar. Där kan jag tänka mig frystorkat).

Kyckling går bort både på grund av hanteringen av köttdjuren och att så många hundar verkar utveckla känslighet mot just det proteinet. Det är vansinnigt frustrerande att det förekommer i ungefär 99% av alla hund(och katt)produkter känns det som.

Jag valde ett svenskt torrfoder som många verkar vara nöjda med och som hunden verkar må bra av. Det finns mycket åsikter om deras kost men när jag läste på lite verkar det saknas mycket vetenskapligt förankrad kunskap för många påståenden som görs, annat än enstaka studier här och där. Vill ha torrfoder av praktiska skäl och sedan kompletterar jag ibland med lite annat, mest för att hunden verkar uppskatta det. Kort sagt är det inte jättemycket tanke bakom vad som serveras.

Något som inte innehåller lax, kyckling eller ris och helst svensktillverkat. Vettiga värden, helst protein över 25% och fett mellan 15-20%. Sen behöver det vara relativt lätt att få tag i och något sånär vettigt pris. Sen är jag inte jättenoga, händer att de får det billigaste jag får tag i eller något som gått ut i datum på jobbet:o
Hur kommer det sig att du undviker ris? :)

Svenskt och bra råvaror i första hand. Min ena förra hund var spannmålskänslig så har fortsatt med spannmålsfritt och utöver det light, då dessa är kastrerade hanar. Har torrfoder från ett företag och så får dom lite blötfoder från ett annat.

Undviker kyckling efter att förra vovven blev dålig av det.

Väljer helst svenskt så basmaten nu är Magnussons ångkokta nöt.

Dessutom har han plockmat ständigt framme. Purima Urinary -som han fick redan innan de döpte om det till urinary.
Enkla anledninen är att han äter det. Har provat mig igenom en mängd olika sorter och provpåsar. Begränsas ju även av att han inte äter stora bitar

Inte jättemycket tanke utöver att det skulle vara till valp, mindre ras och producerat i närheten (typ dk, Tyskland eller Sverige). Slutade med ett insektsbaserat foder från Tyskland som jag kan beställa från samma ställe som jag kan få godis från typ ozami.

För torrfoder ville jag ha hög andel kött, bitar som passar en liten hund och något han äter. Min hund var väldigt kräsen som unghund och till slut hittade jag en sort som funkade och den har jag fortsatt med sedan dess.

Hade gärna gett svenskt dock, och nu när han är äldre är han inte lika kräsen men behovet av små bitar kvarstår (tycker tex att Magnusson har för stora bitar).

Han får färskfoder också och även där har smaken blivit högt prioriterat. Även smidigheten, dvs att det finns i små bitar typ köttbullar eftersom att han är liten och inte äter så mycket. Här kör vi på ett nordiskt foder vilket känns ok.

Som andra skrivet så helst svenskt. Förut undvek jag kyckling i torrfoder då tidigare hund var känslig är väl lite restriktivmed det fortfarande. I övrigt varierar jag kosten, de får både torrfoder, fäsrkfoder, blötfoder, hemmalaget, rester mm.

Av praktiska skäl har de ett torrfoder som bas då det är smidigt när man åker iväg. Det varierar vilket, just nu har vi flera olika torrfoder hemma som vunnits på tävling. Vinner vi små påsar brukar vi använda det som träningsgodis men de större påsarna kommer ätas upp innan vi inhandlar nyttt foder.

Jag personligen tror på att varierad kost är bra för att slippa överkänslighet, roligare för hundarna och naturligare än att äta bara samma sak hela livet. Det finns också nån studie på dräktiga tikar där en varierad kost gav mindre allergi och magproblem hos valparna sen om jag inte minns fel. Tänker då att det inte lär skada så länge hundarna verkar må bra av det.

Ger Magnusson för att det viktigaste för mig är svenska råvaror och svensktillverkat. Sedan vill jag inte ha lax eller kyckling pga hemska levnadsvillkor för djuren. Jag tummar hellre på spannmål och "utfyllnad". Ger lite ägg och slaktrester från vår egen kyckling vid sidan av. Det blir en del matrester också, eftersom magen tål det och vill jag att den fortsätter med!

Han får färskfoder också och även där har smaken blivit högt prioriterat. Även smidigheten, dvs att det finns i små bitar typ köttbullar eftersom att han är liten och inte äter så mycket. Här kör vi på ett nordiskt foder vilket känns ok.
Magnussons kommer i korvar. Jag karvar av någon cm och finfördelar.
Tidigare gav jag mush och även de köttbullarna finfördelade jag.

Bara hunden äter så ger jag det om det så är Doggy orginal (fast det är äckligt så vi slipper).

Har aldrig haft problem med schäfer som inte äter tidigare så det känns som jag provat allt. Veterinär hittar inget fel så vi kämpar vidare och hoppas att det ger med sig med åldern. Alla syskonen äter dåligt men hon absolut sämst.

Just nu får hon Royals active puppy blandat med blandfärs.

Tror jag har provat varenda färskfoder på marknaden med varierat resultat.
Fodax har funkat bäst. VoM går ner ibland. Musch är så äckligt att hon backar från skålen osv. Oavsett sort får det inte vara helt tinat för då ratar hon direkt.

Nu håller jag på att läsa in mig på BARF även om det egentligen är ohållbart för vår vardag.

Det hon äter 🙄
Men vill ha svenskt, just nu äter Tilda granngården sensitive hos mamma (skulle inte välja det själv dock då tilda inte äter det hemma hos mig när jag testat), och hemma äter hon Furry family Lamm blandat med doggy professional för små hundar. Men hon äter ca 1 dl knappt med torrfoder, så det är inga mängder.
Gällande färskfoder är det fodax vilt för det mesta, ibland real, ibland mush. Kokt kycklingfilé Eller råa kycklingvingar blur det också ganska ofta.
Ibland blötmat på burk, ibland en skvätt blötmat för katt för att få upp aptiten. Kräsen vovve gör att det blir mycket prova på och svårt att undvika en massa saker 😬

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 667
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 662
Senast: calm
·
Övr. Hund Antagligen fel ställe att fråga men lite inspirerad av liknande tråd på hästsidan. Personligen känns det sällan som att jag väljer bort... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 125
Senast: iNHALE
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 531

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar