Hur noggranna är ni...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur noggranna är ni...

hmmm, redan i vecka åtta hade jag gått upp sex kilo, och som sagt, det är bara magen ( och brösten ) som har förändrats, jag har inte blivit tjock utan bara stor på magen..
jag tror nog allt att de är något i den här ekvationen som inte stämmer!:cool:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Hua, tänk om man går upp massvis. Vilken påfrestning för kroppen!

När har du UL? Och hur långt är du gången mer exakt? Vi verkar ju vara ganska nära varandra..

/ Bebben som är i 12+2 och vars BM är ganska säker på att det stämmer exakt med vad UL lär visa.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

exakt.. hmm.. ush, då måste jag ju räkna..
när vi var på inskrivningen den 7/2 så hade jag gått exakt åtta veckor och tre dagar.. så då blir de.. nä, du får nog räkna själv..
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Siffror är inte min grej ;)

Jag har reggat mig på familjeliv.se enbart för att hålla koll på tiden..
 
Sv: Hur noggranna är ni...

aha.. räknar dom ut det åt en då eller??
de måste jag göra..
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Japp! :D

Fast min BM räknar en dag annorlunda än vad den sidan gör, men sak samma. Då kollar jag bara där och tänker plus en dag :p

Har BF den 17:e sept, jag har för mig att du ligger 3-4 dagar ifrån mig bara?
 
Sv: Hur noggranna är ni...

jag har den fjortonde.. helt otroligt vad jämna vi är..
vad skönt att veta att du har ett par dagar kvar när jag har tryckt ute ungen :angel:

nu har jag reggat mig, den räknade ut att jag var i vecka fjorton, att jag har gått tolv fulla veckor och fem dagar, alltså vecka 13 +5..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur noggranna är ni...

Om du har gått 12 fulla veckor och 5 fulla dagar är du i 12+5, men säger v 13 om det inte är helt detaljerat.

Var inte så säker på att du hinner före mig, du kanske går över tiden eller så kommer min ut för tidigt ;)
 
Sv: Hur noggranna är ni...

jag har väldigt svårt att tro att jag skulle gå över tiden!
eller låt oss säga såhär: jag hoppas innerligt att ungen kommer som planerat! :cool:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Britta68 skrev:
Under min förra graviditet åt jag citroner på löpande band men nu verkar det ha slagit sig på kryddstark mat istället!

:rofl: Det där med att man blir sugen på olika saker e' ganska kul..

När jag väntade ettan så vräkte jag i mig salta, hårda bildäck..fanns jättepåsar på macken..som hade öppet hela dygnet..:banana:

med tvåan var det dajm som gällde och då kunde jag äte flera dubbeldajm om dagen..:banana:

med trean så var det röd paprika som gällde, flera kilon i veckan..satt o tuggade på det jämt..:love:

Vi hade en gammal tant på mitt jobb som sa att var man sugen på surt/salt så blev det pojkar och var det sött/beskt så blev det flickor..:angel:
Stämde bra på mig då ettan e' pojk o dom andra e' tjejer..
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Grattis till din/era graviditet/-er :banana:
Jag tror inte dina "vänner" kommer att sluta ge dig "goda råd" bara för att du fött ditt barn. Det kommer bara trappas upp. "Tänk på att han/hon inte ska sova med för mycket kläder, han/hon får inte sova med för lite, du får inte äta/dricka si eller så när du ammar, du får inte bada honom/henne för ofta/för lite". Ja, du kan säkert föreställa dig.
Så säg ifrån nu om du tycker det är jobbigt eller bara ignorera deras kommentarer (lättare sagt än gjort).
De gör det (förhoppningsvis) för att de bryr sig. Men du är faktiskt en vuxen kvinna som kan och har rätt att ta ansvar för ditt eget och ditt barns liv utan deras godkännande. Du har rätten att få bli mamma på ditt vis.

Jo, den starka maten är mer för din skull. När du blir höggravid får du antagligen lätt halsbränna (det fick jag, hela tiden nästan) och då är det inte så smart med stark mat.

Lycka till!
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Aporpå ngt helt annat var vi och ultrade en häst och ägaren blev jätteupprörd över att den var dräktig och började gråta...då kollade veterinären på henne och sa: Den är inte sjuk den är dräktig....
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag är vegetarian, så fisk och kött behöver jag inte oroa mig för. Det enda jag undviker är mögelost. Brie åt jag i början, men nu i sista trimestern tycker jag det är onödigt.

Kaffe dricker jag ganska sällan, eftersom jag inte längre får ta en snus till.:crazy: Att sluta snusa var en självklarhet för mig. Likaså att inte dricka alkohol.

Jag lyfter så tungt jag orkar. Ungefär samma tyngder som innan jag var gravid, fast inte lika ofta, och det går långsammare nu.

Den enda "regel" som folk har tyckt att jag bryter mot är ridningen. Ett fåtal har tyckt att det är farligt att rida. Fast jag blir nog mest smickrad. Gulligt att de bryr sig om min bebis, typ. Fast jag skiter ju i deras råd eftersom jag vill rida.:)
 
Sv: Hur noggranna är ni...

*knapplan*
Arligt talat ar det ju helt otroligt att nagon utav oss faktiskt ar kvar i livet....och att vara foraldrar ar kvar i livet....och att deras foraldrar ens blev till!!
For 50 ar sedan rokte och drack kvinnorna medans det var gravida, de lyfte sakert tungt ocksa, da de skotte mycket av hem och hushall helt sjalva och bilen inte var en sjalvklarhet, sedan nar bebisarna foddes fick de ligga i en spjalsang som sakerligen var malad med blyfarg som barnen slickade och tuggade pa.
De larde sej att cykla utan hjalm, de gick till och fran skolan sjalv, de klattrade i trad och ramlade ner och brot armen, slog ut tander mm...men barnen hade inte typ 2 diabetes vilket orsakade blindhet och njurfel.

Visst ar det bra att vi har battre sakerhet idag an vad vi hade aven nar jag var liten for sisadar 30 ar sedan. Men nagon matta far det faktiskt vara. Och att saga att varlden ar farligare nu an for 50 ar sedan, ar en total klyscha....for 50 ar sedan tyckte de att varlden hade blivit sa mycket varre an vad det var 50 ar innan dess.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

ramonarunds skrev:
*knapplan*
Arligt talat ar det ju helt otroligt att nagon utav oss faktiskt ar kvar i livet....och att vara foraldrar ar kvar i livet....och att deras foraldrar ens blev till!!
For 50 ar sedan rokte och drack kvinnorna medans det var gravida, de lyfte sakert tungt ocksa, da de skotte mycket av hem och hushall helt sjalva och bilen inte var en sjalvklarhet, sedan nar bebisarna foddes fick de ligga i en spjalsang som sakerligen var malad med blyfarg som barnen slickade och tuggade pa.
De larde sej att cykla utan hjalm, de gick till och fran skolan sjalv, de klattrade i trad och ramlade ner och brot armen, slog ut tander mm...men barnen hade inte typ 2 diabetes vilket orsakade blindhet och njurfel.

Visst ar det bra att vi har battre sakerhet idag an vad vi hade aven nar jag var liten for sisadar 30 ar sedan. Men nagon matta far det faktiskt vara. Och att saga att varlden ar farligare nu an for 50 ar sedan, ar en total klyscha....for 50 ar sedan tyckte de att varlden hade blivit sa mycket varre an vad det var 50 ar innan dess.


:bow: :bow: Håller med dig till 100 %:bow: :bow:
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag håller också med till viss del, men när det nu är bevisat att rökning kan skada barnet, så varför inte sluta? Det finns ju teorier (Tror jag det är bara i alla fall) att rökning lättare ger barn som kan få psykiska problem, barnen föds för tidigt mycket lättare osv osv. Nu är det inte så att det ALLTID händer, utan många som rökt/druckit under graviditeten får friska barn som kommer ut i tid.

Min mamma rökte och drack lite vin/öl under alla sina 3 graviditeter. Alla vi kom ut i tid, och var friska. Förutom att en av tvillingarna dog i hennes mage, men det var inte pga rökningen. Nu har visserligen 2 av oss psykiska sjukdomar, men det beror nog mer på generna och yttre omständigheter.

Jag är inte överdrivet försiktig nu när jag är gravid, däremot slutar jag att bära tungt så fort min kropp protesterar - men det gör jag oavsett graviditet eller inte. Man får gå på sin känsla.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Bebben skrev:
däremot slutar jag att bära tungt så fort min kropp protesterar - men det gör jag oavsett graviditet eller inte.

Det där var bra skrivet! Det är nog en bra grundregel - att inte pressa sig förbi det som gör ont/känns obehagligt, bara för att man brukar klara det i vanliga fall.

Jag sätter inte heller upp förbud för mig själv, men ändå blir det en hel del som jag får avstå från eller minska ner på. Magen begränsar ju mig, vilket är ganska naturligt. Tråkigt, men det är bara att acceptera.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Jag har märkt att jag har blivit allt mer preventiv. Jag tycker att kroppen har mycket svårare att återhämta sig nu, det räcker inte med att lägga sig på sofflocket i två minuter om man gått lite för länge på stan eller nåt. Jag tror att detta gäller särskilt oss med foglossning och andra bäcken/ryggkrämpor, man planerar i förväntad ork, går jag dit så får jag ta bussen hem, ska jag på fest i kväll så får jag vila under dagen, tex. Skulle jag bara utgå från nuet och anstränga mig tills kroppen protesterar skulle jag inte kunna ha nån struktur på mina dagar.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

mino skrev:
Jag har märkt att jag har blivit allt mer preventiv.
---
Skulle jag bara utgå från nuet och anstränga mig tills kroppen protesterar skulle jag inte kunna ha nån struktur på mina dagar.

Fast det där gäller ju även när man inte är gravid. I alla fall för mig. Det gäller att känna sig själv, kunna tänka efter före. De som kör på 100% tills kroppen säger ifrån blir utbrända.
 
Sv: Hur noggranna är ni...

Har skickat privat pm till dig
mvh el
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 472
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 278
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 673
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp