Hur och när avmaskar man hästen ?

D

Daffne

hur avmaksar man hästen och när ? Hur många gånger om året och när på året ? Vilket avmsakningsmedel kan man använda ? Vilket tycker ni är bäst ? hade :)
 
Avmaskningsmedlet finns att ge som pasta som man ger i munnen med en "spruta". Minst ett medel finns som pulver också.

Vuxna hästar avmaskar man före, under och efter betet. Hur ofta beror på vilket medel man använder. Blodmasken är den viktigaste masken att komma åt.

Banminth och Fyrantel används var 4e vecka under betessäsongen.

Ivomec, Bimectin, Noromectin och ... ett till som jag inte kommer ihåg vad det heter, används var 8e vecka under betessäsongen.

Cydectin används var 12e vecka under betessäsongen.

Har man styngfluga där man bor (man ser små gula prickar på hästens framben, då har styngflugan varit där och lagt ägg) avmaskar man med Ivomec (eller de andra i den gruppen) eller Cydectin på hösten, ca sept-okt.

Varje eller varannat år växlar man medel. Alltså ett år har man ett medel av de översta alternativen, nästa år ett av de nedre alternativen (Cydectin tillhör samma grupp som de ovan). De år man använder Banminth eller Fyrantel är det bra om man tar dubbel dos på våren så man kommer åt bandmasken.

Medlen inom grupperna är likvärdiga, men har olika pris!!
 
Ivomec, Bimectin, Noromectin och ... ett till som jag inte kommer ihåg vad det heter

Eraquell heter det du inte kommer på =)

Sen, Bimectin smakar sött, så de flesta hästar tycker det är lite godare än de andra i samma grupp. Dessutom är Bimectin och Noromectin billigast i den gruppen.
 
Avmaskar ni seriöst era hästar så ofta?

Jag kör innan betet, efter betet och i februari.
Med varierande sorter.
Kommer köra dubbel dos Beneminth nu efter betet.
Möjligvis kör jag en gång under sommaren om det ser ut att behövas.
 
Seriöst, har du nån koll alls på var, när, hur och VARFÖR man avmaskar????

Vill du avmaska sällan; ha bra betesmarker och TA TRÄCKPROV!!

Varför avmaskar ni vuxna hästar i februari? Det är spolmasken man bekämpar då, och vuxna hästar har eget skydd mot den. Det man gör då är att man riskerar ett massuppvaknande av blodmask och får kraftiga kolikanfall.

Varierar man sorter som ni gör så gör man så att maskarna blir resistenta, detta är ett STORT problem, då det inte finns några nya substanser på väg inom mycket lång tid. Blodmasken är redan resistent mot t.ex Axilur och Rintal som användes väldigt mycket och fel för 10-15 år sen. Vi har alltså TVÅ verksamma substanser mot blodmask, vad gör vi då de utvecklat resistens mot dem? Eller bara mot den ena och accelererar resistensutvecklingen för den andra?
 
Japps, jag avmaskar seriöst mina hästar så ofta.

Stoet avmaskat 12 h efter fölning. (För fölets skull).

Sen är de avmaskade i mitten på juni, i mitten på augusti och får sista avmaskningen i mitten på oktober (stygnfluga). Allt med ivermektin.

I februari maskar jag med dubbel dos banminth, just för jag har föl.

När jag BARA haft vuxna hästar avmaskar jag före betet, med 4 resp 8 v intervall beroende på preparat (byter var tredje år, dvs två år med samma prep), samt i oktober mot stygnfluga (ivermektinpreparat).

När jag VET att jag har PARASITFRIA beten avmaskar jag bara innan betet (med tanke på hur hårt trycket blir i vinterhagen och hur de verkligen dammsuger alla grässtrån på våren så avmaskar jag alltid innan betet även när jag vet att de är släppta på parasitfria marker) och sen i oktober mot stygnfluga. Men har jag unghästar elelr föl avmaskar jag "enligt konstens alla regler".

Jag gjorde faktiskt ung som du förr, avmaskade före betet, efter betet, i oktober och i februari. Jag hade eg bara ren TUR att jag inte lyckades skapa resistenta maskar och att hästarn mådde bra. Dock gick de då på växelbete med kor vilket markant minskade parasittrycket som lär spelat in.

Och, lika lite som jag vill att ha hästarna ska få förlite mat ända till jag SER att de är för magra, lika lite vill jag att de ska ha så mkt mask att jag SER att de är maskangripna. Och så slipper jag gärna en 50 000 kronors buköppning pga maskrelaterad kolik.

Så för mig är valet avv sköta avmaskningen korrekt ganska enkel. och det är inte ens besvärligt =)
 
Folk har svårt att lära sig det här med avmaskningar... (Jag säger därmed inte att jag är världsbäst).

Jag leasade en shettis för ett tag sedan och fick med skötselanvisningar. Hon ansåg också att jag skulle avmaska med dubbel dos efter betet och att jag sedan skulle avmaska mot styngflugan med tex Ivomec i januari/februari.
När jag upplyste henne om att det inte var vad som rekomenderades blev hon putt och sa att "Det finns olika sätt"...
 
Här har du en till som avmaskar så!!
De anvisningar som finns är inte tagna ur luften direkt, utan det finns en tanke bakom.
JAG skulle inte våga laborera med avmaskning för sällan - varför skapa ev. sjukdom om man kan förebygga?
 
Hmm, det blir ju nya råd och rön med jämna mellanrum och det den personen lärt sig var nog en hemskt gamal uppdatering. Jo, jag vet att folk blir putt när man informerar dom om det senaste...folk vill inte ha fel helt enkelt....dom vill göra som dom *alltid gjort*, utan någon som helst koll på hur det egentligen ser ut i dagsläget. Men egentligen är ju en uppdatering hemskt enkel...bara ringa SVA så får man reda på det senaste. Dubbel dos är ju i bandmasksyfte, och det brukar man ju göra på våren. Styngflugan är i sep, senast oktober. I februari är det spolmask på unghästar man bekämpar. Jag är heller inte världsbäst, men försöker åtminstone hänga med i forskningen så gott det går. egentligen är det ganska meningstlöst att skicka med skötselråd ang avmaskningar och hästen inte står kvar på samma ställe, för hur vet egentligen ägaren om hur dina betesmarker eller betesrutiner är ?
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
252
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska hästar syns i startfältet för årets världscupfinal i hoppning som går av stapeln nästa vecka, men bara en av dem rids av...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
700
Senast: Elo
·
  • Artikel
Hästnyheter I maj förra året hittades en häst skjuten i sin hage i södra Sverige. Nu åtalas en man för grovt vapenbrott, skriver Tranås Tidning.
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp