Hur ökar man vattentrycket i en flottörvattenkopp?

TinyWiny

Trådstartare
Äntligen är min efterlängtade uppvärmda flottörvattenkopp på plats men det har uppstått problem. Flottörvattenkoppen fyller alldeles för långsamt, bara 2 liter/minut. Vattenledningen den är kopplad till ger 15 liter/minut så där är inte problemet. Google är inte min vän i det här ämnet så därför hoppas jag att bukefalisterna sitter inne på kunskapen jag behöver.

Om det är någon som sitter inne på tips på hur man ska få hästarna att dricka ur den så mottages det tacksamt också! De kan stå och äta äppelbitar ur vattnet men dricker inte.
 
Äntligen är min efterlängtade uppvärmda flottörvattenkopp på plats men det har uppstått problem. Flottörvattenkoppen fyller alldeles för långsamt, bara 2 liter/minut. Vattenledningen den är kopplad till ger 15 liter/minut så där är inte problemet. Google är inte min vän i det här ämnet så därför hoppas jag att bukefalisterna sitter inne på kunskapen jag behöver.

Om det är någon som sitter inne på tips på hur man ska få hästarna att dricka ur den så mottages det tacksamt också! De kan stå och äta äppelbitar ur vattnet men dricker inte.
De kanske känner att den är ny. Det kan ju ta ett tag innan "nylukten" går ur. Med bättre flöde tror jag att de kommer börja dricka bättre dessutom.
Angående flödet till vattenkoppen tycker jag att du ska ringa till tillverkaren. Det låter som om det är något knas med själva kopplingen mellan ledningen och vattenkoppen.
 
Nylukten är nog borta. Den har legat ett tag innan den kom upp och nu har den suttit där ett tag. Sambon jobbar mycket borta så den satt där en vecka eller så innan vattnet blev inkopplat och nu har den varit inkopplad i någon vecka. De plockar gärna äppelbitar ur vattnet och bryr sig inte alls när vattnet fylls på men dricker gör de inte. Jag har provat några timmar utan annat vatten men det enda som händer är att de står och ropar på mig att vattnet är slut (ja de är vana vid att ropa om det är något och då kommer deras väluppfostrade matte och fixar :angel: ) Jag hoppas ju också att de kommer börja dricka där om flödet blir bättre. Nu är det ju bara de litrarna som är liksom, det tar ju flera minuter innan den är full igen och då lär ju hästen ha gått sin väg.

Ringa tillverkaren tänkte jag också men min tyska suger. Åf hade ingen kunskap alls utan menade att "vi säljer ju bara".

Visst gör det! Jag har googlat mig tokig men hittar inget om att det ska finnas någon ventil som styr vattentrycket och i instruktionerna finns det inget om något sådant.
 
Först och främst - är den designad för högre tryck? Tyvärr är vissa inte det.

Sen så vad är det för tryck på ledningen? Att den ger 15 l per minut säger eg inget. De flesta flottörkoppar är anpassade för ett visst tryck i bar. Dvs de ger x liter/minut vid ett tryck på y bar.
 
Det står att flottörvattenkoppen är avsedd för ett vattentryck mellan 1,1-5 bar och att det optimala är 3 bar. 4,5 bar är det i vattenledningen. Men, för att få ha kommunalt vatten till djur krävs det en specialgrej så att smutsigt vatten inte kan gå tillbaka i ledningen och den står på 2 bar. Så, kanske är du något på spåret! Tack! Får kolla upp om det går att höja det trycket!
 
Det står att flottörvattenkoppen är avsedd för ett vattentryck mellan 1,1-5 bar och att det optimala är 3 bar. 4,5 bar är det i vattenledningen. Men, för att få ha kommunalt vatten till djur krävs det en specialgrej så att smutsigt vatten inte kan gå tillbaka i ledningen och den står på 2 bar. Så, kanske är du något på spåret! Tack! Får kolla upp om det går att höja det trycket!

Den ska ju funka med 2 bar då, frågan är ju hur många liter per minut den ska ge vid 2 bar - står det något om det?
 
Den ska ju funka med 2 bar då, frågan är ju hur många liter per minut den ska ge vid 2 bar - står det något om det?
Nej det står inget alls om det. Fungerar gör den ju men vattnet kommer orimligt sakta. Den fyller 1 liter på 30 sekunder. Efter ungefär två liter fyller den extremt sakta så att det tar flera minuter innan den är full igen.

Pratade med sambon (som inte är hemma utan på jobb) och han hade ställt den där specialgrejen på 4 bar så något måste ha hänt med den.
 
Nej det står inget alls om det. Fungerar gör den ju men vattnet kommer orimligt sakta. Den fyller 1 liter på 30 sekunder. Efter ungefär två liter fyller den extremt sakta så att det tar flera minuter innan den är full igen.

Pratade med sambon (som inte är hemma utan på jobb) och han hade ställt den där specialgrejen på 4 bar så något måste ha hänt med den.
Jag tänkte mer om det är så dumt att flottören bara ska ge 2 l/min. Men känns ju helt skevt, även om det kan variera stort brukar de inte ligga så lågt
 
Jag tänkte mer om det är så dumt att flottören bara ska ge 2 l/min. Men känns ju helt skevt, även om det kan variera stort brukar de inte ligga så lågt
Nej det kan jag inte tänka mig. För att få godkänt vid inspektion ska en vattenkopp ge minst 6 liter/minut.
 
Oj! Det var illa! Jag hittade nu när jag googlade på namnet (förut tittade jag bara i instruktionerna :angel: ) att den har en vattenkapacitet på 6,5 liter/minut. https://www.lantkompaniet.se/elvatt...meslinga-foer-roer-73w-230v-voss-farming.html

Den där ska ju funka även vid lågt tryck med, så borde inte vara det heller. Hittade på annan sida den ska vara justerbar så då är det säkert där felet är som du misstänkte från början

https://www.electric-fence.co.uk/voss-farming-heatable-drinker-thermo-s35-230v-plus-73w.html#

Här finns bruksanvisning, dock på tyska
https://media.weidezaun.info/de/downloads/bedienungsanleitungen-voss-farming-traenken-thermo-s35.pdf
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: svea
·
Anläggning Jag vill gärna veta vad ni har för erfarenheter av flottörvattenkopp inne i hästarnas boxar. Jag har sett en flottörvattenkopp som...
Svar
1
· Visningar
1 330
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 558
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp