Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

hier

Trådstartare
Jag är ofta ute hos min mamma på besök, hon bor i ett gammalt sjukhem som är uppdelat i lägenheter nu.

De flesta grannarna har både katter och hundar, och huset har mycket mark och en sjö, så hundarna går ofta lösa.

Nu har det flyttat in en kvinna som har en stor rottweiler. Hunden är aggressiv mot både människor och djur och har skrämt slag på nästan alla vid det här laget. Han är alltid kopplad men kvinnan klarar inte av att hålla honom, hon har tappat honom flera gånger.

Situationen har tagits upp på möte med BRF, men kvinnan är helt hopplös!
"Nej nej, han är bara upphetsad, jag har koll, han skulle aldrig bita någon".
Men hon har ju uppenbarligen inte koll på hunden när han gormar och drar så mycket att hon tappar honom. Ingen har någonsin hört henne ens säga till honom, utan hon bara mesar och piper när han håller på.

Hur ska man nå fram till henne? Hon älskar ju förstås sin hund, men de andra i huset kan ju inte gå omkring och vara rädda.
 
Sv: Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

Man tuffar till sig, klampar fram till hund och ägare, tar tag i kopplet, platsar hunden och säger till ägaren tydligt och bestämt att hundens uppförande inte är ok och att hon får ta tag i det. Ge henne en halti också! :p

Det bästa vore kanske att helt enkelt prata med henne när hunden inte är med och stressar ägaren. Hon måste nog själv känna av att det är ett problem gissar jag. Hade det varit en toypudel hade jag inte brytt mig men en rottweiler vill jag inte ska tugga lite på mig liksom, så därför tycker jag att det inte kan viftas bort som att hunden aldrig skulle bita. Det skulle aldrig mina hundar göra heller, men det vet inte den som hundarna skäller på.
 
Sv: Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

Säg till henne att det kan bli polissak om hon inte tar tag i problemet. Innan det händer en olycka. Vad är det med hundmänniskor?
 
Sv: Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

Man tuffar till sig, klampar fram till hund och ägare, tar tag i kopplet, platsar hunden och säger till ägaren tydligt och bestämt att hundens uppförande inte är ok och att hon får ta tag i det. Ge henne en halti också! :p

Skulle jag aldrig våga göra :p
 
Sv: Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

Säg till henne att det kan bli polissak om hon inte tar tag i problemet. Innan det händer en olycka. Vad är det med hundmänniskor?

Jo, tråkigt nog måste man nog snart ta i med hårdhandskarna. Ska hunden behöva skada någon, hund som människa, för att hon ska fatta allvaret, liksom.

Jag begriper bara inte varför hon är som en vägg? Hon måste väl själv fatta att man blir rädd när en stor rottis morrar och skäller på en och att ägaren inte har någon kontroll alls.
 
Sv: Hur övertala granne att hon behöver hjälp med sin hund?

Jag håller med de som redan sagt sitt i frågan, men skulle vilja tillägga: Man kan ju ge henne rådet att kastrera honom. Till dels beror nog hundens sätt på att han känner att hon inte är ledare, utan liten och svag och behöver beskyddas... Men han slutar inte beskydda henne om han kastreras. Jag undrar också om hon orkar ge honom tillräckligt med motion. Finns det någon rasthage i området? Kanske skulle hundägarna kunna gå samman och bekosta en om markägaren går med på det?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 859
Senast: Lickety
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp