Hur ofta betalar ni med kontanter? Kommer kontanter att finnas kvar som betalningsmedel?

nickan1

Trådstartare
Domen från högsta förvaltningsdomstolen om rätt att betala med kontanter vid vårdbesök fick mig att fundera lite hur ofta jag betalar med kontanter . Domen finns att läsa här för den nyfikne:

http://www.hogstaforvaltningsdomsto...sratten/Avgöranden/2015/September/2793-14.pdf

Jag betalar med kontanter vid alla småsummor under 100 kronor och ibland betalar jag lite oftare med kontanter än så för att jag vill ha lite koll på hur mycket pengar jag använder. Är nog lite mer uppväxt med bara kontanter eller check som enda betalningsmedel än dagens ungdomar och lite yngre vuxna för att jag ska bli helt bekväm med att alltid betala med kort. Tycker dessutom det går snabbare att betala 20 kronor t.ex. med kontanter än att dra kortet och slå in koden. Sen har jag alltid ett kuvert med lite pengar i hemma för jag har varit med någon gång om att bankens tjänster ligger nere eller mitt kort slutat fungera och då är det bra att ha lite kontanter hemma tycker jag.

Tror ni kontanter kommer att vara ett betalningsmedel i framtiden också? Eller tror ni att vi kommer att gå över till ett helt kontantlöst samhälle? Isåfall hur långt fram i tiden tror du att det kommer att ske?
 
Jag tror absolut vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle. Jag upplever att jag "känner" mindre när jag betalar med kort istället för pengar, den psykologiska effekten av att lämna över sedlar gör det mer verkligt för mig att jag faktiskt spenderar. Därför vill jag gärna använda kontanter, men det är inte så lätt längre! Både att få tag på dem (börjar bankomater bli mer sällsynta?) och sedan att använda dem. Inte alla tar kontanter, ibland finns inte växel, när man tex självscannar känns det ju också väldigt dumt att ställa sig i kö för kontantbetalning istället för att bara dra kortet mer eller mindre i farten, osv...

Första gången jag var på ett kontantlöst bankkontor trodde jag någon drev med mig! Men det blir tydligen allt vanligare.
 
Jag har nästan aldrig kontanter längre. Om jag ska på något evenemang som kräver kontanter fixar jag fram det (uttag i kassan i mataffären, någon bankomat finns inte i närheten).
27 år, så jag får kanske räkna mig till dagens ungdom :p
 
Jag har oftast kontanter med mig, några skrynkliga 100 lappar i mobilfodralet. Använder dem bara i nödfall, helst inte alls.
Bästa frukoststället tar dock inte kort. Vilket gör att jag väljer bort dem ibland....
När jag är utomlands använder jag ofta kontanter. Som nu i mexico har jag inte använt kortet mer än i bankomaterna.
 
Jag känner mig tveeggad. Det kontantlösa samhället är bra ur säkerhets- och enkelhetssynpunkt, men det kan bli oerhört svårt för barnen att lära sig pengars värde när de inte ser pengar. Här om dagen berättade min syster att hennes grannbarn, 7 & 10 år, inte visste vad kontanter, att pengar är något riktigt. Det tror jag kan bli väldigt farligt! Respekten för pengar kan försvinna och allt fler unga blir troligen skuldsatta.

Själv har jag sällan kontanter, men kommer se till att dottern får veckopeng längre fram, och då i kontant form. Hon får redan nu en peng då och då som hon sparar i spargris. Att jag inte har kontanter beror ffa på att jag levt på väldigt liten inkomst länge och därmed varit tvungen att planera mina inköp noga. Det blir inga småsummor då. Ska jag däremot på marknad eller loppis eller så så ser jag till att ha kontanter. Även om många numera har elektroniska betalningsalternativ så är det enklare med kontanter :)
 
Jag har ofta kontanter. Gillar pengar mer än kort helt enkelt. Men har såklart kort och för nödfall kreditkort också. Jag tror inte att kontanter försvinner nu när de ska få en ny look! 26år är jag.
 
Jag använder i princip bara kontanter på hundtävlingar. Har inte ens någon plånbok, utan kortet ligger i mobilfodralet. Jag tror absolut på kontantlöst samhälle, och med tjänster som swish så kommer nog även privata säljare, små butiker och föreningar snart att överge kontanterna de med.
 
Jag tror och hoppas kontantbetalningar dör ut (även i privata sfären). Tycker det är omständligt och betalar mycket hellre med kort. Kommer inte ens ihåg senast jag tog ut pengar, det lär inte ha varit detta året. Mynt däremot kan vara bra att ha till hands.
 
Jag använder oftast kort. Hade en period då jag använde kontanter men då var jag hela tiden nervös för att råka tappa sedlar när jag tog upp nåt annat ur fickan. Tappar man ett bankkort på marken så är det mindre risk att förlora pengarna, menar jag.

För några år sen när jag hamnade på akuten så fanns där en godis/snacksautomat som bara tog mynt (kanske tog sedlar också, minns inte), jag hade inte ätit på hela dagen och var där utan sällskap så kunde inte gå iväg och köpa något. Hade bara nån krona i plånboken så efter det har jag sett till att ha mycket mynt till hands.
 
Jag föredrar kontanter framför kort även om jag nog använder mig mer av det senare. Jag tycker mig ha bättre koll på kontanter, kortet är allt för lätt att dra än här än där och rätt vad det är har jag gjort av med mer än jag tänkt. Har jag kontanter ser jag lättare och snabbare vad jag spenderar och det är inte lika lätt att mitt konto töms för att någon skimmat kortet.

Vad som även är rätt tydligt är ju när bankerna har krångel och folk inte kan varesig betala mat, räkningar eller ta sig fram då kortet inte fungerar. Visst, går strömmen är det inte mycket som fungerar, men det går så väldigt mycket lättare att råna folk när man kan tömma deras konton med några knapptryckningar.

De enda som tjänar på att vi skrotar kontanterna är bankerna, äldre och de som nekas kort pga skulder är de som drabbas. Hur ska de kunna få vård, betala sina räkningar eller köpa mat när de inte har ett konto att sätta in pengarna på och då inte heller har ett kort att betala med? Mina grannar har ingen dator och kommer knappast skaffa någon, förra året skaffade de sig för första gången kort men de används enbart för att ta ut pengar och betalas väldigt sällan med.

Det kontantfria samhället är ren skit i mina ögon, hur lär du barn vad pengar är när det bara är att dra ett kort när man vill köpa något?
 
Jag älskar kontanter! Vet inte varför, men gillar att verkligen känna att jag har pengar och hur mycket osv.

Men... jag har aldrig ens tagit ut kontanter de senaste två åren. Känns så onödigt när jag lika gärna kan betala med kort/Swish. Enda gångerna jag har det är när jag typ pantat flaskor eller sålt någon hästsak som personen betalat kontant för.
 

Liknande trådar

Relationer Har varit ihop med min kille i snart tio månader. Vi har varit bekanta i ett par år, men vid nåt tillfälle visade han intresse, och jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 668
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag har så många funderingar och ingen aning om vad jag ska ta mig till. Ska försöka förklara.. Jag har tidigare haft några...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 075
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 890
Senast: kem
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 352
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp