Hur ofta byter ni sadel?

Martina_m

Trådstartare
Kom på mig själv att jag byter sadlar som andra byter skjortor. Hur kunde det bli så?

Hur ofta byter ni sadel? Hur länge har du haft din sadel? Ålder på häst kan ju ha en betydelse. Men vad är rimligt egentligen?

Jag är en person som fastnar väldigt lätt för mina prylar och får ganska starka känslor för dem. Det spelar egentligen inte så stor roll om vad det handlar om för prylar. Men jag är väldigt rädd om mina prylar och tar oftast väldigt bra hand om dem och de håller länge. Sen är det ju mer dyrbara (inte bara prismässigt, men som betyder mkt i min vardag) saker som används mycket, blir kanske mer betydelsefulla. Att sälja min bil, vore som en skilsmässa.

MEN, de där sadlarna. Jag köpte min häst för 4,5 år sedan, och är inne på att köpa min 8:e sadel till honom nu.
Började med en Princville dressyr, köpte en Knights Conti, bytte till Edinburgh Elit som blev för böjd och en Jensen Amiral ersatte den. Sen en Albion Style, och när den såldes köpte jag min första hoppsadel, en Bates Caprilli. Den har jag kvar och även en Bates Isabell Werth. Men nu har hästen fått skav av IW så är inne på att köpa ny igen.

Visst, hästen var 3,5 när jag köpte honom, är 8 år nu. Så han har ju ändrats. Jag tar verkligen väl hand om sadlarna, och tror alltid att "Den här ska jag ha länge". Men så blir det aldrig. Kanske för att jag förmodligen inte är byggd för att sitta i en sadel, känner inte att jag får det stöd jag behöver på rätt ställe. Och tänker att jag hittar nog en som passar både mig och hästen bättre ;).

Någon som håller på med samma sadelbytaridioti som jag? Hur tänker ni? Varför byter ni?
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag har bytt när den inte passat hästen längre, och det har inte varit många ggr eftersom alla hästar jag haft har varit färdigväxta och musklade. Alla mellan 3-12 år.Har kanske bytt 5-6 ggr på 3 hästar (4e red jag bara barbacka på). 3-åringen kanske jag hade behövt byta på vid senare tillfälle men hon var precis inriden och hann säljas innan det var aktuellt för sadelbyte.

Nu däremot har jag köpt en unghäst och räknar så klart med att första sadeln inte kommer passa alltför länge, och därav kommer jag köpa en billigare tills han är musklad och i kondition. Sen börjar jag väl som du att leta efter sadeln som jag ska behålla i evighet. Om det går vill säga..
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Min förra häst avverkade 7st sadlar på ett par år. Hon var väldigt omusklad när jag köpte henne, och i takt med att hon musklades ändrades ju ryggen. Samtidigt var/är hon hemskt känslig i ryggen, och fick spänningar och blev öm om sadeln inte passade (och det snabbt, inget utrymme för att förhala) - och var inte helt lätt att hitta sadel till (den ena westernsadeln funkade väldigt bra, medan den var med, men idag tycker jag inte att den egentligen passade hennes ryggform). Hästen mådde verkligen dåligt mentalt av att inte få jobba och möjlighet att tömköra fanns inte, av flera skäl. Så det var bara att byta och se glad ut.
Nu ska vi se... Hon fick med en allroundsadel vid köpet. Sedan blev det (ej kronologisk ordning) två westernsadlar, en Hector, en syntet-dressyr, en syntet-allround, en bomlös. Dressyrsadeln (det sista inköpet) låg ok för knappt 3år sedan då hon lånades ut på foder - om den fortfarande funkar vet jag inte. Den andra westernsadeln köptes i början av sommaren 2009; låg så gott som optimalt då och ligger fortfarande bra vad jag vet. (Hästen lånades ut i augusti 2010 och såldes i september 2011.)

Nuvarande hästen skulle bara våga dra igång något liknande... :angel: Men jag byter ut sadeln när den inte längre passar. Efter förra hästens känsliga rygg är jag vansinnigt noga med att sadlar (och all annan utrustning) verkligen passar. Nuvarande hästen (inköpt aug. 2011 och har utvecklats både ridmässigt och muskelört sedan köp) har avverkat 5st, varav: sadeln som följde med vid köpet (för smal), Kieffer dressyrsadel (som hästen efter en tid musklade sig ur. Var dock väntat vid köpet av sadeln.), Hector (hästen musklade sig ur även denna efter en tid), Santa Cruz dressyr och hopp (Båda köpta förra sommaren. Dressyrsadeln är troligast för smal nu - ersättare på väg. Hoppsadeln passar.).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Det beror på om hästen ändrar sig så sadeln inte passar.

Min numera 10-åriga häst har haft en hoppsadel och en dressyrsadel innan de som hon har nu. Jag bytte hoppsadel när hon var 6 år, då hade jag upptäckt att sadeln som passat i 3-4 år plötsligt klämde lite vid manken på sidorna. Dressyrsadeln slutade jag att rida i för 2 år sedan ungefär och red bara i hoppsadel ett bra tag, sedan hittade jag äntligen en ny som passade förra året.
Har enorm tur att båda de sadlarna jag har nu passar på två hästar till så jag har 2 sadlar till 3 hästar.

Min gamla häst har bytt sadel ett antal ggr dock. Först när vi köpte henne kunde vi inget om sadlar och tillpassning, så då fick vi byta sadel för att häststackarn fick ont i ryggen :( Sedan ändrade hon sig i musklerna och fick mer rak passform och då byttes den något svängda sadeln ut mot rakare, och rakare. Sedan ett par år rids hon i dressyrsadeln som hästen ovan inte längre kunde ha, den passar tillräckligt bra för den ridning som hästen utför (är 28 år).
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag har haft mest unghästar och tycker inte dem brukar stabilisera sig förrän de är runt 10år så innan dess tycker jag det byts sadlar jämt, gör ju inget annat än att jaga sadlar då.

Men runt 10 om man håller hästen igång hela tiden så den är så bred den kan bli och inte får vila allt för länge så brukar jag satsa på riktigt bra kvalitetssadlar som självklart ska vara ullstoppade så att det går att justera den för det lilla som alltid förändrar sig.
Min sadelmakare kollar av hästen och sadlarna att de passar var 3e månad och då brukar de även behövas småjusteringar i stoppningen för att de ska ligga perfekt utan att behöva byta sadlar.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Min ena har jag inte bytt sadel på på 10 år tror jag. Han är 30 år dock.
När han föll ur nu efter att ha stått på boxvila för fult skärsår så passade inte sadeln och jag trodde jag skulle behöva skrota den för hans del.
Men jag red barbacka och nu när han musklat på sig igen ligger den mycket bra.
Jag har haft hästen, ridit på samma sätt etc länge. Så jag vet hur jag musklar honom. Men jag trodde inte en så gammal kunde komma igen. Tydligen..

Den andra hästen har jag bytt sadel på 3 gånger. Han var lite väl tunn då han kom som 4-åring(tunn/smal och sen i växten). Han hade just fallit ur pga fällning, växtperiod och lite sent påkommen tillförsel av lucern. Så den sadel vi fick med breddade han sig ur så klart. Jag blev dock skitglad då jag avskydde den sadeln! ;)
Sen fick han gå ett tag med en sadel som han sen ändrade form så den inte passade. Den blev också lite smal. Därav 3:e sadeln.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Nuvarande häst är jag inne på 4e sadeln på snart 6 år och då har han varit skadad sammanlagt drygt 3,5 år..

Började med en Bates Caprilli dressyr som han ärvde av förra hästen, den var för svängd och vi hade svårt att hitta sadlar som inte tippade! Sydde då upp en Equipe Oracle med tanke att den skulle ändras eftersom, vi vantrivdes dock båda fruktansvärt i den sadeln så den såldes efter 4 mån. Därefter köptes en Bates Caprilli Close Contact hopp som han trivdes mkt bra i men såldes då hans skador inte medger hoppning. Köpte då i ren desperation en Bates Isabell Werth som har fungerat helt ok men jag trivs inte i den och jag hade en gnagande misstanke om att kanalen, trots att den är extremt bred, inte var bred nog.

Köpte nu till sist en Wow sadel som jag hoppas jag slipper byta något mer!! Tur att den är så anpassningsbar för det tog bara en mån så hade han växt ur båda dom koppjärnen som jag beställde med sadeln.. Väntar för tillfället på dom nya järnen som borde dyka upp vilken dag som helst.

Jag måste erkänna att jag verkligen hatar att leta sadlar!!!!!:rage::banghead: Så jag hoppas innerligt att han fortsätter att trivas med sin nya sadel och att den är så anpassningsbar som den verkar!!!:banana:
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag köpte mig en butet, legat på på alla hästar jag haft. Tro det eller ej, ligger perfa på min pålla nu. :)
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag har haft min ena häst sen -99 och upplever tyvärr samma sak som dig - det blir mycket sadelbytande av olika anledningar - att jag inte trivs i sadeln, att hästen inte gör det, att den är för smal, för vid, för böjd osv efter ett tag.

Den äldre hästen har fått prova på upp mot 30 olika sadlar under sin livstid, varav hon funkat bra med en handfull av dessa i längre perioder, vanligtvis rör det sig om något-några år/sadel. Den yngre hästen har märkligt nog passat bra i en och samma sadel sedan han blev insutten och är nu 5 år. Den passar fortfarande. Wow!-tänker man... innan man kommer på att man behöver en hoppsadel också, och så var det dags igen :smirk:
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

kl

Tlll min ena har jag haft samma sadel sen hösten 08. Det är rekord! Haha... :p Men det är en Childeric som måttsydd till honom och mig och som dessutom har justerats ett par ggr i stoppningen.

Innan dess vet jag inte hur många sadlar han haft. Fler än jag kommer ihåg. Växt och ändrat sig, vissa gillade inte jag. Har haft många olika Prestige (dressyr+hopp) och Childeric modeller, en Passier, en Albion, Amerigo...

Min andra har jag bytt fler ggr senaste åren, eller ja, han har en sadel som passar honom jättefint men jag är inte så förtjust i den. Så har köpt och såld en handfull sadlar i min jakt på en sadel som passar lika bra men som även jag trivs i. Hittils har jag inte hittat någon. Han är så gammal och rids så lite så vill inte köpa en ny/måttad när han ju faktisk har en fin sadel som passar honom.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Hade en westernsadel i sadelkammaren som blev sadel ett. Lärde mig däremot mer om inpassning och sålde den. Red barbacka en period. Köpte en ny westernsadel som låg bra en period. Sålde den och red med hoppsadel ett halvår. Upptäckte att den blev för rak och köpte då in en annan hoppsadel som jag nu använt i ett halvår. Jag hoppas innerligt att den senaste sadeln passar även när han stabiliserat sig mer i växten. Summasummarun har han haft 4 sadlar under 3 års tid.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Nä det är inte normalt ;)

Jag är ju av den sorten som anser att måste man hela tiden byta sadlar för att hästen ändrar sig, så har aldrig den sadeln faktiskt legat riktigt hundra på hästen från början. En korrekt och väl passande sadel, har tolerans nog för att hästen ändrar sig lite i hull, muskulatur etc upp och ner, utan att behöva bytas ut.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Nä det är inte normalt ;)

Jag är ju av den sorten som anser att måste man hela tiden byta sadlar för att hästen ändrar sig, så har aldrig den sadeln faktiskt legat riktigt hundra på hästen från början. En korrekt och väl passande sadel, har tolerans nog för att hästen ändrar sig lite i hull, muskulatur etc upp och ner, utan att behöva bytas ut.

Håller med dig till punkt och pricka! På vintern går min ner lite som alla andra hästar. Då har jag en fårskinnspadd, när hon går upp lite på våre och sommaren åker aktonpadden fram. Som endast är 10mm tjock så den skulle jag klarat mig utan egentligen. Hästen är kollad av kitopraktor flera gånger av olika för säkerthets skull. Ingen har hittat något, måste vara en kry häst :)
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Som min , köpt 2001 och bara omstoppad när den inte passat perfekt. Den andra sadeln på 15 år.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag har två sadlar:
Startrekk Espaniola. Den köpte jag till min förra häst, för ca 5 år sen skulle jag tro. Den har jag kunnat använda på den hästen och på min nuvarande häst, men även på några hästar jag har haft på inridning eller varit medryttare på.
Jag har dock gått ner i vikt så den är lite väl stor i sitsen för mig nu så egentligen skulle jag vilja byta mot en likadan men i en sitsstorlek mindre.

Jeremy Rudge Dressyr 17". Den köpte jag vid årsskiftet så jag har haft den i 4,5 månad. Jag ska tillbaks till sadelutprovaren om en vecka för standardkoll att sadeln passar (skulle gjorts inom 3 månader men sadelutprovaren har varit sjukskriven pga operation). Jag misstänker att sadeln inte ligger lika bra som när jag köpte den för det ser ut som att hästen har ändrat ryggen en del, men vi får väl se om jag har rätt. Hoppas att det räcker med lite omstoppning i så fall.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag håller med dig, i stort.
Men om hästen i utgångsläget inte haft tillräckligt med muskler, och sedan breddar sig (musklar sig) kontinuerligt, så är det ju inte konstigt att sadeln inte passar längre. Ingen av mina hästar har musklat sig upp och ner, och hullet har aldrig påverkat så pass att jag behövt byta sadel. (Förra hästen, däremot, var det nog bara den sista westernsadeln som egentligen låg 100%. Men innan hon musklade sig så pass, var det inte mycket öht som passade riktigt.)
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Min gamling, som jag haft i över tio år har jag bytt sadlar till massvis med gånger. Som mest bytte vi fem sadlar under mindre än ett år (till sist hade hon så ofantligt stora ryggmuskler att vi red i galoppsadel ett bra tag, för det fanns ingen vettig sadel m tillräckligt bred bom).

Senaste året har gamlingen betat av
*MoLL - som hon haft i rätt många år, och som är ruskigt vid, men för vid numera. Hon är nu såpass gammal att den aldrig kommer passa igen.
* Pessoa - funkade rätt bra, men jag tyckte inte om den.
*Frank Baines - Låg bra rätt länge, men börjar bli ngt trång
*Höpfner Piano - nuvarande. Ngt för vid dock, men snart så ska den nog ligga bra

Unghästen
*Thorowgood T6a - Låg bra, tyckte det var en bra sadel eftersom den gick o bredda, men den var så obekväm så den rök rätt snabbt
*Höpfner Piano - låg bra rätt länge m padd. För bred utan.
*Zaldi - låg bra ett tag tills den blev för svängd i bommen (eller hästen för rak snarare)
*Frank Baines - nuvarande

Glad att jag kunnat byta mellan hästarna sista gången iaf
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Jag byter hästar oftare än jag byter sadlar.

Har en terrängsadel som jag haft sedan 2010 och en dressyrsadel som jag haft sedan 2008. Har under tiden haft fem hästar (en av dem kunde inte gå med dressyrsadeln så då lånade jag in en annan, men annars har jag ridit alla hästarna med de sadlarna). Alla har varit tränade på samma sätt och med en pad emellan - inga problem. Inte identiska kroppstyper men ändock av samma ridhästmodell och rastyp (nättare hbl/fbl med övervägande korta ryggar).
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Fast det är lite det jag menar . En häst ändras inte i skelettet dvs en svängd rygg blir helt plötsligt inte rak osv . Däremot har man haft en sadel som inte passar helt hundra så om hästen lägger på sig ger det utslag givetvis , mkt mer än om sadeln verkligen passat .
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Vi är inne på femte sadeln på 1½ år nu (har lånat ett par av dem dock, annars hade jag väl blivit ruinerad, haha). Växer han ur denna köper jag en bomlös istället, förutsatt att jag hittar en som passar hans rygg...

Hästen i fråga hade gått med en sadel som inte passade honom alls i många år, så ryggmusklerna var obefintliga när han kom. Jag skulle inte köpa en ny sadel bara för att hästen vilat ett tag eller blivit lite rund på betet, men för mig är det väldigt viktigt att ha en sadel som passar hästen när den växer och bygger muskler.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 366
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 103
Senast: Eurydome
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 368
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp