Hur ofta byter ni sadel?

Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Har man en kvalitésadel så brukar dom i regel ligga rätt så bra under en lång period, samt ha en tendens att passa flera typer av hästar så oftast behöver man inte byta sadel så ofta då (såvida inte bomvidden är helt knas) men det största problemet för mig och som gjort att jag fått byta sadel ofta är den ständiga jakten på en sadel som häst trivs med men som även jag trivs med i kombination med hästen. Delvis har jag en skadad kropp som kräver en sadel som jag sitter okey i, dessutom har jag korta ben så många sadlar har kåpor som blev helt fel. Om jag inte trivs i sadeln så spelar det ingen roll om den ligger bra på hästen för då blir det ändå fel och hästen känner det. När det hästen så behövs inga sadelbyten direkt. Så mycket ändrar den sig inte längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Fast skelettet växer på en häst fram tills att den är sex år (plus minus beroende på ras). Ryggkotpelaren är inte färdigväxt förens då.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Min häst som jag köpte som 7åring har ändrat ryggen en del tycker jag. Har dock kvar samma sadel men den glappar omkring en del... Vet dock inte hur vanligt det är att de ändrar sig eller vad det beror på, eller så är det en synvilla av mig.

7år:
DSC00076.jpg


11år:
IMG_2058_zps3201e88f.png


Inte bästa bilderna, men de är tagna i ungefär samma vinkel och hästen står på plant golv.
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Hmm, det där ser ju inte ens ut som samma häst :p


*kl*
Jag kan hålla med om att sadlarna kanske inte legat 100%. Men min häst fick en manke helt plötsligt. Då fick jag byta sadel eftersom det blev för tajt där. En sadel köpte jag i panik när jag var skadad, ville ju gärna ha en sadel, lite lättare att hitta någon som vill rida då. Och när jag sen fick rida, fick jag inte ens plats i den där sadeln, passade inte mig alls. Så det har varit lite olika anledningar som jag bytt sadel, även att den faktiskt låg riktigt bra på hästen.
Sen har ju alla de sadlar jag haft till min häst varit en billigare kvalitetssadel (<10.000). Jag har också hört att de lite bättre och dyrare kvalitetssadlarna oftast passar fler typer av ryggar och att man behöver byta mer sällan. Men jag har tyvärr inte riktigt haft den möjligheten att skaffa en sådan ännu. Men man kan ju ha det som ett mål :)
 
Sv: Hur ofta byter ni sadel?

Intressant teori ;)

Jag håller givetvis med dig på en gravt växande häst tex en sen unghäst som inte växt i sig och är överbyggd en period osv .det hör dock inte till normen att de ändrar sig så otroligt att tex man måste byta sadel femtielva gånger med 4 månaders intervall - då har man inte hittat en sadel som låg bra som sagt utan rört sig på marginalerna och haft tur som "klarat sig" en period . Men TS häst är åtta år så 8 sadlar senaste 4 åren är inte rimligt . Då pratar jag givetvis nu enbart passning till hästen . Gäller det ryttaren så kan man ju hålla på exakt hela tiden och leta efter ngt optimalt ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 337
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Jag har ända sedan jag började jobba på reception för ca 2 år sedan känt att det inte var rätt val, men har velat ge det en chans. Min...
Svar
1
· Visningar
1 091
Senast: Eurydome
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 356
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp