Hur ofta dricker ni alkohol vanligtvis?

purity_666

Trådstartare
Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.
 
Jag är ingen stordrickare, nu har jag ju nyligen varit gravid, druckit några cider efter graviditeten men dom kan räknas på mindre än en hand. Innan dess körde jag ofta så blev mest alkoholfritt då med men istället drack jag ibland nån cider både själv eller till maten med sambon. Och som yngre blev det nåt år eller två med festande många helger men det är borta sen länge, minns inte när jag var full sist!
 
Jag vill säga sällan numera. Nu provdricker jag olika cider och vin inför vårt bröllop, å det blir 1 cider eller 1 flaska vin (ibland hälls den ut efter 1 glas:o:cautious:) varann helg. Sambon dricker grogg 1 kväll varann helg.

Vi bor på landet, 2 mil från "storstan" och 1 mil till närmsta samhälle. Men det är inte därför jag dricker sällan, många i min släkt har alkoholproblem och jag vill inte riskera att få samma problem
 
Jag har aldrig ens smakat alkohol mina 19 (relativt snart 20) år till trots.
Däremot uppskattar jag gärna en god alkoholfri cider!

Andra i min närhet (typ kompisar och så) dricker inte heller så mycket. Kanske något glas vin på en tillställning där någon fyller jämnt, 1 glas champange på bröllop etc. Men inte mer än så.
 
Tycker många i bekantskapskrets dricker ett glas varje dag, typ. På barnkalas kan man bli bjuden på portvin eller dylikt. Jag är nykterist så för mig är frågan irrelevant men om jag skulle dricka alkohol skulle jag bli alkoholist på nolltid, därav att jag inte dricker alls.
 
När jag är ledig ,jobbar rullande schema så tar jag 1 max 2 glas vin till maten .Sprit väldigt sällan, på sommaren kan det bli några drinkar då och då.
 
Nu är jag gravid men för mig är det standard att ta några öl/lite vin fredag lördag 3 av 5 helger (jobbar 2 av 5). Någon gång kan det bli en vardag men det är i princip bara om jag är bortbjuden eller går ut och äter.
 
Glömde... Jag har inte olika vanor för helgdagar och vardagar. Vill jag ha ett glas vin så tar jag ett glas vin. Vid middagar eller fester kör jag oftast så dricker jag nästan aldrig alkohol. Bara om det är övernattning, då kan jag ta ett glas eller mer. Och en cognac till kaffet :d Så sammanfattningsvis så dricker jag oftast ensam.
 
Väderberoende! Festar kanske 1 gång var tredje månad? Men tar gärna ett glas vin en fin sommarkväll, nästan varje kväll vi är ut med båten typ. Vintertid? Två glas i månaden?
 
Vin eller motsvarande till maten 3-4 gånger i veckan (dvs ca ett glas, lite mer på helgen). Aldrig starksprit, jag fixar inte det längre (ja, kanske en liten nubbe som jag biter av till sillen på midsommar och jul eftersom jag tycker det är gott till sill). Ibland blir det något glas likör som efterrätt, oftast hemgjord.

Det här med att inte dricka ensam förstår jag inte, då skulle jag nästan aldrig kunna dricka. Jag är ju särbo och har inte så stort umgänge.
 
Jag kollar en serie där de dricker alkohol de flesta dagarna efter jobbet så jag funderade på hur vanligt det är. De dricker nåt glas vin, lite whiskey eller så, ingen fylla. Ofta ser man att folk dricker vin när de lagar mat, efter jobbet osv i filmer och serier.

Själv har jag i stort sett enbart druckit alkohol när det varit fest. Någon gång har jag druckit vin till maten om jag ätit ute, eller om det varit middagsbjudning. Jag har nog aldrig i hela mitt liv suttit ensam och druckit ett glas vin, eller en cider. Inte som jag kommer ihåg det. När jag pluggade drack jag nog 2-3 dagar i veckan de flesta veckor. Då var det allt från salongsberusning till redigt packad.

Numer dricker jag i stort sett aldrig alkohol. Dels av praktiska skäl, bor ute på landet så ska jag på tjejmiddag åker jag alltid bil. Dels p.g.a. att festandet dött ut.

Mina föräldrar dricker rätt sällan också. De kan väl dricka vin/öl till maten någon gång men det är väldigt sällan. Det är mest till kalas där också.

Frågan är då, hur ofta dricker ni alkohol? Då menas allt från en starköl/ett glas vin.


Beror på årstiden. Jag tycker om att sitta på uteservering med ett glas vin, så då blir det oftare. Mindre på vintern. Men utslaget på ett år kanske 2 glas i veckan.
 
Jag dricker nog relativt ofta men små mängder. Kanske 1-2 glas vin, 1-3 gånger i veckan. Vid vissa tillfällen mer såklart men sällan till nivå av påtaglig berusning. Det spelar ingen roll vilken veckodag det är utan är snarare beroende av vad jag äter och/eller hur mycket tid jag har.
 
Kom att tänka på en tvåveckorssemester då jag solade och slappade mycket på samma hotell och sedan skulle betala vinnotan. En obehaglig upplevelse.
"-fem sex glas vin tror jag?"
*ler* "- 14 glas damen, det blir XXXX kronor"

Det är lätt att tappa räkningen när ett glas rött finns sådär på bekvämt beställningsavstånd. :heart
 
Slår man ut intaget så kanske 1-2 enheter i veckan?
En enhet motsvarar 4cl sprit eller en liten starköl eller en halvliter folköl.

Antalet gånger varierar stort. Ibland inget alls på två veckor och Ibland flera dar i rad.
Ibland nån öl till maten, ett par cl rom på lördagskväll eller drink eller två på AW.

Jag dricker nästan aldrig på fester eftersom jag kör. Så oftast dricker jag hemma.

Jag kan inte ens komma ihåg sist jag drack mer än 2-3 enheter på samma kväll.
 
Jag drickar kanske en gang i veckan/en gang varannan vecka och det handlar oftast om nagra glas vin nar jag gar ut och ater. Det hander nagon gang ibland att jag gar till puben efter jobbet for en pint eller tva. Nu pa sommaren dricker jag mer an pa vintern - jag alskar att sitta pa en uteservering med ett glas vin :D
 
Mer den här tiden på året än den mörka och kalla.
Dricker sällan bara ett glas vin utan dricker jag så är det rätt mycket.
Jobbar varannan helg så det brukar bli någon dag de helger jag är ledig under sommaren.

Tycker inte om att dricka alkohol till mat utan föredrar vatten.
 
1-2 glas vin ett par gånger i veckan. Lite mer under semestern, kanske. Sällan starksprit eller öl (händer ibland).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 750
Kropp & Själ Jag har för mig att jag berättade om detta i höstas, men nu hittar jag inte tråden. Hur som helst så började jag under hösten att få...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 340
Senast: Otherside
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 592
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp