Hur ofta går du till biblioteket?

Hur ofta går du till /använder du dig av till biblioteket?

  • Besöker varje månad

    Röster: 40 33,9%
  • Besöker varannan månad

    Röster: 11 9,3%
  • Besöker 3-4 gånger per

    Röster: 18 15,3%
  • Besöker mer sällan än något av alternativen ovan

    Röster: 17 14,4%
  • Använder det bara online för att t.ex. låna ljudböcker, söka i databaser etc.

    Röster: 3 2,5%
  • Aldrig

    Röster: 29 24,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    118

nickan1

Trådstartare
Jag tycker de svenska biblioteken är fantastiska. Helt gratis så kunde jag beställa en bok för fjärrlån på mitt bibliotek, de lånar den från Umeå och så får jag hämta och lämna den här på orten där jag bor. Var en äldre bok som inte fanns här. Detta utan att det kostar mig någonting förutom de skattepengar jag bidrar med.

Biblioteket här har också mycket annat intressant som bokcirkel, författarbesök, föreläsningar m.m. Dessutom kan man släktforska, söka i databaser o.s.v. alldeles gratis. Jag gillar skarpt biblioteket och besöker det så ofta jag kan om inte annat för en stunds återhämtning med min favorittidning eller magasin att läsa.

Använder du dig av biblioteket? Varför/varför inte? Om du går till biblioteket i vilket syfte gör du det? Om du använder dig av det online i vilket syfte?
 
Jag tycker de svenska biblioteken är fantastiska. Helt gratis så kunde jag beställa en bok för fjärrlån på mitt bibliotek, de lånar den från Umeå och så får jag hämta och lämna den här på orten där jag bor. Var en äldre bok som inte fanns här. Detta utan att det kostar mig någonting förutom de skattepengar jag bidrar med.

Biblioteket här har också mycket annat intressant som bokcirkel, författarbesök, föreläsningar m.m. Dessutom kan man släktforska, söka i databaser o.s.v. alldeles gratis. Jag gillar skarpt biblioteket och besöker det så ofta jag kan om inte annat för en stunds återhämtning med min favorittidning eller magasin att läsa.

Använder du dig av biblioteket? Varför/varför inte? Om du går till biblioteket i vilket syfte gör du det? Om du använder dig av det online i vilket syfte?
Här är inte fjärrlån gratis. Det kostar 20 kr, och på hemsidan skriver de att de vill man överväger behovet noga pga kostnader som det medför för biblioteket. Konstigt att det är olika från bibliotek till bibliotek?

För övrigt har vi ett jättefint och trevligt bibliotek på orten och jag besöker det lite då och då.

Numera har jag arkiv digital på min egen dator, men jag använde det på biblioteket ett fåtal gånger innan dess. Jag tyckte att det blev lite stressigt dock, för man behöver mycket tid när man släktforskar. En timme hit och dit på biblioteket ger inte så mycket tyvärr......
 
Gick ofta dit som bokslukande barn/ungdom och lånade, men som vuxen och boende en bit utanför stan så har det inte blivit något besök det senaste decenniet eller så. Lånat en del e-böcker dock, helt fantastisk tjänst!

Ser fram emot att dottern ska bli lite äldre så att vi kan gå dit med henne. Tror det finns lite sagoläsning och andra event att gå på nu är under föräldraledigheten också, ska kolla upp det!
 
När jag bodde hemma, bodde jag i princip på bilblioteket och läste böcker. Idag blir det inte lika ofta dessvärre, har inte så mycket tid, men går dit lite då och då. Ska gå dit någon dag när jag har tid och se om de har en bok jag funderat på att läsa eller om det finns andra böcker som jag skulle kunna ha hjälp av.
 
Jag tycker de svenska biblioteken är fantastiska. Helt gratis så kunde jag beställa en bok för fjärrlån på mitt bibliotek, de lånar den från Umeå och så får jag hämta och lämna den här på orten där jag bor. Var en äldre bok som inte fanns här. Detta utan att det kostar mig någonting förutom de skattepengar jag bidrar med.

Biblioteket här har också mycket annat intressant som bokcirkel, författarbesök, föreläsningar m.m. Dessutom kan man släktforska, söka i databaser o.s.v. alldeles gratis. Jag gillar skarpt biblioteket och besöker det så ofta jag kan om inte annat för en stunds återhämtning med min favorittidning eller magasin att läsa.

Använder du dig av biblioteket? Varför/varför inte? Om du går till biblioteket i vilket syfte gör du det? Om du använder dig av det online i vilket syfte?

Aldrig. För långt bort. Fåtöljen framför brasan är närmare.

Men jag var en flitig biblioteksbesökare som yngre. Hade jag bott i stan hade det nog fortfarande varit många besök.
 
Använder du dig av biblioteket? Varför/varför inte? Om du går till biblioteket i vilket syfte gör du det? Om du använder dig av det online i vilket syfte?
Jag älskar mitt lilla lokala bibliotek och är där så ofta jag kan, men minst två gånger/månad. Vårt närmsta bibliotek har meröppet, vilket innebär att jag kan gå dit när som helst mellan 7-22 även om det inte är personal på plats. Så himla lyxigt!

Är sällan där och läser numera, men har alltid älskat att vara på biblioteken och spenderade mycket tid där. Hängde mycket på biblioteken som liten med mina föräldrar och det har liksom följt med så var på biblioteket när jag skolkade från högstadiet/gymnasiet och senare satt jag på bibliotek när jag pluggade på universitetet.

Men ja, nu är det mest för att låna/lämna tillbaka böcker :) Brukar försöka besöka det större biblioteket med jämna mellanrum för större utbud och för att få lite inspiration, men annars använder jag bibliotekets hemsida mycket för att reservera böcker som jag sen hämtar på mitt lokala bibliotek.

Hade gärna gått mer på evenemang eller språkcafet som anordnas eftersom det är så himla bra grejer, men har sällan möjlighet eftersom det ofta krockar med jobb eller att orken tryter.

Men kort sagt så älskar jag bibliotek och det första jag brukar göra när jag flyttar är att hitta vart närmsta bibliotek finns och skaffa lånekort :love:
 
Här är inte fjärrlån gratis. Det kostar 20 kr, och på hemsidan skriver de att de vill man överväger behovet noga pga kostnader som det medför för biblioteket. Konstigt att det är olika från bibliotek till bibliotek?

För övrigt har vi ett jättefint och trevligt bibliotek på orten och jag besöker det lite då och då.

Numera har jag arkiv digital på min egen dator, men jag använde det på biblioteket ett fåtal gånger innan dess. Jag tyckte att det blev lite stressigt dock, för man behöver mycket tid när man släktforskar. En timme hit och dit på biblioteket ger inte så mycket tyvärr......

Jag tror inte det är så konstigt att det är olik med fjärrlånen, tänkte bara inte på det , det är väl kommunerna som styr över biblioteken och kommunerna är ju självstyrande.

Förstår dig med släktforskningen, det behövs mycket tid det är sant.
 
När jag var barn så gick mamma med mig till biblioteket varje vecka för att låna och lämna tillbaka böcker. Det väckte min kärlek för bibliotek :love:
Hela skolåldern tillbringades i stallet eller på bibblan... när jag gick på högstadiet så hade vi ett bibloitek i huset brevid, inte ett "skolbibliotek" utan ett stort. Där hängde jag varje längre rast.

När vi köpte gård och flyttade ut på landet så fanns det en bokbuss här, men den har dragits in :(
Så nu är jag i princip aldrig på ett bibliotek längre och det saknar jag.
När jag inte orkar bo i hus på gård längre så blir det en lägenhet i stan och då :devil: ska jag återuppta mina biblioteksbesök, det får bli mitt pensionärsliv :p:D
 
Varje dag, men kan förklaras av att jag är bibliotekarie :o :D Privat och innan mitt yrkesliv får jag kanske ta då men jag besökte bibblan minst två ggr i veckan för att låna böcker och gå på föreläsningar och författarbesök. På senare år lånar jag även mycket e-böcker.
 
Men kort sagt så älskar jag bibliotek och det första jag brukar göra när jag flyttar är att hitta vart närmsta bibliotek finns och skaffa lånekort :love:

Känner igen mig i det där, nu har jag bott på samma ort länge men när jag var yngre flyttade jag en hel del under en period på grund av studier och annat och det första jag gjorde var att söka upp ortens bibliotek. Tyckte också det var perfekt för att kolla upp vilka grejer de erbjöd i form av föreläsningar och annat när jag var ny på en ort. Särskilt efter att jag slutat att studera då är det lätt att det blir lite ensamt i början. Att traska till biblioteket var perfekt när man kände att man ville ha andra människor runt sig.
 
Jag går mest dit för att fika eller skriva ut papper bara. Läser gör jag tyvärr sällan så det blir inte att jag lånar nånting.
Ville låna en ljudbok nyligen däremot, men den fanns inte som just ljudbok så då sket det sig.
 
Jag besöker biblioteket ofta, det är väldigt sällan jag inte har någon (oftast 4-5 stycken) biblioteksbok hemma. Tycker också biblioteken är fantastiska att de finns!
 
Varje dag, men kan förklaras av att jag är bibliotekarie :o :D Privat och innan mitt yrkesliv får jag kanske ta då men jag besökte bibblan minst två ggr i veckan för att låna böcker och gå på föreläsningar och författarbesök. På senare år lånar jag även mycket e-böcker.

Kul! Vad tycker du är det bästa med att vara bibliotekarie? Vilka är de största utmaningarna? Är du bibliotekarie på ett allmänt bibliotek eller skolbibliotek eller universitetsbibliotek? Eller någon heltannanstans?
 
I min ungdoms dagar var jag ofta där, och lånade böcker, men numera är det väldigt långt mellan gångerna.
Jag bor några mil utanför stan men har den fantastiska möjligheten att låna böcker på vår byaffär! Böckerna byts med jämna mellanrum och det finns lite allt möjligt.

Jag är uppväxt i en pytteliten by 5 km från där jag bor idag och det var en högtidsstund när bokbussen kom!
 
Biblioteket har i var stad ar oerhort aktivt. De har program for nya mammor med babies, toddlers, forskole barn och hogt upp i tonaren. Allt fran "weekly" lasegrupper dar barnen laser for en hund till bli lasta for av en personal, till lego bygg tider och barn film.

Det finns ocksa "gaming" for bade vuxna och aldre barn. Den har manaden finns stickmoten, writer's workshop, en grupp som studerar och lagger fram forslag for staden for att minska avfall, en grupp som diskuterar inhemska vaxter, en som diskuterar vad vi ska gora med "homeless" situationen, etc, etc, etc.
Det finns veckotider for "spel" som back gammon och andra "board games", Native Amerikans har forelasningar, det finns kurser i hur man slaktforskar, och hur mycket annat som helst.

Det finns ocksa en bokbuss som aker runt till allt fran aldreboenden till privatskolorna (de allmanna skolorna har mycket bra egna bibliotek) och vissa arbetsplatser.

Allt ar gratis.
 
Kul! Vad tycker du är det bästa med att vara bibliotekarie? Vilka är de största utmaningarna? Är du bibliotekarie på ett allmänt bibliotek eller skolbibliotek eller universitetsbibliotek? Eller någon heltannanstans?

Jag arbetar på folkbibliotek, är ansvarig för programverksamheten och en filial. Bästa är att det är så omväxlande, det blir aldrig tråkigt (men självklart finns det arbetsuppgifter som är mindre rafflande så att säga). Största utmaningen är att det kan vara väldigt stressigt, arbetsmiljön i biblioteket är inte alltid den bästa (mycket stök och tjafs. Från besökare då inte kollegor hehe) samt den eviga kampen mot nerdragningar och kassa budgetar.

Jag har tidigare jobbat på både universitetsbibliotek och skolbibliotek men föredrar folkbibliotek alla dar i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp