Hur ofta hörs ni av med partner?

sandig

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, hur ofta hörs ni av med eran partner/sambo?
Om man bor ihop så visst, varje dag.
Men om ni inte bor ihop? Eller någon är bortrest?

Sambon är brukar höra av sig om jag är borta, men är det tvärtom och han är borta och jag hör av mig är han urkass på att svara och det gör mig ledsen/arg. Speciellt eftersom jag vet att han kollar sin mobil JÄMT och chansen att han missat sms eller missar när jag ringer är = NOLL. Han bara struntar i att svara och drar nån svävande ursäkt.

Tex igår, sambon är iväg på jobb och sover borta, jag skickar en fråga (kanske inte jätteviktig men man kan ju svara?) på på em/kvällen. Morgonen efter, fortfarande inget svar och jag VET att han läst. skickar samma fråga igen och får flumsvar. Ringer och han svarar inte. Efter en timme får jag sms: Är upptagen. Jag svarar: men ring när du har tid? får svaret :Ja. Flera timmar senare har han fortfarande inte ringt (han och jobbarkompis är och kollar på någon mässa, ja han har tid att svara eller ringa någon och han går antagligen runt och surfar och knappar på sin teleon som han gör jämt)

Har jag rätt att vara sur? Jag tycker man svarar :(
 
Jag och min särbo pratar varje dag (om det går, var tex lite krångligt när han var på Grönland utan internet).

Tillägg: Det är vi båda som ringer, inte bara den ena. Om jag ville något viktigt och han inte hörde av sig skulle jag inte bli glad men det har hittills aldrig hänt. Hör jag inte av honom på ett helt dygn blir jag lite orolig, hans jobb är inte ofarligt och han kör bil långa sträckor.
 
Senast ändrad:
@sandig

Det du beskriver tycker jag låter väldigt respektlöst. Jag hade varit ganska upprörd - du ska finnas tillgänglig när du är bortrest men inte han? Inte schysst.
 
Jag tycker det är respektlöst av din sambo att inte svara ( om du inte är rabiat o skickar 500 sms om dagen typ )
 
Hur ofta? Ungefär 5 dagar/v, varav vi ses 3-4?

Om han är bortrest i jobb (dvs varannan vecka) kan det gå 2-3 dagar utan kontakt. Jag vet att han lever med mobilen i handen. Jag vet också att han har huvudet fullständigt fullt av det han sysslar med för stunden, och att fundera på annat (inkl mig därhemma) blir ett störningsmoment. Hör jag av mig med "RED ALERT!" så kommer han släppa det han håller på med, i annat fall är det bara onödigt.

Respektlöst är det i mina ögon när man inte tillsammans kan komma fram till en fungerande lösning och försöka hålla sig till den i normalfallet.
 
Oftast finns det koordinationsbehov dagligen som behöver lösas. Vid resor brukar det också finnas saker som måste ordnas och redas ut för kommande tid. Det är dock till stor del beroende på 4-barnaskaran, annars kan jag tänka mig att kommunikationsbehovet hade kunnat tillgodoses med något lägre frekvens. Ibland mer, ibland mindre.

Jag är ganska dålig på att prata (och vilja lyssna) om man inte har något konkret alls att prata om.
 
Vi har kontakt varje dag om någon är borta. När jag var på semester utomlands utan honom blev det dock inte lika ofta, men ett mail/sms varannan dag åtminstone.
 
När jag/han är iväg så ca 3-6 ggr om dagen. Lite beroende på vad man gör eller vart man befinner sig. När vi ses på kvällen så hörs vi av vid både frukost (kl 9) och vid lunch (kl 12) + ses på kvällen.
 
Vi bor ihop. Jag skickar ett meddelande när jag är på väg hem från jobb/stall etc så han kan ha maten klar (och säga till om jag behöver handla nåt) :D

Är jag borta länge skickar jag ett SMS på kvällen och kollar hur han mår och säger god natt, typ. Är han borta och inte själv tar initiativ att SMS:a på kvällen skickar jag frågan. Vi säger i regel alltid till när vi är på väg hem så den andra kan ha maten klar, förutsatt att någon är hemma redan alltså. Annars är det inte mycket sånt. Gillar att längta efter honom i stället :)
 
Ja, som rubriken säger, hur ofta hörs ni av med eran partner/sambo?
Om man bor ihop så visst, varje dag.
Men om ni inte bor ihop? Eller någon är bortrest?

Sambon är brukar höra av sig om jag är borta, men är det tvärtom och han är borta och jag hör av mig är han urkass på att svara och det gör mig ledsen/arg. Speciellt eftersom jag vet att han kollar sin mobil JÄMT och chansen att han missat sms eller missar när jag ringer är = NOLL. Han bara struntar i att svara och drar nån svävande ursäkt.

Tex igår, sambon är iväg på jobb och sover borta, jag skickar en fråga (kanske inte jätteviktig men man kan ju svara?) på på em/kvällen. Morgonen efter, fortfarande inget svar och jag VET att han läst. skickar samma fråga igen och får flumsvar. Ringer och han svarar inte. Efter en timme får jag sms: Är upptagen. Jag svarar: men ring när du har tid? får svaret :Ja. Flera timmar senare har han fortfarande inte ringt (han och jobbarkompis är och kollar på någon mässa, ja han har tid att svara eller ringa någon och han går antagligen runt och surfar och knappar på sin teleon som han gör jämt)

Har jag rätt att vara sur? Jag tycker man svarar :(
Skulle bli riktigt arg över ett sånt beteende. Är sambo med barn ihop, men om någon är borta hörs vi morgon och kväll. Vanliga dagar då båda jobbar kanske vi hörs till lunch. Är de något brådskande och den andra inte svarar, ringer vi upp en gång direkt efter för att markera att de är viktigt. Men då ska de vara akut, så den andra förstår och ringer upp omgående.
 
Oftast hörs vi flera gånger om dan. Även om vi bor ihop så är det inte alltid att vi ses. Vissa kvällar kommer han inte hem och ibland går vi om varandra. Vilket är förståligt eftersom han kör lastbil.

För tillfället ses vi ungefär varannan helg eftersom jag jobbar i Kiruna och vi bor i skåne :-)

Jag håller med övriga. Det är inte okej beteende att ignorera dig sådär. Det är fruktansvärt sårande. Vad säger han när du tar upp det?
 
När jag/han är iväg så ca 3-6 ggr om dagen. Lite beroende på vad man gör eller vart man befinner sig. När vi ses på kvällen så hörs vi av vid både frukost (kl 9) och vid lunch (kl 12) + ses på kvällen.

Ren nyfikenhet: vad hörs ni om så ofta?

Försöker föreställa mig vad vi skulle konversera om som inte passar bättre hemma på kvällen eller när vi nu ses. "Yay, nu ska jag ringa den där jobbiga kunden som krånglar med storaffären." "Lycka till, själv har jag rört till mina tabeller igen, skulle A vara högre eller lägre nivå än 1??" Vi är nog groteskt oromantiska... :cautious:
 
Är han hemma på jobb brukar vi höras någon gång mitt på dagen om han jobbar dagtid. Sedan har han en viss förmåga att alltid ringa mig när han slutat för att säga att han är på väg hem. Samtalet tar 30 sekunder. Han kan lika gärna skicka ett sms.

Jobbar han natt så brukar vi inte höras något, om han inte har rast och sitter och kollar annonser på blocket. Då kan det hända att jag får ett tipsmail om något han vill att jag kikar på.

Jobbar han utomlands så hörs vi via sms flera ggr om dagen och han brukar försöka låna jobbets telefon och ringa mig en gång om dagen.

Oavsett om han jobbar natt, dag eller utomlands så ringer han mig varje vardagsmorgon och väcker mig, eftersom jag har extremt svårt för att komma upp och behöver en levande väckarklocka som tvingar upp mig.
 
Men hur VET man att han ignorerat? Kanske han bara ville ha kul på mässan utan att hela tiden passa telefonen och svara på onödiga (?) frågor.

Jag hade inte alls blivit irriterad. Man svarar väl då man har tid och lust. Om det är nåt jätteviktigt så ringer man först, och messar ifall man inte får svar. Sen väntar man.

Hade nån dessutom messat och ringt om samma sak flera gånger hade jag däremot blivit stressad och irriterad.
 
Varje dag hörs vi när nån är bortrest, men inte oftare än så. Skulle inte den andra svara på en dag skulle vi bli oroliga just för att det ofta är så kort och båda är väldigt aktiva på sms fb och så.
 
Vi är sambos så vi ses ju varje dag morgon + kväll, utöver det hörs vi normalt minst 1 gång per dag men ofta fler ggr.
Främst för att sambon vill veta hur jag mår och det finns risk att jag inte alltid är vid medvetande och ligger jag avsvimmad i en hög på golvet kan det vara brottom till sjukhuset.
Så samtalen dagtid är ofta en kort check att allt är lugnt med mig och djuren.

Är någon av oss bortresta så hörs vi när den bortresta har tid, i vårt fall är det oftast sambon som är iväg på utbildningar och då brukar det vara fullspäckat schema från morgon till läggdags.
Så det kan gå lång tid mellan svaren då.

Men i ditt fall så hade jag blivit arg ledsen och besviken att han inte svarar om han nu ändå sitter fastklistrad i telefonen.
 
Ja, som rubriken säger, hur ofta hörs ni av med eran partner/sambo?
Om man bor ihop så visst, varje dag.
Men om ni inte bor ihop? Eller någon är bortrest?

Har jag rätt att vara sur? Jag tycker man svarar :(

Det beror väl på vad som är att höra av sig. Vi hörs om det är nånting och då svarar man också. Men att bara skriva sms eller ringa - för att - gör vi inte.
 
Ren nyfikenhet: vad hörs ni om så ofta?

Försöker föreställa mig vad vi skulle konversera om som inte passar bättre hemma på kvällen eller när vi nu ses. "Yay, nu ska jag ringa den där jobbiga kunden som krånglar med storaffären." "Lycka till, själv har jag rört till mina tabeller igen, skulle A vara högre eller lägre nivå än 1??" Vi är nog groteskt oromantiska... :cautious:
Ja, det är allt möjligt, allt mellan himmel och jord. Det är olika från gång till annan. Saker som berör vårt liv, så som bl.a. hästar, hans arbete, kunder, filosofiska tänk, vad vi ska ha till middag, vad vi ska hitta på till helgen (om man är ledig vill säga...) osv. Det finns alltid något att snacka om. :) Detta är en dagsrutin, vi har hållit på såhär i 5½ år nu.
 
Sambon jobbar utomlands och är borta i två veckor. Blir kanske 40 sms och 20-40 minuter telefonsamtal.

Men snart har han tjänsteabbonemang och då lär det bli tätare kontakt :)! Vad vi pratar om? Om det inte är något viktigt (räkningar etc) så är det mest bara småsnack. Typ om vad vi gjort under dagen. I sms:en är det mest svammel eller snusk.

Vi är båda duktiga på att svara på varandras sms, men ibland kan vi glömma av det och det kan gå 2-3 dagar. Ingen panik. Vi vet var vi har varandra :).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp