Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Det beror på vilken vecka det är. När jag jobbar kväll gör jag storkok på måndagen som räcker till matlådor för mig och sambon så slipper han stå ensam och fixa med mat efter jobbet 😊
På helger och dagveckan lagar vi mat tillsammans med undantag för om någon av oss är borta, då brukar den som är hemma köpa take away.
 
15-20 ggr vecka på vintern (jobbar/pluggar hemifrån).
7-10 på sommarn, även om veckor med närmare 30°C drar ner det hela med kall mat (dock lagad den med, lever inte på typ fil mer än mellanmål).
 
Det varierar. Denna veckan inte en enda gång faktiskt. Däremot har jag värmt matlåda från frysen minst en gång per dag så jag fått ett mål varm mat i alla fall. Förra veckan kanske två eller tre gånger blev det matlagning. Jag skulle inte orka laga mat varje dag så jag fixar så jag har matlådor i frysen att ta fram eller rester i kylen bara att värma i micron dagen efter.
 
Beror lite på.
Ofta gör jag storkok, sen äter jag samma sak i typ 2 veckor med lite ombyte på helgen 😁 så oftast behöver jag bara fixa kolhydraterna och värma på det andra i micron!
 
Vissa veckor varje dag både till lunch och middag. Andra veckor kan det bli att jag bara värmer matlådor med rester från frysen istället. Under förutsättning att jag hunnit laga mat och fyllt upp ett förråd vill säga .
 
Jag lagar mat på lediga dagar. Inte alla lediga dagar men de flesta. (Arbetsdagar är jag hemifrån ca 5.30-21 så det blir knöligt med matlagning.)
Dock äter jag ett mål riktig mat per dag. Ibland två mål riktig mat, nästan aldrig noll mål riktig mat.
 
Lagar minst 10 rätter i veckan, och då är jag ändå bortbjuden 1-2 måltider/vecka. Föredrar varm frukost också, så det blir nästan alltid nykokta ägg eller någon annan äggrätt på morgonen.
 
Svårt att svara på beror helt på hur man räknar jag kan göra delar av måltiden eller använder "hel/halvfabrikat" eller liknande.

Till exempel om jag gör någon pastasås så gör jag oftast flera portioner men pasta brukar jag ofta koka en nyportion, när jag värmer en matlåda av såsen. Räknas det när jag steker färdigköpta köttbullar? Beror det på vad jag äter/fixar till? Steka/koka ägg?

Det går också i perioder både på grund av varierande ork men också beroende på typ av mat. Exempelvis kan jag fastna i någon period då jag äter mycket havregrynsgröt och då kan ju bara den bli 6-7 gånger på en vecka.

Sammanfattnings vis så använder jag spisen nästan varje dag ibland flera gånger men laga någon slags hela "välkomponerandde" måltider är något jag gör sällan.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 302
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 273
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 202
Senast: Glimra
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 203
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp