Hur ofta longera?

TussilagoLilleskutt

Trådstartare
Hej!
Jag har just fått hem en ponny med otroligt mycket energi. Jag kommer inte kunna rida henne på en vecka, eftersom jag inte har någon sadel ännu. Hon har otroligt mycket överskottsenergi, så jag tänkte fråga hur ofta man kan longera sin häst. Jag longerar max i 15-20 min, så hon kan få springa av sig. Hur ofta tycker ni det är ok att longera sin häst? Tacksam för svar🤩
 
Du kan ju variera med andra aktiviteter också: Löshoppning, tömkörning, promenad ut i skogen. Promenad ut i skogen kan vara en riktigt bra idé för det gör det lättare sen när du ska börja rida ut för då har ponnyn redan varit innan med dig på marken som en trygghet. Ta gärna med en annan trygg häst också om du har möjlighet. Klättra i backar och gå i terräng där hästen måste tänka på var den sätter hovarna är också bra!
 
Om målsättningen bara är att låta hästen bränna av lite energi så föredrar jag att släppa hästen helt lös i paddocken. Då kan den röra sig mer fritt och risken att trassla in sig i longerlinan elimineras ifall den plötsligt gör en 180 eller gör lite luftsprång med ben åt alla håll. Ska jag jobba hästen på volt i lina eller tömmar så vill jag ha det lugnt och kontrollerat, inget flygande och flängande.
 
Jag tycker också att det är en bra lösning att låta hästen springa fritt åtminstone ett par dagar i veckan om den behöver bli av med överskottsenergi. Har man tillgång till egen ridbana så kan man ju också sätta upp en "bana" längs spåret, ungefär som vid löshoppning, så att hästen är friare att studsa och bocka utan att riskera att krocka med sin människa!

Jag hade också gärna antingen tömkört eller promenerat ute under den här perioden, gärna "off road" för att gymnastisera både kropp och hjärna.
 
Tack för alla svar! Jag har prövat att gå på promenad med henne, men hon vill absolut inte lämna de andra hästarna. Men ska prova att släppa henne lös i paddocken en stund idag🙂
 
Kolla bara först så att ni får göra det hos er. :) På vår anläggning och många andra är det inte tillåtet att göra det.
Vi får släppa hästen lös i paddocken🙂Stallägaren som hjälpte mig att longera första gången släppte hästen lös en stund innan longering, så jag antar att vi får göra det😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej jag har en 12 årig varmblodsvalack som slänger med huvudet i cirklar. Detta händer väldigt ofta speciellt när jag longerar. Han har...
Svar
6
· Visningar
1 293
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp