Hur ofta MVC/BVC...???

Lillekatt

Trådstartare
Hej

Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC...

Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring sedan innan.

Främst tänker jag på BVC hur ofta behöver man gå dit, vill minnas att jag gick i stort sett varje vecka med sonen när han var bebis och vägde och mätte, kan man göra det hemma? Tänker främst på vägningen, finns det någon speciellt våg att köpa? Vad säger BVC om man inte vill gå dit så ofta som de tycker att man skall?

Kan tillägga att jag redan nu tycker MVC är jobbiga som de är, går dit och gör prover osv, UL men de blir liksom aldrig nöjda.

Även att jag sista månaderna haft en utmattningsdepression så jag har varit både trött och ledsen samt att mina järnvärden är åt skogen, äter järntabletter men de kommer ut lika fort som de kommer in så att säga med reslutat att jag inte går upp lika mycket som jag borde, bebisen mår dock fint. Men trötthet samt utmattningsdpression har gjort att jag inte orkar lika mycket som innan, jag är trött, ledsen vissa dagar och saker som annars är enkla blir jättemotiga, speciellt som det är mycket med 6 åringen som har "särskilda behov" och kräver massor. Utmattningsdepressionen är utlöst via mitt jobb sär det varit tufft länge både med jobb, chefer, orättvisor och mobbning och jag orkade inte till sist är nu hemma med HP. (finns en annan tråd om det på senior)

När jag mådde som sämst sa jag till MVC att jag behövde få "vara" några veckor men att jag ringer när jag vill boka tid igen, kände att det blev en grej för mycket JUST DÅ, detta accepeterade inte MVC som ringde säkert 5 gånger per dag i några veckor, även till sambon, de ville att jag skulle prata med en psykolog och komma dit extra ofta vilket jag tackade Nej till då utmattningsdpressionen inte har något att göra med bebisen utan jobbet och jag har inget behov av att prata om det på MVC jag försöker bara släppa det och känna att jag skall få vara hemma, knyta an till bebisen i magen, struktutera och planera mitt liv, får jag vara ifred så går det ganska bra, får jag inte vara det så blir det enormt jobbigt. Men MVC är på mig som hökar, även fått min journal där de dokumenterat alla gånger de ringt, om jag svarat, inte svarat, nekat psykolog och stöd osv osv

Denna journal skall jag dessutom visa på förlossningen samt BVC tycker de, vilket jag vägrar, självklart skall de få uppgifter om bebisen i magen, provsvar mm Men resten är otroligt negativt forumlerat, tex att jag inte verkar vara uppmärksam när BM tjatade om rökning och alkohol och verkligen jobbade aktivt på att säga att jag hade alkoholproblem (dricker kanske max 1 gång/mån, och aldrig druckit något under graviditeten)...det ser ju inte så bra ut om man säger så (jobbar själv inom ett yrke med MYCKET dokumentation/journaler mm) Hade jag själv fått journalen för någon patient att jobba efter så hade jag trott att personen haft alkoholproblem, varit svårnådd och psykiskt instabil och riktigt så är jag ju inte...Har bara väldigt dåligt med ork och behöver få vara som sagt.

Så hur som helst är jag lite trött på "övervakning" just nu samt att med de där journalerna så får jag uppfattningen att jag riskerar en socanmälan snart med tanke på att de skall anmäla vid "misstanke", och vad en "misstanke" är kan ju vara allt möjligt.

Hur kan man komma runt detta?
Självklart kommer jag att vaccinera bebisen och göra det viktigaste där, och självklart hör jag av mig till MVC om jag tror att något är fel eller har frågor och gör de viktigaste proverna men allt det där andra som föräldrautbildning (pga sambon inte har barn sedan innan) psykolog ang bebisen (som inte ens är problemet) osv känns så överkurs...Jag menar jag HAR barn sedan innan, vet hur man gör, vet jag inte finns både internet och BVC i så fall.


Har dessutom sonen som skall in på specialskola i höst (mer behandlande insatser) så lite inne i snurren är jag ju endå pga det, både soc och BUP har gjort utredningar och varit härhemma så de var tvungna att ha det för hans ansökan och jag tycker att det räcker så, dessutom har de inte haft ett jota att anmärka på, snarare tvärtom.

Men jag får som sagt känslan av att MVC "förföljer" mig, skriver saker som inte är sanna och att de tycker jag ser riktigt illa ut för att jag valde bort deras psykolog tex och jag vill inte att det skall följa med till BVC.

Så hur gör man?

Som sagt jag vill både göra rätt för bebisen men även få lov att vara ifred för att kunna må bättre och kunna funka igen, har dessutom ett jättefint kontaktnät, många vänner en underbar sambo som ställer upp och finns när jag inte orkar och som sagt sedan jag slutade jobba så har de dagar MVC osv inte ringt och ställt krav gjort mycket både för mitt välmående samt anknyting till bebisen som i stort sett försvann när det var som värst, nu tycker jag det riktigt mysigt att bara gå hemma och pyssla och planera det jag orkar men det rasar fort så fort MVC ringer och tjatar.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Kan ju bara svara för mig själv men sista månaden i graviditeten var jag på besök 1 gång/vecka. Det var jättekorta besök, mest för att kolla urin, blodtryck osv för det kan ju gå fort om man skulle drabbas av graviditetsdiabetes. Så det tyckte jag var bra bara. Hade jag kännt att jag hade haft behov av att prata mera om förlossning eller något sånt så hade vi väl gjort det men jag var nöjd.

När bebisen väl var ute så var det väl ett hembesök efter någon vecka, sen tror jag vi var och vägde och mätte varannan vecka ett tag för dom ville ha lite extra koll på dottern då hon inte ökade jättemycket i vikt, dock så var det ju okej för hon var ju nöjd. Så vi var nog på fler kontroller än de flesta andra. Nu är dottern snart 8 månader och jag tror vi var på kontroll vid 3 mån (vaccination), 4,5 mån, 6 mån (vaccination) och ska nu i veckan och då är hon snart 8. Tror det är en vid 10 mån också annars är nästa vid 1 år och då är det väl också någon spruta om jag inte missminner mig.


Jag tyckte det var lite tjatigt då i början då vi fick åka och väga extra massa gånger, men jag såg det så att det är ju för dotterns skull. Jag kände på mig att hon mådde bra eftersom hon var så nöjd men det skadar ju inte med att kolla riktigt så att man inte står i efterhand och tyckte att de inte brydde sig tillräckligt eller att man själv får lov att vara påstridig för att få komma dit.

På mitt BVC finns ett rum med en våg så man kan gå dit och väga själv också om man vill, mellan kontrollerna.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Kan ju bara svara för mig själv men sista månaden i graviditeten var jag på besök 1 gång/vecka. Det var jättekorta besök, mest för att kolla urin, blodtryck osv för det kan ju gå fort om man skulle drabbas av graviditetsdiabetes. Så det tyckte jag var bra bara. Hade jag kännt att jag hade haft behov av att prata mera om förlossning eller något sånt så hade vi väl gjort det men jag var nöjd.

När bebisen väl var ute så var det väl ett hembesök efter någon vecka, sen tror jag vi var och vägde och mätte varannan vecka ett tag för dom ville ha lite extra koll på dottern då hon inte ökade jättemycket i vikt, dock så var det ju okej för hon var ju nöjd. Så vi var nog på fler kontroller än de flesta andra. Nu är dottern snart 8 månader och jag tror vi var på kontroll vid 3 mån (vaccination), 4,5 mån, 6 mån (vaccination) och ska nu i veckan och då är hon snart 8. Tror det är en vid 10 mån också annars är nästa vid 1 år och då är det väl också någon spruta om jag inte missminner mig.


Jag tyckte det var lite tjatigt då i början då vi fick åka och väga extra massa gånger, men jag såg det så att det är ju för dotterns skull. Jag kände på mig att hon mådde bra eftersom hon var så nöjd men det skadar ju inte med att kolla riktigt så att man inte står i efterhand och tyckte att de inte brydde sig tillräckligt eller att man själv får lov att vara påstridig för att få komma dit.

På mitt BVC finns ett rum med en våg så man kan gå dit och väga själv också om man vill, mellan kontrollerna.

Tack för ditt svar

Var det av någon speciell anledning du var inne ofta för att kolla upp diabetes? Eller gör man det normalt så ofta?

Tycker också det låter positivt när du skriver att "Ni hade pratat mer om tex förlossning om det funnits behov av det/du hade velat" Så hade jag också velat ha det, dvs fått ta upp det jag själv velat.

Kommer också självklart att gå mer på BVC OM det finns behov av det för barnets skull, tex som i ditt fall där bebis kanske inte går upp så som man tänkt sig.

Jag hade en toppensköterska när sonen var på BVC tyvärr har hon slutat, kommer iaf att ge nästa en chans men känner mig väldigt skeptisk med tanke på att MVC är som de är just nu.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag tyckte det var bra att få gå på täta kontroller i slutet av grav, men MVC är ju faktiskt frivilligt, så om du verkligen inte vill så säg i från! Den första månaden går man ju ofta, en gång var 1-2 vecka till BVC, men det avtar ju fort. Sedan är det ju mer o mer sällan;en gång i månaden till 6 mån,sedan 1 år 1½ år, 2½år, 4 år.

Och allvarligt talat, om det verkligen är så att du inte ö h t har någon hög alkoholkonsumtion, en gång i månaden är väl högst normalt - om du inte dricker dig drängfull då förstås, så tycker jag ta mig tusan att du ska anmäla MVC för förtal, ärekränkning eller vad som helst om de försöker få dig att framstå som om du har det!
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag tyckte det var bra att få gå på täta kontroller i slutet av grav, men MVC är ju faktiskt frivilligt, så om du verkligen inte vill så säg i från! Den första månaden går man ju ofta, en gång var 1-2 vecka till BVC, men det avtar ju fort. Sedan är det ju mer o mer sällan;en gång i månaden till 6 mån,sedan 1 år 1½ år, 2½år, 4 år.

Och allvarligt talat, om det verkligen är så att du inte ö h t har någon hög alkoholkonsumtion, en gång i månaden är väl högst normalt - om du inte dricker dig drängfull då förstås, så tycker jag ta mig tusan att du ska anmäla MVC för förtal, ärekränkning eller vad som helst om de försöker få dig att framstå som om du har det!

Jag trodde det var obligatoriskt att gå dit :(

Som sagt mina journaler ser inte alls bra ut, har även bett en kollega läsa dem och hon tyckte också de var rent vidriga.

Nej tycker inte heller att jag har någon speciellt hög alkoholkonsumtion, 1 gånger per månad som sagt max och då handlar det inte direkt om någon prakfylla utan om någon utgång med vänner eller lite vin hemma på helgen.
Hon vände och vred på frågan 7 varv ungefär...för att sedan påstå att hon MÅSTE fråga så och ställa ledande frågor.

Jag tänker även på all dokumentation om varje telefonsamtal hon ringt där jag inte svarat, eller där jag svarat eller där sambon svarat (sambon sa samma som jag, dvs att jag behövde få vara ifred ett tag då det var mycket men att vi hör av oss och självklart hör av oss om vi tror att något skulle vara fel)

Dessutom höll hon 1 vecka på att ringa mitt gamla mobnummer som jag hade före nuv och dokumenterade även där att jag inte gick att nå, sambon gav henne rätt nummer.

Varför inte dokumentera som det VAR istället? Tex att

"Lillekatt mår just nu inte bra pga sin arbetsituation, hon ber att få återkomma om ett par veckor, har erbjudit psykolog men Lillekatt har avböjt då hennes mående inte handlar om graviditeten/bebisen utan pga hennes jobb"

Som sagt mina journaler ser inte alls roliga ut, kommer inte att ta med den delen till förlossningen.

Tyvärr har det gjort mig lite paranoid att BM tydligen känner att hon måste ha en STENKOLL och sedan drar sina egna slutsatser.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag antar att du menar havandeskapsförgiftning och inte graviditetsdiabetes? Grav.diabetes brukar det väl inte göras så många extrakontroller förrän någon är "drabbad" av det? Alltså minst misstanke om grav.diabetes. Däremot havandeskapsförgiftning hålls det ju koll på med blodtryck och äggviteämnen i urinen.
Här i Skåne erbjuds ju alla gravida glukosbelastningstest för koll av grav.diabetes men det finns ju inte i alla landsting.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag var nastan aldrig pa BVC med mina tvillingar, definitivt inte for vagning/matning (sant gjorde jag sjalv hemma, hade inforskaffat en babyvag for andamalet) utan bara for vaccinationer. Nagon gang fragade jag dem om rad men tyckte man fick sa olika svar hela tiden (en asikt som delades av nastan alla mina kompisar som har barn) sa mestadels litade jag pa mina egna asikter :)
Fast jag ar en ganska "oradd" och nastan helt icke-nojig mamma ;)

Barnen lever och mar bra, 3.5 ar idag :D
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Min spontana tanke är att kanske byta MVC, det vill säga gå någon annan stans. Man kan väl gå till privat MVC om jag inte har fel för mig. Kanske varit bra att börja om från början någon annan stans...
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Vad skönt att någon gjort lite som jag tänkt, tycker det känns lite överkurs att åka och väga och greja så ofta om bebisen växer som den skall.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Min spontana tanke är att kanske byta MVC, det vill säga gå någon annan stans. Man kan väl gå till privat MVC om jag inte har fel för mig. Kanske varit bra att börja om från början någon annan stans...

Finns tyvärr inga häromkring, har redan kollat upp det, känns lite sent nu också är i v 33. men tills nästa gång så...;)
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Du kanske borde byta i alla fall om det är samma folk som är BVC som är MVC, så är det nämligen på min vårdcentral....

Angående BVC så är det ju helt frivilligt. Om du inte känner behov av att åka dit så säger du det och ber att bara bli kallad för vaccination och eventuellt läkarundersökningarna som görs vid olika åldrar.

Om du inte är osäker på att bäbisen får i sig tillräckligt så varför hålla på att åka dit. Jag har nu med nummer 2 bara åkt för vaccinationerna förutom det första besöket efter förlossningen. Jag märker ju att bäbisen är nöjd, sover som den ska och växer ur kläderna. Jag behöver ingen tant som konstaterar det....

Känner för övrigt igen det där med att MVC skriver in konstiga saker i journalen. I mitt fall handlade det om att jag inte ville träffa dietist för att jag inte hade lust med det och inte hade några medicinska skäl att göra det. Det blev ett himla liv... Men jag vägrade och bäbis blev det ändå!
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Du kanske borde byta i alla fall om det är samma folk som är BVC som är MVC, så är det nämligen på min vårdcentral....

Angående BVC så är det ju helt frivilligt. Om du inte känner behov av att åka dit så säger du det och ber att bara bli kallad för vaccination och eventuellt läkarundersökningarna som görs vid olika åldrar.

Om du inte är osäker på att bäbisen får i sig tillräckligt så varför hålla på att åka dit. Jag har nu med nummer 2 bara åkt för vaccinationerna förutom det första besöket efter förlossningen. Jag märker ju att bäbisen är nöjd, sover som den ska och växer ur kläderna. Jag behöver ingen tant som konstaterar det....

Känner för övrigt igen det där med att MVC skriver in konstiga saker i journalen. I mitt fall handlade det om att jag inte ville träffa dietist för att jag inte hade lust med det och inte hade några medicinska skäl att göra det. Det blev ett himla liv... Men jag vägrade och bäbis blev det ändå!

Som tur är så är det inte samma folk där, inte ens på samma ställe vilket är jätteskönt.

Skönt också om man kan göra så, dvs bara bli kallad för vaccinationer samt läkarbesök, är det något annat är det ju bara att ringa själv i så fall.

Hmm, inte bara jag med andra ord som får konstiga saker inskrivna då, när jag läste genom allt står det också att jag hade en depression 2006 och medicinerat 6 månader och pratat med psykiater...Vad har det med min graviditet att göra?
Att jag gjorde det berodde på att min lillebror, farfar och kompis dog ifrån mig inom loppet av 3 månader och jag rasade...förstår liksom inte poängen med att skriva in det där...:confused::grin: Bebis blir det ju som du säger endå.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag gick nog varje vecka på slutet med första barnet och varannan med andra barnet, kanske varje vecka sista månaden jag minns inte men så älskade jag min BM och kunde gå dit varje dag om jag hade fått :D

Besöken är korta, blodtryck, järnvärde, mäta magen och lyssna på hjärtat. Tyvärr inga urinprov här jag bor vilket jag tycker borde göras mer för att upptäcka bakterier, som bebis kan dö av! (GBS)


BVC har jag gått ofta med mina barn för de har kräkits så mycket, annars går man väl bara dit 1 ggr i månaden? Första besöket var ett hembesök.
BVC har inte mina förlossningsjournaler. Jag frågade på BVC nämligen efter den för att få en kopia (allt ligger på datorn här jag bor) men det enda som BVC kunde se var födelsevikt, längd, huvudomfång, förlossningssätt (snitt/vaginalt/säte osv) och apgar.
I den förlossningsjournal jag har står ingenting om min depression mer än det jag sagt åt bm att skriva dit.

Sen är det väl inte kontigt att de skriver dit en gamla depression, eftersom det kan komma tillbaka efter en förlossning. De vill ju dig inte illa utan veta om det för att kunna snappa upp om du blir dålig igen.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag gick nog varje vecka på slutet med första barnet och varannan med andra barnet, kanske varje vecka sista månaden jag minns inte men så älskade jag min BM och kunde gå dit varje dag om jag hade fått :D

Besöken är korta, blodtryck, järnvärde, mäta magen och lyssna på hjärtat. Tyvärr inga urinprov här jag bor vilket jag tycker borde göras mer för att upptäcka bakterier, som bebis kan dö av! (GBS)


BVC har jag gått ofta med mina barn för de har kräkits så mycket, annars går man väl bara dit 1 ggr i månaden? Första besöket var ett hembesök.
BVC har inte mina förlossningsjournaler. Jag frågade på BVC nämligen efter den för att få en kopia (allt ligger på datorn här jag bor) men det enda som BVC kunde se var födelsevikt, längd, huvudomfång, förlossningssätt (snitt/vaginalt/säte osv) och apgar.
I den förlossningsjournal jag har står ingenting om min depression mer än det jag sagt åt bm att skriva dit.

Sen är det väl inte kontigt att de skriver dit en gamla depression, eftersom det kan komma tillbaka efter en förlossning. De vill ju dig inte illa utan veta om det för att kunna snappa upp om du blir dålig igen.

Skall kolla vilka journaler de får...kan vara bra att veta.

jag tycker faktiskt det är kontigt att de för in det som hände 2006, speciellt som det ju inte handlade om en ren depression utan snarare en krisreaktion på det som hänt...Vilket jag tror de flesta kunnat hamna i efter en sådan sak. Och OM jag nu skulle få en depression så kommer det ju inte att vara MVC/BVC jag kommer att vända mig till utan psykiatrin sålänge det inte gäller en depression över bebisen.

Överlag tycker jag det står väldigt mycket saker som inte har med just bebisen att göra, som lägenhetstorlek, husdjur, intressen osv :confused:
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

MVC och BVC ska ju inte bara se till så bebisen mår bra utan ska även ta hand om er som föräldrar och kunna snappa upp om någon av er mår dåligt och kunna hjälpa er till rätt hjälp.
Jag tror det var vid 2a vaccinsprutan som jag fått fylla i ett papper där man ska svara på frågor hur man mår, känner, äter, sover på en skala 1-5 där de sen räknar ihop poängen för att se hur man ligger till och kunna skicka en remiss till kurator/psykologen om man hamnar i riskgränsen.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

MVC och BVC ska ju inte bara se till så bebisen mår bra utan ska även ta hand om er som föräldrar och kunna snappa upp om någon av er mår dåligt och kunna hjälpa er till rätt hjälp.
Jag tror det var vid 2a vaccinsprutan som jag fått fylla i ett papper där man ska svara på frågor hur man mår, känner, äter, sover på en skala 1-5 där de sen räknar ihop poängen för att se hur man ligger till och kunna skicka en remiss till kurator/psykologen om man hamnar i riskgränsen.

Jösses, tur att det är frivilligt då, förstår att många tycker det är bra, MEN själv känner jag mig mest både övervakad och idiotförklarad. Jag känner mer att vill jag ha hjälp så ber jag om den, mår jag dåligt pga barnen ja då kontaktar jag BVC/MVC mår jag dåligt pga ´livet, döden, vänner, jobbet så vill jag kunna välja själv vart jag skall vända mig osv.

Jag kanske är konstig alt så är min MVC sköterska konstig men jag känner som sagt som så mycket "mindre vetande" och snudd på omyndigförklarad så fort jag går dit, anledningen att jag går dit är ju för bebisens skull, inte min egen, sedan är det såklart bra att det finns stöd där för de som behöver det men jag känner att det blir lite "storebrorsmentatilitet" av det hela. Kände samma sak med MVC förra gången, däremot var dåv BVC sköterskan toppen, tyvärr har hon gått i pension :(
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag fattar att du känner dig omyndigförklarad. Men tänk på att det finns många som mår dåligt och inte ber om hjälp och det är väl en sån de tror att de håller på att fånga upp.

jag tycker det är mkt märkligt att det står så mycket i din journal, känns verkligen som överkurs. jag vet inte vad jag gjort om jag var du, gått dit och fått det överstökat kanske om det inte tär mera på dig än att försöka ta fighten att få göra som du vill.

MVC/BVC är inte obligatoriskt. Jag har faktiskt någon i min bekantskapskrets som inte gick till vare sig det ena eller det andra och födde ung/arna hemma. Inte förrän de skulle börja skolan blev det krångligt eftersom barnen inte ens hade personnummer
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Jag fattar att du känner dig omyndigförklarad. Men tänk på att det finns många som mår dåligt och inte ber om hjälp och det är väl en sån de tror att de håller på att fånga upp.

jag tycker det är mkt märkligt att det står så mycket i din journal, känns verkligen som överkurs. jag vet inte vad jag gjort om jag var du, gått dit och fått det överstökat kanske om det inte tär mera på dig än att försöka ta fighten att få göra som du vill.

MVC/BVC är inte obligatoriskt. Jag har faktiskt någon i min bekantskapskrets som inte gick till vare sig det ena eller det andra och födde ung/arna hemma. Inte förrän de skulle börja skolan blev det krångligt eftersom barnen inte ens hade personnummer

Förmodligen är det väl så de tänker att de skall fånga upp någon som mår dåligt...I mitt fall vet jag precis vad jag behöver och inte behöver just nu och det jag bett om är att få vara ifred ett tag, då mår jag bäst just nu efter all press och stress som varit och den energin jag har vill jag kunna lägga på förtstfödda barnet...Märker stor skillnad i mitt mående bara MVC eller annan ringt och ställt några krav.

Kan tillägga att jag själv jobbar med människor fast med stor psykiskt ohälsa och svåra diagnoser och skulle jag gått på dem så som MVC går på hade de slagit bakut på en gång allt slagit ner mig :crazy:

Men jag har också lärt mig av det hur viktigt bemötande, förtroende och integritet kan vara för en människa.
Kan nog också räknas som en människa med ganska stor integritet själv.

Förstår inte heller varför det måste stå så himla mycket, har även vänner som fått redovisa sexliv, blivit inkallade på möten om deras partner slår dem (vilket det inte ens funnits misstanke om), dryckesvanor, matvanor, boendestorlek osv osv...

För mig känns det lika absurt att diskutera såna privata saker med någon jag inte känner och där det inte ens hör till ämnet som att diskutera det på bilverkstaden.

Funderar som sagt på att skaffa våg själv och bara komma in på vaccinationer och läkarbesök och sedan höra av mig själv om jag undrar något.
 
Sv: Hur ofta MVC/BVC...???

Tråkigt att du upplevt att din barnmorska "tjatar" och inte förstår dig.

Läser själv till sjuksköterska och nyligen varit ute på placering BVC/MVC. Nu är det ju så att man dokumenterar ALLT. När det t.ex. gäller din utmattningsdepression om du skulle utveckla förlossningsdepression så kan man ju genom dokumentation se hur du mått innan OCH att man försökt göra något åt det hela.

Barnmorskan är skyldig att dokumentera och även att erbjuda dig psykologkontakt.

Sedan är det ju också så att man gärna vill fånga upp deprimerade kvinnor INNAN förlossningen just för att själva förlossningen, att bli mor och allt som följer med är jobbigt...så att kvinnan på bästa sätt kan förberedas och må så bra som möjligt.

Samtidigt tycker jag att du får sätta dig ner och prata med din barnmorska just att du upplever att hon tjatar på dig så att hon i fortsättningen kan bemöta dig på ett bättre sätt så du inte känner dig kränkt.

När det gäller din olust att gå till BVC när bebisen väl är ute kan du redan nu kontakta det BVC du är knuten till...t.ex. med din 6 åringen just för att redan nu prata om att du inte vill gå på alla kontroller.

Sverige är ett fritt land, du gör som du vill, allt din barnmorska vill är att din graviditet, förlossning och kommande föräldrarskap ska bli så bra som möjligt!

/Madde
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 359
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 467
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 044
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
913
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp