Hur ofta rotera hage?

Xenom

Trådstartare
När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon rekommendation om hur ofta man ska rotera mellan hagar? Förstår att det beror på storlek på hage och antal hästar, men vore skönt med en riktlinje att gå efter.

Mina hagar är mellan mellan 1 till 2 ha stora, och i dom går fyra hästar.

Är det bättre att dela upp hagar i sektioner, så hästarna får mindre yta (vilket ger ökat slitage), men genom att rotera så får varje sektion sedan en återhämtning och det blir bättre i längden?
 
Det beror mer på jordmån och vilken växtlighet du har. Du måste gå ut och titta och analysera. Ingen kan säga visst antal hektar eller hästar, det är så oerhört varierande vad en hage tål.

Och väderberoende! När gräset slutat växa och höstregnet kommer slits gräsrötterna sönder illa kvickt, speciellt på lermark.

Om jag skulle ha 4 storhästar på 1 hektar skulle jag behöva växla med några veckors mellanrum, förutom i juli, för att hålla den växtlighet jag vill ha och inte slita sönder gräsrötterna runt grind och gångstråk.

Hade jag 4 storhästar på 4 hektar skulle det kanske gå bra hela sommaren, men flytta runt i mindre när hösten kom för att inte slita sönder rötterna. På andra marker kanske det går bra med 2ha, eller 10ha.

Har du kala fläckar i hagarna i nuläget?
 
@skiesabove har gett bra svar. Viktigt är att inte beta för hårt och ha möjlighet att rotera. Kan hästarna beta en vecka per fålla och du har fyra fållor får hagen vila (knappt) en månad. Ha med sånt i kalkylen.
Jordmån, väder, storlek på hästar.. mycket variabler som även kan ändras mellan åren.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 750
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: astronaut
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 322
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp