Hur ofta ska man bada hunden?

Ferrari

Trådstartare
Jag badar min vovve var fjärde månad. Då med schampoo, föning och hela baletten...
Under juni-augusti så badar han ofta i havet men då torkar vi bara av han... och de dagarna han kommer in skitig om bena och magen så sköljer vi bara av d partierna...
Han är en cavalier! :p

Sen så har jag en kompis som har en cavalier/shitzu korsning och enligt hennes vet får man bada hunden så ofta man vill bara man tar ur allt schampoo, men jag har hört att det tar ur d speciella fettet i pälsen?? :cool:

På CC ska man ju bada en gång i veckan men d är så speciella hundar... :o

Snälla... hjälp mig... :confused:
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

mina hundar har inte blivit schamponerade på över ett år! skulle nästan tro at det börjar närma sig två... :o. men de luktar inte och pälsar och hud är fräscha och fina. har schäfer och labbe.
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

Hm schampo har vi inte använt sen jag provade ett som skulle vara mot kvalster... Men däremot använder vi såpa, våran hund badar under sommaren i sjön osv, men på vintern, hösten så tvättar jag honom oftare. Men det är för att han är jakthund, ibland kommer han hem lerig och blodig (bytets blod) och då är det bara raka vägen in i duschen. Men efter tips från rävjägare så använder vi såpa, enligt de som jagade räv med sina hundar så har de inte haft ett enda fall av rävskabb på sina hundar sen de började. Och eftersom vi har en hel del skabb i skogen så kör jag det säkra före det osäkra. Han blir inte så särkilt uttorkad av såpan heller då den är väldigt fet.
Det enklaste för att få ett vettigt svar är att prata med din vet och se vad den säger. Jag reagerade på att han badar i havet, då behöver han väl duscha efter det för att bli av med saltet? För det kan ju ge problem hud.
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

Schamponerar inte min hund annat än om hon rullat sig i något illaluktande. Jag kan skölja av henne med vatten om hon är full i lera, men i övrigt utövar jag ingen pälsvård. Det behövs inte på henne då hon har en fräsch och blank päls ändå.
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

Jag har jakthundar och badar i stort sett aldrig, nån gång om året kanske. Jag har sett skräckexempel på när hundar badas en gång i veckan eller varannan vecka, blir uttorkade och får eksem och sedan fäller ännu mer, det är fruktansvärt...

Blod osv från jakten försvinner och lera borstar jag bort...

//E
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

Om du badar hunden i havet på sommaren ska du skölja av honom med sötvatten efteråt. Det bör man göra med sig själv oxå.
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

jag har svår astma o allergi o badar mina hundar en gång/ veclka ungefär med scampoo..har aldirg sett till mjäll,eksem eller andra saker,och de tål det bra

avsköljda blir de i strt sett varje dag,pga en viss fabliesse för att gräva i jorden...
om de inet badar själva förståss,något de fgör ungefär från isen släpper tills den lähgger sig igen...;)

Thina
 
Sv: Hur ofta ska man bada hunden?

måste bada min hund ca 1 gång i veckan
annars får han tovor till förbannelse :crazy:

så badar med ett utredande schampoo
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 895
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 655
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 786
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp