Hur ofta skor ni om era hästar?

Hur ofta skor ni om era hästar? Var...

  • Tätare

    Röster: 1 1,2%
  • 5:e vecka

    Röster: 9 10,8%
  • 6:e vecka

    Röster: 20 24,1%
  • 7:e vecka

    Röster: 27 32,5%
  • Glesare

    Röster: 26 31,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    83
  • Omröstning stängd .

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är bara lite nyfiken... Hur ofta skor ni om era hästar?
Själv skor jag om var 7:e vecka. Kan inte motivera det direkt, det "bara är så"...
Kommentera gärna också vad ni röstade på, och hur ni motiverade det!
 
Oftast var 7:e vecka, men på sommaren var 6:e eftersom mina hästars hovar tydligen växer i takt med gräset i sommarhagen...
 
Mina är visserligen barfota men de verkas var 6:e vecka men till två av dem skulle de va bättre med var 4:e, en var 5:e och en var 8:e vecka men min hovslagare kan bara komma var 6:e vecka och vill inte byta från honom så det är därför jag har var 6:e:)
 
Sommaren 6 veckor, ibland så ofta som 4. Vintern 8 eller ibland upp mot 12. Hovarna växer nästan inte alls på vintern, och i rekordfart på sommaren. Den andra verkas var sjätte till åttonde vecka.
 
Jag har bara skor på en av mina tre, men de andra verkas när morsan får skor. Var sjätte vecka på sommaren och upp till var åttonde vecka på vintern.
 
Min skos var 6e. Hon har lite problemhovar och tappar lätt skor och blir ordentligt ömfotad när de väl ryker. Dessutom växer hovarna fort året om på henne. Denna period hade hon gott kunnat skos om på 4 veckor, så nu hoppas jag bara skorna sitter tills på tisdag :-). En period skoddes hon om var fjärde vecka, men det var pga rejäl hålvägg.

/Lavinia
 
Vi kör mellan 6-8 veckor. Nu har vi kört på 6-7 två gånger sedan vi bytte hovslagare, den vi hade förr gjorde inte direkt ett bra jobb. Dock växer hans hovar inte så mycket på längden men de blir allmänt ovårdade och konstiga om man väntar 8 veckor.
 
Sommartid blir det var 6:e vecka, ungefär, vintertid 7-8 veckor mellan. Men det är lite flytande, min hovis är väldigt flexibel och kommer ut när hästen har hittat på dumheter, så vi ändrar tid ganska ofta:)
Min unghäst verkas bara, det blir på samma intervall som den andra.
 
Sommartid var 6-7 vecka och vintertid var 7-8 :) hovarna växer ju olika mycket beroende på årstid/väder/mat osv.
 
Sommartid helst var 5-6:e vecka men här finns inte hovslagaren tillgänglig så ofta under semestern, i år blev det 8 veckor och hon såg förjävlig ut i fötterna. Får fila och spika i sömmar själv vartefter de sista veckorna innan skoning då.

På vintern var 8e vecka och då håller hon sig fin. Nu när det är höst och lera så blir det 6-7 veckor mellan, får dock underhållsraspa sista veckorna.
 
Var åttonde vecka på ett ungefär under större delen av året, men tätare på sommaren. Som flera andra skrivit beror det på hovarnas tillväxt och inte kalendern.
 
Jag kan inte välja ett svar då det varierar. Jag går helt och hållet efter hur hovarna ser ut och ringer hovis när det börjar bli dags, så kommer han inom några dagar. Lyxigt :up:

Men oftast skulle jag säga att det är någonstans runt 5-9 veckor mellan skoningarna, det varierar bland annat från sommar till vinter och förstås mellan hästarna. Ibland har någon häst gått ännu längre innan det varit dags, uppåt 10 veckor.
 
När det behövs. Sommartid blir det ibland vara femte vecka och vintertid kan det gå tio veckor.
 
Lägger till att min hovis endast är i området 1 dag varannan vecka så det är ingen direkt flexibilitet i skoningarna. 4, 6 eller 8 veckor på dagen är vad som gäller.
 
Mellan 6-8 veckor, min hovslagare reser mycket så måste boka in i förtid, på sommaren är det för det mesta 6 veckor, vintern 7-8, beror på hur hans växtfaser ligger.
 
Jag skor om efter behov. I regel brukar det innebära fem veckors skointervall sommartid och sju veckors skointervall under resten av året.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 103
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 743
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 838
Senast: Blyger
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
24
· Visningar
1 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp