Hur ofta skor ni om era hästar?

Hur ofta skor ni om era hästar? Var...

  • Tätare

    Röster: 1 1,2%
  • 5:e vecka

    Röster: 9 10,8%
  • 6:e vecka

    Röster: 20 24,1%
  • 7:e vecka

    Röster: 27 32,5%
  • Glesare

    Röster: 26 31,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    83
  • Omröstning stängd .
Oj det beror på häst och årstid.
Cilla kunde ha 10 veckor eller mer på vintern medans Simba bara har 4 veckor på sommaren, när hästarna går barfota har jag fixat till det som inte är exakt som jag vill när jag borstat hästen.
 
Var 5:e vecka på vintern och var 4:e på sommaren. Ponnyn är barfota, samma intervall. Vill inte riskera skador pga övervuxna hovar, tycker det är viktigt att de behåller någorlunda samma vinkel hela tiden. Alla mina hästar har alltid haft bra tillväxt. :)
 
Senast ändrad:
Så ofta jag får för hovis, brukar bli var 7:e vecka på vintern och var 6:e vecka sommarhalvåret om det går. Skulle gärna ha tätare på sommaren men hovis har fullbokat och är inte så sugen på att komma ut tätare på sommaren än var 6:e vecka..
 
Jag brukar sko var 4-5:e vecka på sommaren och var 7-8:e vecka på vintern, men det varierar lite beroende på hur hovarna växer och så :)
 
Min skos var 6:e vecka, helt enkelt för att hovarna har växt tillräckligt mycket för att sko om, utan att se tråkiga ut.
 
Går efter vad min hovslagare säger, annars 7-8v. På vintern skodde jag min ponny oftast var 8:e vecka. På sommaren behövdes det oftast oftare så då blev det 6-7v. Min nya unghäst är inte skodd än. Hon verkades första gången hos mig på åttonde veckan och hovlagaren tyckte vi kunde ta 9:e nästa gång.
 
Två hästar:
Fjordkorsning, 20 år. Motioneras i snitt 12 minuter per dag (årsmedel)
Mycket uteritter, mycket asfalt.
Sliter skorna snett, normal hovtillväxt.
Behöver skos med 8-10 veckors intervall.

New forest, 13 år. Tränas i snitt 17 minuter per dag (årsmedel)
Går på bana 2 ungefär gånger i veckan, ca 45-60 minuter per gång. Går ofta som handhäst vid uteritter.
Sliter knappt på skorna, ibland undrar jag nästan om hon ens sätter ner fötterna när hon går. Dessutom väldigt låg tillväxt på hov, så hon kan gå upp till 15 veckor innan omskoning. Runt 10-12 är normalt för henne.
 
Två hästar:
Fjordkorsning, 20 år. Motioneras i snitt 12 minuter per dag (årsmedel)
Mycket uteritter, mycket asfalt.
Sliter skorna snett, normal hovtillväxt.
Behöver skos med 8-10 veckors intervall.

New forest, 13 år. Tränas i snitt 17 minuter per dag (årsmedel)
Går på bana 2 ungefär gånger i veckan, ca 45-60 minuter per gång. Går ofta som handhäst vid uteritter.
Sliter knappt på skorna, ibland undrar jag nästan om hon ens sätter ner fötterna när hon går. Dessutom väldigt låg tillväxt på hov, så hon kan gå upp till 15 veckor innan omskoning. Runt 10-12 är normalt för henne.
O_o Men va... :rofl:
 
Olika beroende på år och säsong. På sommaren skos han med 4-6 veckors intervall och på vintern med 6-8 veckors intervall beroende på hur mycket hovarna växer och skorna slits.
Jag bokar in en ny tid med hovslagaren när han är på plats och skor och får ibland ringa i panik och säga att han måste komma igår... :crazy:
 
På sommaren var 7 vecka och på vintern var 7-8 vecka. Dock brukar min hovis vara rätt fullbokad så ibland kan det bli var 8:e vecka även på sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 962
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp