Hur ofta städar du?

tornblomma

Trådstartare
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?
 
Jag tokstädar fort när jag vet att nån ska komma på besök. Hinner jag inte får jag röja av bordet i vardagsrummet snabbt. Dammsugaren blir inte utnött heller. Jag bor ensam utan husdjur men dammtorkar oftare typ en gång i veckan. Sopar oftare , en gång i veckan.
 
Har både en liten 1,5åring och 2hundar så det städas och plockas dagligen. Dammsuger varje dag, torkar golv 2-3ggr/v beroende på hur vädret är (alltså hur mkt skit hundarna dragit in:meh:) Dammar kanske 1gång/v allmänplock varje dag.
 
Vi plockar på undervåningen och torkar av bänkar och bord i köket varje dag. Disken ställs in i diskmaskinen direkt och den plockas ur så fort den är klar och det ska in ny disk.

I övrigt städar vi när vi känner att vi verkligen måste. Dammsuger några ggr i veckan pga hund som drar in mycket grus.

Så vi städar inte extremt mycket nej, finns roligare saker att göra :angel: Men båda vill ha det plockat och hyffsad ordning i alla fall. Barnen är 6,5 resp 3,5 år och drar inte fram en massa på samma sätt längre och deras egna rum plockar dom undan i själva när det är dags för dammsugning eller storstädning.
 
Plockar undan dagligen, dammsuger en gång i veckan, torkar av köksytor dagligen. Lite finlir i badrummen veckovis. Dammar väldigt sällan, liksom moppar golv.

Lärt mig att det är ok att ha lite stökigt, världen går inte under för det.
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?

Jag städar varje dag. Bor också ganska litet, och med två personer på den ytan ser det snabbt stökigt ut. Jag vill ha vardagsrummet rent och prydligt, ytor ska vara torkade och alla kläder ska vara upphängda i garderoberna. Köket däremot är inte lika viktigt, det är ju superskönt att man kan ställa undan disk i ett annat rum och stänga dörren och sedan njuta av sin rena oas ute i vardagsrummet :angel:
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?
Sporadiska, punktinsatta och oplanerade.

Jag lägger dig på pedanthyllan :D

Dvs mycket händer men inte enligt någon plan.

Sedan det där -torka ut skåpen? jag flyttar inte ut porslinet ur skåpen och torkar dem. Torkar lister?- har en dammsugare. Tavelramarna är körda.
 
Min städning går ut på att diska, rengöra badrummet och dammsuga. Det förstnämnda görs så gott som dagligen. De två sistnämnda görs en gång varje/varannan vecka, beroende på om jag har djur boendes hos mig eller inte. All annan städning är skitsamma :angel:
 
Det har helt berott pa hur "busy" livet i ovrigt varit. Nar jag och exet bodde i en tva rummare med forsta barnet och tva katter var det oerhort pedantiskt. Var sak pa sin plats och golv torkades minst en gang om dagen och jag letade efter flackar som jag torkade flera ganger om dagen. Nar vi flyttat till en 100 kvadrat meter villa och ytterligare ett barn torkades golven en gang i veckan med "flack borttagning" dagligen och var sak pa sin plats kanske en gang i veckan.
Nar jag sedan hade flyttat igen till en 200 kvadrat villa med barn nummer 3 och hund ar jag saker pa att jag torkade golv nagon gang :cautious: och jag kanske nagon gang lyckades fa "var sak pa sin plats" aven om jag minns allt fran tvatt i ugnen till leksaker i torkskapet nar gaster kom :angel:
Nu bor jag i en 150 kvadrat meter villa med Maken och tva hundar och har en robot damsugare. For det mesta ar det "prydligt", men jag har inte riktigt sa stadat som jag helst skulle vilja ha det ... men jag har slutat bry mig. :) Helt. :cool:
Blir silvret putsat kan jag ta fram det igen, om jag far andan ur vagnen och diskar all kristall i skapen med glas dorrar blir det sa fint, altandorren som standigt behover putsas da hundarna satter nos avtryck och barnbarnet hand avtryck (forra veckan stod hon och slickade pa insidan och en av hundarna pa utsidan av glaset :rofl: jag har nu tittat pa markena och flinat vid minnet flera ganger om dagen den sista veckan) och de leriga tass avtrycken pa utsidan av rutan har sakert suttit dar minst ett par manader.

Livet ar alldeles for kort for att lagga tid och energi pa annat an sadant man tycker ar viktigt. Maken och jag har ocksa olika syn pa hur stadat det behover vara men har kompromissat fram losningar som fungerar for oss bada tva.
 
Hur stort man bor påverkar säkert mycket! Tex om man kan stänga dörren om ett rum osv.
Jag gillar dock att fixa och plocka. Vill inte ha saker liggande framme, även om det är en tidning eller en penna. Har alltid snittblommor och kan stå och vrida på en vas i evighet. Garderoberna är sorterade på plagg/färg. Estetisk balans är nog viktigt för mig. Sen är mitt hem knappast vitt, avskalat och minimalistiskt :angel::D
 
Varje dag plockar jag undan, bäddar sängarna, dammsuger och plockar iordning i köket. Tvätt blir det nästan också dagligen. Lite mer sällan torkar jag golven, kanske en gång i veckan. Då tar jag även och städar toaletterna.
Överlag vill jag ha rent omkring mig. Torkar, städar och putsar dagligen.
 
Jag är noga med kök och badrum som städas flera gånger i veckan. Resten däremot mycket mera sällan. Jag dammsuger kanske en gång i månaden men sopar upp det värsta 1-2 gånger per vecka.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 351
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp