Hur ofta tvätta hår?

Lilla

Trådstartare
Jag blir inte klok, får olika svar av alla.
Jag ska snart färga håret. Alla tjatar om att man inte ska tvätta håret för ofta. För kvaliten på håret spelar det mig ingen roll men vill ju inte att färgen ska bli tråkig.
Jag tränar i regel varannan dag och blir alltid dyngsvettig.
Har provat att tvätta det var fjärde dag (efter varannat träningspass) men väldigt osäker på om det är fräscht?
Så ni som blir svettiga i håret, hur gör ni?
 
Jag blir inte klok, får olika svar av alla.
Jag ska snart färga håret. Alla tjatar om att man inte ska tvätta håret för ofta. För kvaliten på håret spelar det mig ingen roll men vill ju inte att färgen ska bli tråkig.
Jag tränar i regel varannan dag och blir alltid dyngsvettig.
Har provat att tvätta det var fjärde dag (efter varannat träningspass) men väldigt osäker på om det är fräscht?
Så ni som blir svettiga i håret, hur gör ni?

Vissa hårtvättar gör jag med bara balsam eller inpackning och struntar i schampoot för att vara lite snällare mot håret. Prova det.
 
Det beror så mycket på vilken färg du ska färga till. De onaturliga färgerna (t.ex. lila osv) blir snabbare tråkigare än naturliga färger. Det bästa är om du frågar frisören som färgar ditt hår hur du ska ta hand om färgen på bästa sätt. Hen vet ju hur håret är färgat och ska då kunna svara på hur du bäst tar hand om det. Om det finns nån produkt som kan hålla färgen fräsch längre.
 
Jag tvättar håret varannan/var tredje dag. Jag måste tvätta det om jag tränar! Om jag låter bli får jag stora problem med hårbotten. Använder inpackning i princip jämt och det ger resultat.
 
Tvättar håret var fjärde dag. Skulle det behövas emllan så sköljer jag bara genom med vatten. Använder inte balsam
 
Det beror så mycket på vilken färg du ska färga till. De onaturliga färgerna (t.ex. lila osv) blir snabbare tråkigare än naturliga färger. Det bästa är om du frågar frisören som färgar ditt hår hur du ska ta hand om färgen på bästa sätt. Hen vet ju hur håret är färgat och ska då kunna svara på hur du bäst tar hand om det. Om det finns nån produkt som kan hålla färgen fräsch längre.
Jag har gjort det men blir förvirrad av att alla säger olika. Hen tycker inte att det är ngn fara att inte tvätta håret trots svett men när jag googlar så känns det inte som att det är ok.
 
Jag har gjort det men blir förvirrad av att alla säger olika. Hen tycker inte att det är ngn fara att inte tvätta håret trots svett men när jag googlar så känns det inte som att det är ok.

Som sagt, det beror mycket på vilken typ av färg du ska ha. Jag hade ett tag mörkt mörkt lila (brunt bas med mörklila ton). Varje gång jag duschade så rann det lila färg i duschen och jag såg tydligt hur färgen blev tråkigare och använde färgbomb osv men jag tyckte att det hjälpte ytterst marginellt. Nu har jag en blandning av färgat brunt och blekta ljusa slingor och inget händer med färgen vad jag kan se. Så vill du ha hållbar färg så välj färg med omsorg. En del färger kräver mer omvårdnad och produkter för att behållas medan andra sitter bättre. Det beror ju också på ditt hår och vilken färg du själv har.
 
Som sagt, det beror mycket på vilken typ av färg du ska ha. Jag hade ett tag mörkt mörkt lila (brunt bas med mörklila ton). Varje gång jag duschade så rann det lila färg i duschen och jag såg tydligt hur färgen blev tråkigare och använde färgbomb osv men jag tyckte att det hjälpte ytterst marginellt. Nu har jag en blandning av färgat brunt och blekta ljusa slingor och inget händer med färgen vad jag kan se. Så vill du ha hållbar färg så välj färg med omsorg. En del färger kräver mer omvårdnad och produkter för att behållas medan andra sitter bättre. Det beror ju också på ditt hår och vilken färg du själv har.
Tanken är åt det vita hållet med ngt som bryter av.
 
Jag tränar 6 dagar i veckan och blir dyngsvettig 😅 jag låter det torka och sen kör jag torrschampo. Ingen som klagat på lukt osv.

Tvättar håret ca 2 dagar i veckan. Ibland kan jag köra en tvätt av enbart luggen.

Jag skulle precis gå in och rekommendera torrschampoo!

Min favorit är Maria Nilas Cleansing powder. Pulverform, inte spray. Men effektivare än nåt annat torrschampoo jag provat.
 
Jag har gjort det men blir förvirrad av att alla säger olika. Hen tycker inte att det är ngn fara att inte tvätta håret trots svett men när jag googlar så känns det inte som att det är ok.
Jag tror du mer får utgå från hur det känns för dig. Är ditt hår vant vid tvätt varannan dag kommer det förmodligen kännas superfettigt om du dubblerar dagarna mellan tvätt, svett eller ej.

Men färgbomber finns som sagt i typ alla färger och de är dessutom vårdande. Som inpackning men med färg. Då kan du tvätta som vanligt utan att oroa dig över att färgen ska försvinna fort.
 
Tanken är åt det vita hållet med ngt som bryter av.
Jag har något blekt hår (ljust blond) som blir gult eller grönt om jag inte håller efter det, tränar så att jag blir svettig 6 dagar i veckan. Vill ha en mer kall ton i färgen.

Jag tvättar oftast håret samma dagar. Två eller tre gånger i veckan. Onsdagar, i bland fredagar och söndagar.
När jag tvättar håret är jag noga med att använda silverschampoo (fudge) samt ett schampoo och inpackning som tar bort metallpartiklar (l'oreal metal dx). Samt att verkligen tvätta rent ordentligt i skalpen genom att gnugga ordentligt med vatten innan jag schamponerar.
Om jag känner mig lite blä mellan så kan jag duscha och bara använda vatten, gnugga ordentligt i skalpen. Eller så kör jag med torrschampo och någon milt doftande leave-in treatment.

Fråga frisören också :) hen kan säkert ge tips!
 
Viktigast för att behålla färgen är att använda rätt produkter. Schampo (och helst balsam) för färgat hår eller utan SLS, och INTE göra inpackning som inte är pigmenterad eller gjord för färgat hår.

Att göra massa inpackningar är annars ett knep för att dra ur färg om den blivit för intensiv.

Jag tvättar mitt hår 2 ggr/vecka. Om det verkligen behövs annars sköljer jag igenom med ett tvättbalsam eller surskölj (vanligt kamomillte med en liten skvätt citron funkar bra för min känsliga hårbotten, men det kanske inte är att rekommendera om man inte är blond :angel:).
 
Fråga frisören om vad du ska göra. Om t.ex. ett silverschampoo skulle göra nytta eller färgbomb etc. Eller ett speciellt färgschampoo som är extra skonsamt mot färgen.
Som sagt så har jag redan frågat frissan. Silverschampo använder jag men frågan är om man kan låta bli att tvätta svettigt hår.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
272
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 905
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 588
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 662
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp