Hur ofta tvätta hår?

Jag tvättar håret 1-2 gånger i veckan. Har lockigt men ganska tunt hår, men det ser ut att vara mer än vad det är.
Blir jag varm är det i huvudet jag svettas men det gör liksom ingen skillnad. Det ser sällan fett ut.
 
Så hur hade ni gjort om ni ska till frissan och bleka ena dagen och jogga sig svettig dagen efter?
 
Inte tvättat eftersom jag hade fått håret tvättat hos frisören dagen innan.

Men jag har långt och väldigt tjockt hår, det tar lång tid att torka och fixa med och jag vill inte slita på det i onödan. Förmodligen hade jag tänkt annorlunda om jag haft kort hår.

Jag har ganska tjockt hår och räknas väl som långt. (Har hästsvans iaf)
 
Jag brukar tvätta håret varannan/ varttredje dag. Beror på om jag blivit svettig på jobb eller så. Ibland blir det torrschampo istället. Kan blir mer sällan om jag vet att jag bara ska vara hemma. Brukar dock bli kliigt om det bli mer sällan så försöker undvika det.
Använder schampookaka och inpackning varje gång. Inpackning istället för balsam då jag har långt hår, efter tips från min frisör.

Luggen brukar jag få ta lite schampo och styra upp varje dag då den har en förmåga att stå åt alla håll och kanter när jag vaknar.
Har försökt ta luggen med torrschampo men blir bara statiskt och bara vatten blir inte bra det heller... :angel:

När jag har haft det färgat (brukar ha extremfärger som typ rött,lila och så) skulle jag egentligen kanske ha tvättat det mer sällan för att bevara färgen, men får komplettera med lite ny färg bara om det skulle vara så. Brukar ändå bara färga i topparna eller underhår så brukar inte märkas förutom att färgen ändras. Det röda brukar bli typ rosa. Gör inte mig så mycket...
 
Du får prova helt enkelt? Och fråga någon du litar på hur de tycker att ditt hår luktar om du tvättar det mer sällan?
Men jag ser egentligen inte varför du skulle ändra din nuvarande tvättrutin. Jag har färgat håret i mååånga år och har typ alltid tvättat håret varje dag.
Skulle absolut inte kunna tvätta håret var dag - då skulle jag få färga håret var månad. Tvättar jag det 1-2 gånger i veckan så räcker det med var tredje månad (då är dock utväxten jätteful!).
Färgbomber i all ära, men det räddar inte i längden.
 
Skulle absolut inte kunna tvätta håret var dag - då skulle jag få färga håret var månad. Tvättar jag det 1-2 gånger i veckan så räcker det med var tredje månad (då är dock utväxten jätteful!).
Färgbomber i all ära, men det räddar inte i längden.
Jag färgar inte längre men har haft alla möjliga färger som överlevt tvätt varje dag med hjälp av färgbomb. Inga problem.
 
Jag har färgat håret i 23 år och provat det mesta. Det bästa för mig är att tvätta med schampon från frisören som är avsett för färgat hår. Jag tvättar hela håret med schampo och balsam 2-3 ggr/vecka. Tränar minst 5 dagar och har ett svettigt jobb. Vissa dagar jag blivit mkt svettig sköljer jag håret och har balsam i längderna, ev lite schampo bara i luggen om jag inte tvättat hela håret dagen innan. Torrschampo har jag i om jag inte orkar tvätta tex före jobbet men det ser skitigt ut, då tvättar jag efter jobb eller träning.
Angående lukt så har jag inte random folk på sånt avstånd att de känner hur jag luktar i håret. Det är ett ickeptoblem för mig.
 
När jag har min jobbvecka, varje dag. Jobbar inom tung industri där man har en svettig hjälm på sig hela dagen, miljön är extremt dammig och det luktar av diverse gaser. Inte super för håret, men vill inte gå runt och stinka ståldamm och gaser hela dagarna 🙃
Under mina långledigheter tvättar jag så sällan jag kan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag blir inte klok, får olika svar av alla.
Jag ska snart färga håret. Alla tjatar om att man inte ska tvätta håret för ofta. För kvaliten på håret spelar det mig ingen roll men vill ju inte att färgen ska bli tråkig.
Jag tränar i regel varannan dag och blir alltid dyngsvettig.
Har provat att tvätta det var fjärde dag (efter varannat träningspass) men väldigt osäker på om det är fräscht?
Så ni som blir svettiga i håret, hur gör ni?

Jag tvättar håret varje eller varannan dag. Annars blir det så galet flottigt! 🤭 Jag har försökt att ”vänja” håret vid att tvättas sällan men det är helt omöjligt. Dels har jag fet hy överlag och en hormonell obalans…
 
Jag märker verkligen ingen som helst skillnad mellan vanligt shampoo och "shampoo för färgat hår". I call humbug. :D Färgbomber funkar man då ska man ju ha en färg som finns i bomb, så att säga. Dessutom är de ofta snordyra.

Jag tvättar håret två-tre gånger i veckan beroende på aktivitet. Är jag ledig låter jag oftast bli eftersom jag inte behöver vara representabel.
Det var hemskt länge sedan jag provade torrchampoo men när jag gjorde det sist kändes det lite som saltspray . alltså hemskt! De har kanske blivit bättre sedan dess?
 
Jag märker verkligen ingen som helst skillnad mellan vanligt shampoo och "shampoo för färgat hår". I call humbug. :D Färgbomber funkar man då ska man ju ha en färg som finns i bomb, så att säga. Dessutom är de ofta snordyra.

Jag tvättar håret två-tre gånger i veckan beroende på aktivitet. Är jag ledig låter jag oftast bli eftersom jag inte behöver vara representabel.
Det var hemskt länge sedan jag provade torrchampoo men när jag gjorde det sist kändes det lite som saltspray . alltså hemskt! De har kanske blivit bättre sedan dess?

Bra torrschampo känns inte alls strävt och klibbigt på det sätt som en saltvattenspray kan kännas :)
 
Jag märker verkligen ingen som helst skillnad mellan vanligt shampoo och "shampoo för färgat hår". I call humbug. :D Färgbomber funkar man då ska man ju ha en färg som finns i bomb, så att säga. Dessutom är de ofta snordyra.

Jag tvättar håret två-tre gånger i veckan beroende på aktivitet. Är jag ledig låter jag oftast bli eftersom jag inte behöver vara representabel.
Det var hemskt länge sedan jag provade torrchampoo men när jag gjorde det sist kändes det lite som saltspray . alltså hemskt! De har kanske blivit bättre sedan dess?
Man får nog prova sig fram lite för att hitta torrschampo man gillar. Jag skulle inte likna det vid saltvattenspray, däremot så gör torrschampo att håret ser fräsch ut men det gör ju inte att det känns rent när man tar i det.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag blir tokig på att googla på hårtvätt då alla säger olika. Jag ska slinga mitt hår till veckan och det ständiga är ju diskussionen om...
Svar
4
· Visningar
274
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 905
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 604
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: Lightzone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp