Hur ofta vaccinerar ni era gamla hundar?

Tilma

Trådstartare
Min äldsta är 16 år och kom på mig nu att det är 4 år sedan hon vaccinerades senast 😲
 
Jag har alltid följt rekomendationerna, dvs vartannat år eller kennelhosta varje år. Men vi träffar hundar regelbundet och vistas i miljöer med andra hundar.
 
Vart tredje eller vart fjärde år. Däremot, om jag hade en mycket gammal hund som inte träffade andra hundar så är det inte omöjligt att jag skulle låta bli att vaccinera.
 
Jag fick min hund när han var 11. Han är snart 13 och jag har inte vaccinerat honom, jag har aldrig ens tänkt tanken. Han träffar hundar väldigt sällan. Max någon gång per år.
 
Mina får sin "booster" varje år och rabies vart tredje. Totalt onödig tmen jag är livrädd för att det ska bli krångel med passen annars.
 
Jag gjorde en tankevurpa, så det nästan fem år nu innan han vaccinerades i onsdags.

Han är rabiesvaccinerades, och den ska fyllas på senast nu i april, och eftersom vi åkt till Norge flera gånger de senaste åren har vi ju varit hos veterinären varje år och fått stämpel i passet och varje gång har den ju "nästa spruta 2019" flimmrat förbi...
Så jag glömde helt av den vanliga, och det måste även kliniken ha gjort ;)
Men nu är det gjort!

Jag vette tusan om jag ska rabiesvaccinera honom igen, har vi inte kommit utomlands på 11 år lär vi väl knappast göra det de sista åren han har...
 
Nu är ju inte hemmavarande hundar så gamla (Gissa blir 6) men följer tävlingsvacc och uppdaterar rabies såklart.
 
Nuvarande hund är ung men min förra hund följde vaccinationsprogrammet även som gammal. Jag ser det som självklart. Min förrförra hund kunde inte vaccineras, han blev sjuk av vaccinationer och för mig är det så självklart att vaccinera för de hundars skull som idag inte kan vaccineras av någon orsak.
 
Min äldsta är 16 år och kom på mig nu att det är 4 år sedan hon vaccinerades senast 😲
Som vanligt. Min gamla är 12,5 och har tävlat fram till november får se hur hon mår till våren kanske blir lite tävlande då med. Iom att jag är ute mycket på tävlingar och bor i stan där folk har dålig koll på vad som är kennelhosta har jag dem alltid vaccinerade. Jag tänker att de äldre hundarna lättare blir drabbade/får värre symptom så viktigt att fortsätta att vaccinera.
 
Vaccinerar enligt SKKs rekommendation vilken jag tror är var tredje eller vart fjärde år gällande de vanliga vaccinerna. Kennelhosta dock varje år (förutsatt inget hindrar att ta den som i år då veterinären rekommenderade oss att avvakta pga av Ascots hjärnhinneinflammation. Tyvärr åkte ju dock Ascot på kennelhosta men det var en risk vi var tvungna att ta).
 
Enligt tillverkarens rekommendationer, dvs var tredje år. Kennelhosta varje år om vi rör oss mycket bland andra hundar.
 
Tack för era svar. Ja tänker också att hon som är 16 borde ha antikroppar men ja vaccinerar nog henne för säkerhetsskull. Det lutar åt det iallafall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up: Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 181
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 448
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 544
Senast: YlvaG
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 639
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp