Bukefalos 28 år!

MayGrace

Trådstartare
Hur ofta borstar ni era katters tänder?

Vi försöker iallafall komma ihåg de minst ett par gånger i veckan. Den ena får en annan grej man lägger på tungan varje dag då de inte går att borsta på henne.. :banghead:
Folk tycker jag är hel knäpp som borstar kattens tänder men jag känner att de är snällare en att de ska få problem med sina munnar. Är livrädd för att de ska behöva rycka ut sina tänder :nailbiting:
 
Sv: Hur ofta?

Katter bör inte äta torrfoder och absolut inte spannmål. Det leder ofta till bla tandproblem.

Våra får enbart kött, inälvor och ben och tänderna är gnistrande fina. Har aldrig borstat deras tänder.
 
Sv: Hur ofta?

Våra får spannmålsfritt foder både blöt o torrisar. Vägrar allt som är rått, annars hade de gärna fått sånt i stället då jag lätt kan få tag i de. Nån mus plockar lilleman ute.
 
Sv: Hur ofta?

Jag ska börja borsta tänderna på min stora katt så snart hans dåliga tänder blir utdragna (har FORL). Tänkte köra på ett par gånger i veckan + smeta hexarinse på tandköttet varje dag. Hoppas att det hjälper att hålla hans munhälsa i schack.

Den andra katten borstar jag inte tänderna på dock. Han är fin i munnen.
 
Sv: Hur ofta?

Vår yngsta katt får äcklig beläggning av sin medicin har jag upptäckt som försvinner vid borstning, så håller man efter så är han jätte fin! Tänkt ta han på hälso check snart.
Den äldre kissen vi har är inte lika fin i munnen, tagit över henne från min pappa. Men alla tänder i behåll iaf!
 
Sv: Hur ofta?

Jag har tre katter och den äldsta borstar jag tänderna på 1 gång i veckan. De andra behövs det inte på. Köttben gör jobbet för dem.
 
Sv: Hur ofta?

Blev nyfiken nu, var kan man få tag på köttben som är mera passande i storleken för katter? :o
 
Sv: Hur ofta?

Blev nyfiken nu, var kan man få tag på köttben som är mera passande i storleken för katter? :o

Kycklingvingar finns i mataffärer. Jag köper sedan kycklinghalsar från Emmzo och hel kanin i djuraffär eller i saluhallen.
 
Ni som ger köttben till katterna, hur har ni fått dem att äta det? Jag hade gärna gett mina, men de fnyser mest åt påhittet rå mat.
 
Ni som ger köttben till katterna, hur har ni fått dem att äta det? Jag hade gärna gett mina, men de fnyser mest åt påhittet rå mat.

Till en början fick jag rulla benen i tonfisk, krossat torrfoder, strö på kattmynta eller vad som nu föll katten ifråga i smaken.
 
mina fnyser mest åt de också, därför tandborsten åker fram! Puck ska på hälsokontroll nästa fredag så ska be dem kika på tänderna också när vi ändå är där :)
 
Haha, min katt hade nog huggit ihjäl mig om jag försökt borsta tänderna på henne ;) (nej, hon är inte världens mest lätthanterade, men vi jobbar på det...) Hon var in till veterinär i höstas och då togs tandsten bort + två forl-tänder. Sen dess har hon bara ätit blötmat fri från vegetabilier samt får smaka lite av hundmaten (hunden barfas). Än så länge ser tänderna finfina ut. Får hoppas att det håller sig så bra att hon inte behöver till veterinär fler gånger. Hon är 14 år nu, så det borde ju räcka om tänderna kan hålla sig ok ca 6 år till...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 230
Senast: MissFideli
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 393
Senast: Gabby_Ossi
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp