O

Osis

Hur ofta tvättar ni era stalltäcken och smörjer era lädersaker?
tänkte att det skulle vara kul att få veta hur ofta svenska folket håller på med det..
 
Smörjer träns och sadelgjord varje dag, då menar jag med sadeltvå och ibland lite läderfett. Sadlarna fettar jag in en gång i månaden.

Tvättar stalltäcken gör jag på våren när jag har använt dem klart för säsongen. :D

// Anna
 
stalltäcket jag använder får jag tvätta väldigt ofta. för min häst har en stor tendens till att lägga sig ned och sova i pisset!!

gör du inte ren sadeln lika ofta som tränsen med sadeltvälen??
 
Sadeln blir ju inte smutsig på samma sätt som tränset och sadelgjorden. Sedan skyddar man sadeln med schabraket... :D
 
Tvättar stalltäcken vid behov. Men ett par ggr under vintern blir det iaf, då dom används dagligen.

Smörjer lädergrejjorna efter anvädning. :)
 
Stalltäcket tvättar jag 1 gång om året, på våren när täckessäsongen är över. Jag varvar stalltäcket med ett tunnare bomullstäcke som jag tvättar oftare....

Sadeln smörjer jag väl ca 1 gång i månaden, tränset ca 3ggr i månaden, innan varje träning... :)
 
Täckena skickas på tvätt i slutet av våren oftast. Flecetäckena kan få komma hem på tvätt nån gång om dom inte är allför håriga. Lädergrejerna putsas minst en gång i månaden..
 
Smörjer försöker jag göra varje vecka. Täckena blir tvättade när de är smutsiga :D

malu
 
Vi har en hogtryckstvatt som jag tvattar tackena med vid behov. Jag hanger upp dem pa en grind vi har mitt pa garden och sprayar de rena och fina.
De tvattas vid behov. Mindre tacken, som far plats i tvattmaskinen fa aka med hem och tvattas vid behov de ocksa. Jag ar inte nagon jatte-renlig manniska, sa en och annan flack ar ok.

Sadlar och trans rengor jag vid behov, ca 1 gang i veckan. Transen torkar jag med en fuktig trasa om de ar smutsiga.

bade sadlar och trans brukar rengoras, och oljas in de dagarna vi inte har nagonting battre for oss, tex nar det sporegnar och vi vagrar att rida!

Jag tar inte alls sa bra hand om grejerna som jag egentligen skulle. Om nagon vill komma och fixa alla ladergrejer i stallet, betalar jag bra!!
 
Jag tvättar stalltäckena vid behov, med andra ord när det blivit för många bajs- och kissfläckar på dem..
Lädersakerna torkar/putsar jag av efter varje gång jag använt dem, har en glyceringtvål till det. Smörjer in grejerna minst en gång i veckan..
 
Träns och lädergrimma försöker jag smörja minst en gång i veckan, sadeln blir lite mer sälland.

Täcken tvättas vid behov, vilket brukar bli ganska ofta! Om man tvättar täckena lite oftare så luktar det inte så mycket häst i tvättstugan, och det brukar mina grannar uppskatta!
 
Vi har en hogtryckstvatt som jag tvattar tackena med vid behov. Jag hanger upp dem pa en grind vi har mitt pa garden och sprayar de rena och fina.
De tvattas vid behov. Mindre tacken, som far plats i tvattmaskinen fa aka med hem och tvattas vid behov de ocksa. Jag ar inte nagon jatte-renlig manniska, sa en och annan flack ar ok.

Sadlar och trans rengor jag vid behov, ca 1 gang i veckan. Transen torkar jag med en fuktig trasa om de ar smutsiga.

bade sadlar och trans brukar rengoras, och oljas in de dagarna vi inte har nagonting battre for oss, tex nar det sporegnar och vi vagrar att rida!

Jag tar inte alls sa bra hand om grejerna som jag egentligen skulle. Om nagon vill komma och fixa alla ladergrejer i stallet, betalar jag bra!!

jag smörjer dom inte så ofta som jag borde. men detska det bli ändring på.. tackför att det finns fler som mig..
 
Hur mycket kostar det för er att skcika iväg era täcken på tvätt?
 
Nu var det inte mig du frågade, men där jag har lämnat in mina täcken kostar sommartäcken 70 kr och vinter 90 kr att tvätta. Där lagar dom även täckena till bra pris!
 
Täckena tvättar jag inte så ofta.. han har bara vintertäcke ute när det regnar eller snöar så det blir inte så smutsigt. :)
Lädret smörjer jag alldeles för sällan.. :o ska försöka bättra mig ;)

O jo, det finns täckestvätt på ridskolan i stan oxå, o de va inte så dyrt har jag för mig.
 
Täckena tvättar jag inte så ofta.. han har bara vintertäcke ute när det regnar eller snöar så det blir inte så smutsigt. :)
Lädret smörjer jag alldeles för sällan.. :o ska försöka bättra mig ;)

O jo, det finns täckestvätt på ridskolan i stan oxå, o de va inte så dyrt har jag för mig.

jasså det visste jag inte,, har dom nyss börjat med det eller??
 
Ja, det är ganska nytt. Det är samma som säljer o köper begagnade hästgrejer. Håller till i ett av rummen vid teorisalen o de. :)
 
tvättar täcken vid behopv har tvättmaskin i stallet så det är praktiskt o bra.
jag smörjer bara träns o sadelgjord kanske 1g/vecka. eftersom jag har en sadel som man inte behöver smörja :love:
 
Täcken tvättar jag på våren.

Lädergrejor åker på storsmöj två gånger om året då jag plockar sönder allt och smörjer. Annars hattar jag över det med såpa och fett när det behövs, typ om det har regnat på det eller så.

//L
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag har fått en mattespad av grannen, som jag tänkte tvätta innan användning. Men det är helt omöjligt att få upp dragkedjan...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: Valle
·
Kultur Vilka scenföreställningar har ni sett nyligen, och vad planerar ni att se? Jag trycker att jag hinner se alldeles för lite teater, opera...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 836
Senast: Halfrek
·
Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Lhas
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 412
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp