Hur okunnig får man bli?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mars

Trådstartare
En person i området köpte en ponny i vintras. Brunskimmel men rätt brun då på vintern. Nu är personen och alla i de stallet chockade att hästen blivit skimmel fram på vårkanten. Personen är helt frågande...jag köpte en brun och nu blir den vit. Hästen är 20 år. Hade ju om inte annat varit enkelt att slänga en blick i passet så står det vad hästens färg heter. Borde ju inte vara en överraskning att hästar mer eller mindre får olika nyanser mellan vinter/sommar.
 
Ha va kul. Men men, pålle var ju brun nyss?
Jag har en själv. Grannarna frågade de första åren om jag bytt häst, eller Var är den bruna resp vita ardennern?
 
Ha va kul. Men men, pålle var ju brun nyss?
Jag har en själv. Grannarna frågade de första åren om jag bytt häst, eller Var är den bruna resp vita ardennern?
Haha kul. Men mer ok om det är typ nån granne som kanske inte håller på med häst själv.
Men liksom köpa en och inte vara mer insatt känns lite underligt.
 
Ja visst, men det står brunskimmel i passet. Varför bli så chockad då när den blir vitare.
Vad spelar det för roll så länge hästen inte far illa?
Jag blev chockad att min mörkbruna häst i princip blev svart på vintern och lite ljusare brun på sommaren. Var i och för sig bara så första året, sen visste man ju va man hade å vänta sig. Tycker inte alls det är något okunnigt eller konstigt att reagera på att hästen byter färg när man precis köpt den och håller på att lära känna den.
 
Vad spelar det för roll så länge hästen inte far illa?
Jag blev chockad att min mörkbruna häst i princip blev svart på vintern och lite ljusare brun på sommaren. Var i och för sig bara så första året, sen visste man ju va man hade å vänta sig. Tycker inte alls det är något okunnigt eller konstigt att reagera på att hästen byter färg när man precis köpt den och håller på att lära känna den.
Vadå inte far illa?
Jag tycker det är riktigt viktigt att förstå passet och dess färger när man köper häst. Hänt mer än en gång inom hästvärlden att folk bluffat med språngrullar och att det blivit fel. I detta fall jag tog upp är det med största sannolikhet rätt ponny till rätt pass. Men inte kul att få med en felaktiga o fin "stamtavla" till en gammal, defekt häst. Endast pga okunskap eller slapphet att inte läst igenom papperena noga.
 
Vadå inte far illa?
Jag tycker det är riktigt viktigt att förstå passet och dess färger när man köper häst. Hänt mer än en gång inom hästvärlden att folk bluffat med språngrullar och att det blivit fel. I detta fall jag tog upp är det med största sannolikhet rätt ponny till rätt pass. Men inte kul att få med en felaktiga o fin "stamtavla" till en gammal, defekt häst. Endast pga okunskap eller slapphet att inte läst igenom papperena noga.
Då kan jag ställa en motfråga, varför skulle hästen fara ill bara för att den skiftar till annan färg under sommaren?
 
Vadå inte far illa?
Jag tycker det är riktigt viktigt att förstå passet och dess färger när man köper häst. Hänt mer än en gång inom hästvärlden att folk bluffat med språngrullar och att det blivit fel. I detta fall jag tog upp är det med största sannolikhet rätt ponny till rätt pass. Men inte kul att få med en felaktiga o fin "stamtavla" till en gammal, defekt häst. Endast pga okunskap eller slapphet att inte läst igenom papperena noga.
Vet kollar ju passet på veterinärbesinning om en sådan görs.

När jag köpte min var alla olika nyanser av brun och några med en liten stjärn och andra inte, min tas oftare för svart än brun och jag gissar på att hon är svartbrun.
Sedan ändra inte alla konstantskimmlar färg mellan vinter och sommar.
 
En person i området köpte en ponny i vintras. Brunskimmel men rätt brun då på vintern. Nu är personen och alla i de stallet chockade att hästen blivit skimmel fram på vårkanten. Personen är helt frågande...jag köpte en brun och nu blir den vit. Hästen är 20 år. Hade ju om inte annat varit enkelt att slänga en blick i passet så står det vad hästens färg heter. Borde ju inte vara en överraskning att hästar mer eller mindre får olika nyanser mellan vinter/sommar.
Vissa hästar skiftar färg sommar/vinter ganska mycket. Andra inte. Finns även äldre skimlar som fortfarande bara har lite ljusa stickelhår, även på sommaren. Så om förra ägaren inte sagt något så kan man väl få bli förvånad om hästen ändrar färg radikalt?
 
Man blir mörkrädd, då undrar jag framförallt vad för fler enkla saker de inte kan om hästar? Man behöver inte ha ridit många ggr på ridskola för att lära sig det enklaste saker såsom färgerna, hästens tecken mm. Och självklart läser man igenom pass och papper noga innan man köper en häst. :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 520
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp