Hur olika kan korsningar verkligen se ut?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Märklig fråga kanske, men jag börjar på allvar tro att jag har missuppfattat ägaren till hundarna jag nyligen börjat ta hand om lite då och då. Det är en 8-årig tik och hennes 9 månader gamla valp, och tiken ska vara 50/50 labrador och pudel medan valpen är 25/75 labrador och pudel. Valpen är jag helt på det klara med, där både syns och märks de två raserna tydligt, men när det kommer till mamman så kan jag verkligen inte se någon pudel i henne alls (men däremot en hel del labrador). Hon är även otroligt olik sin dotter åtminstone till utseendet.

Flera andra hundägare har också blivit jätteförvånade och nästan ifrågasatt när jag sagt att hon är en labradoodle, och vid en snabb googling ser jag att den "typiska" labradoodlen ser väldigt olik ut den jag tar hand om. Jag tycker mer att hon ser ut som jag skulle kunna tänka mig att en labrador/vorsteh skulle se ut. Typ.

Så till er som kan mer än mig (som alltså inte kan ett skvatt) om hundavel: kan det bli såhär? Kan det bli så att en ras i princip försvinner helt vid korsning? Beror det på olika dominanta gener, eller vad?

För att förtydliga så litar jag självklart på "min" hundägare sagt och oavsett vad så spelar det ingen roll, men jag är mest nyfiken på hur det kunde bli såhär och vill gärna lära mig mer om hur hundavel fungerar.

Bilder på damen och hennes dotter:

2015-08-25_110950_55f727702a6b22876f455bc6.jpg


2015-09-11_101230_55f72bde2a6b228785e7abaa.jpg


2015-08-25_121524_55f727752a6b228785e7aae2.jpg
 
Blandraser kan aldrig bli typiska. Precis vad som helst i egenskaper , utseende och hälsostatus på gott och ont kan slå igenom på väldigt olika vis. Det är mao helt meningslöst att ha en "mall" att gå efter.
En kull på 6-8 valpar kan bli totalt olika varandra. Så att blanda raser är ett rent lotteri

Det är det som är huvudpoängen till att raserna en gång "skapades"....för att få jämnare individer i egenskaper och utseende för att kunna användas för specifika ändamål.
 
Jag vet en kull med labrador som mamma och någon kortbent pappa (tror västgötaspets). Alla valparna såg mest ut som labrador kroppsligt och storlek på kropp. Benen däremot var väldigt olika, alla syskonen hade olika höjd på benen.
 
Googlar man på labradoodle så får man upp bilder på hundar som ser ut lite hur som helst. Pälsen verkar kunna bli kort, lång eller sträv med varierande krullighet.

Den här hunden är t ex inte helt olik mammahunden och ska vara en minilabradoodle
MiniLabradoobleF1Jeb7Months2.JPG


Här är två till med ännu mindre päls
90
 
Googlar man på labradoodle så får man upp bilder på hundar som ser ut lite hur som helst. Pälsen verkar kunna bli kort, lång eller sträv med varierande krullighet.

Den här hunden är t ex inte helt olik mammahunden och ska vara en minilabradoodle
MiniLabradoobleF1Jeb7Months2.JPG


Här är två till med ännu mindre päls
90

Kollar man denna länk och uppfödare av sk australian labradoodles så ser man redan på bannern hur olika pälsarna är http://www.tampabaylabradoodles.com/TBAL/Tampa_Bay_Australian_Labradoodles.html
 
Jag har lärt mig att antingen är det två raser =50/50 eller så är det fler raser = genetisk pytt i panna.
Samma gäller för heterosis, det är bara när det är 50/50 att en blandras kan anses friskare.

Läste här på Buke att man kunde resonera så här: Hunden har tre raser i sig, låt säga, pudel, labbe och schäfer. Ta nu stenkulor i tre olik färger där varje färg representer en ras. Gul=pudel, röd=labbe och blå= schäfer. Lägg hundra kulor av varje färg i en påse. Skaka, plocka upp (utan att se) tre kulor som du lägger i en hög, gör detta lika många gånger som du har valpar, låt säga nio. Du har nu nio högar med tre kulor i varje, vilken färg har varje hög? Du skulle kunna ha en hög med bara blå.
 
Till någon som är duktig på genetik: Hur kan en Labradoodle bli strävhårig och få "skägg" likt en schnauzer? Den pälssättningen/kvalitén finns ju inte i någon av raserna. Nog för att en Labradoodle kan se ut lite hur som helst, men strävhåret och skägget måste ju komma någonstans ifrån. Jag tänker spontant att bilden TS lagt upp (översta) och bilden @Milosari lagt upp inte är några regelrätta labradoodle(s?), utan att namnet istället blivit vedertaget för pudelkorsningar. Är jag helt ute och cyklar då? :confused:

Förlåt om det inte heter skägg, jag vet faktiskt inte vad det heter annars :angel:
 
Egentligen....vem vet exakt vad det är i hundar utan stamtavla som bevisar hundens släktband?
Att en uppfödare hävdar att de är labrador/pudel är ju inte mycket att lita på om man ska vara lite realistisk. Det kan vara en skvätt av nått annat, tex en ras med skägg...också.

Har en vän som sålde "renrasiga" vavvor utan stamtavla....men de var 25% pincher. Men ingen av köparna ifrågasatte detta. De var väl bara glada över att ha kommit över lite billigare vavvor än genomsnittet.
 
Egentligen....vem vet exakt vad det är i hundar utan stamtavla som bevisar hundens släktband?
Att en uppfödare hävdar att de är labrador/pudel är ju inte mycket att lita på om man ska vara lite realistisk. Det kan vara en skvätt av nått annat, tex en ras med skägg...också.

Har en vän som sålde "renrasiga" vavvor utan stamtavla....men de var 25% pincher. Men ingen av köparna ifrågasatte detta. De var väl bara glada över att ha kommit över lite billigare vavvor än genomsnittet.

Lite som en hundägare jag pratade med en gång. Hon hade en labrador. Jag tänkte att det såg ut som en lite lustig labrador, men det kändes onödigt att kommentera det. Hon pratade på om labradorgrejs hit och dit. Sedan "Ja, och det var så kul när vi träffade hans pappa, för han är hälften gråhund och det syntes verkligen!". Men ja, frågade någon om rasen på hennes hund (eller pratade på något sätt så att hon ansåg sig ha anledning att nämna rasen) då var hunden labrador, aldrig att det nämndes labradorkorsning.

Kan tillägga att om någon säger att hunden är korsning mellan tex labrador och pudel, då tar jag alltid för givet att det är fler raser i ;) OM inte hundägaren kan visa stamtavlorna till föräldradjuren då. Det är så otroligt, otroligt vanligt med "renrasig x, men med en gnutta y" och så otroligt ovanligt att blandrasuppfödarna verkligen är insatta i avel att jag helt enkelt antar att allt är en mix av allt möjligt om inget annat bevisas.
 
Till någon som är duktig på genetik: Hur kan en Labradoodle bli strävhårig och få "skägg" likt en schnauzer? Den pälssättningen/kvalitén finns ju inte i någon av raserna. Nog för att en Labradoodle kan se ut lite hur som helst, men strävhåret och skägget måste ju komma någonstans ifrån. Jag tänker spontant att bilden TS lagt upp (översta) och bilden @Milosari lagt upp inte är några regelrätta labradoodle(s?), utan att namnet istället blivit vedertaget för pudelkorsningar. Är jag helt ute och cyklar då? :confused:

Förlåt om det inte heter skägg, jag vet faktiskt inte vad det heter annars :angel:
Fast dom jag sett är inte strävhåriga i egentlig mening, utan det är rakare päls - men den växer ändå oftast som pälsen på pudlar gör. En pudel som du rätar ut lockarna på får ju rakt skägg om den inte klipps i ansiktet :)
 
Jag har sett 2 valpar efter 100% schnautzer och 100% pudel (icke önskad tjuvparning). Den ena kunde gått för schnautzer, den andra såg ut som en mindre lyckad scnautzer. Kullen var inte större, men jag antar att hade det varit fler hade de rört sig i det spannet.
 
Gud vad roligt med så många utförliga, informativa svar! Tusen tack allihopa! :bow:

Det är främst skägget och strävhårigheten (hon har väldigt sträv päls) som jag reagerat över, men det är klart att det kan bero på en rad olika faktorer. De du la in bild på påminner mycket om "min" @Milosari. Intressant! Fortsätt gärna spåna/diskutera ni, jag lyssnar/läser gärna! :D
 
I mina tidiga tonår hade vi hand om en korsning kungspudel/schäfer, hon såg snarast ut som en strävhårig ras. Mycket intressant och trevlig individ men som sagt går det inte att säga hur en korsning blir.
 
Både pudel och Schnauzer har ju en "hård" päls...dvs de är inte speciellt jättemjuka att ta på. Ingen av dem fäller heller. Om du häller vatten på dom har pälserna ganska samma egenskaper...de är rätt vattenavvisande. Så de har flera likheter. Den stora skillnaden är att den ena är lockig, den andra rak och att Schnauzern har betydligt mer underull.
 
Inom jakten är det inte ovanligt att man korsar. Och ibland med flera raser. Och de kan se jätte olika ut! De finns de i en kull som kan se ut och dessutom jagar som en renrasig hund av någon av raserna som är inblandade med bara några % och vissa korsningar kan se ut som de är renrasiga av någon helt annan ras som inte alls är inblandad.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 407
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har en Storpudeltik på snart 7 år. Hon har alltid varit lite knepig mentalt, väldigt lätt till stress och blir helt blockad ibland...
Svar
0
· Visningar
1 150
Senast: JagKanske
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp