Hur olika kan korsningar verkligen se ut?

Fähunden
9642158.jpg


Växte upp till en tvättäkta NZ BC, fanns knappt något sådant i stamtavlan, jo men visst på pappans sida fanns det NZ i två olika linjer, den ena 5 o den andra 6 generationer tbx (olika linjer). Bakom mamma hund fanns bara brittiska o Norska hundar.
Han såg ut som en NZ o vallade som en sådan, ingen annan valp efter vare sig mor eller far blev sådan. Pappa hund fick drygt 70 valpar efter sig.
 
En pudelpäls är en sträv päls. Om den inte lockar sig utan är rak blir den ofta ”schnauzerlik”. Pudeln har ju också skägg, men det syns typ aldrig eftersom nosen rakas ner och gör den inte det är det ju lockar.
Har sett många blandraser med pudel som får sådär stripig päls gärna runt nosen.
 
Haha, den här gamla tråden mindes jag inte ens att jag hade skapat! Kul att läsa allas svar igen, en annan hade ju lyckats glömma både det ena och det andra :angel:
 
Gud vad roligt med så många utförliga, informativa svar! Tusen tack allihopa! :bow:

Det är främst skägget och strävhårigheten (hon har väldigt sträv päls) som jag reagerat över, men det är klart att det kan bero på en rad olika faktorer. De du la in bild på påminner mycket om "min" @Milosari. Intressant! Fortsätt gärna spåna/diskutera ni, jag lyssnar/läser gärna! :D

Kan meddela att den helt renrasiga pudel (SKK-reggad) som vi hade när jag var liten hade skägg! Det får de om man inte rakar nosen på dem...
 
Gammal tråd men! På jobbet har vi två labradoodles. Den ena är "pudelformad" i kroppen, har lockig mjuk päls och grå/vita tecken. Den andra ser ut som en strävhårig rödbrun vorsteh! Vet inget om föräldrarnas stamtavlor men jag ställde mig själv samma fråga som du O_o
 
På ett jobb för länge sedan fanns en kontorshund som var korsning basset x golden.

Den såg ut som en gul basset med goldendrag. Men svansen var goldens. Den bars lågt och var för lång. Alltså släpande han den i govet när han var loj.
Men en rar hund var det :)
 
Det finns ju en ras som heter pudelpointer (blandning mellan pudel och pointer) och den är ju strävhårig :)
Intressant!
"Historik
Pudelpointern härstammar från Tyskland och genetiskt sett ursprungligen från pudel och pointer. Den har uppstått helt separat från andra stående fågelhundsraser. Även om pudel endast utgjorde ett av de ursprungliga inslagen i pudelpointern har pudelns jaktliga egenskaper bevarats. I kombination med pointerns förträffliga jaktegenskaper i fält, utmärkta väderkorn, snabba vägvinnande sök och fasta stånd, har de givit upphov till en mångsidig, genetiskt sund och brukbar jakthund."
https://www.skk.se/sv/hundraser/pudelpointer/
 
Det finns ju en ras som heter pudelpointer (blandning mellan pudel och pointer) och den är ju strävhårig :)

fantastiskt häftiga hundar! jag har haft turen att ha fått lära känna en av få som finns/funnits i Sverige. en stentuff jakthund som inte backade för nåt samtidigt som hon var en oerhört mild och trevlig familjehund. Tyvärr så finns hon inte längre men om jag inte är helt ute och cyklar så bor- och lever iaf ett par av hennes valpar fortfarande i sverige.
 
Intressant!
"Historik
Pudelpointern härstammar från Tyskland och genetiskt sett ursprungligen från pudel och pointer. Den har uppstått helt separat från andra stående fågelhundsraser. Även om pudel endast utgjorde ett av de ursprungliga inslagen i pudelpointern har pudelns jaktliga egenskaper bevarats. I kombination med pointerns förträffliga jaktegenskaper i fält, utmärkta väderkorn, snabba vägvinnande sök och fasta stånd, har de givit upphov till en mångsidig, genetiskt sund och brukbar jakthund."
https://www.skk.se/sv/hundraser/pudelpointer/

Det är alltså en godkänd ras?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 306
Senast: Migo
·
Övr. Hund Har en Storpudeltik på snart 7 år. Hon har alltid varit lite knepig mentalt, väldigt lätt till stress och blir helt blockad ibland...
Svar
0
· Visningar
1 143
Senast: JagKanske
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 469
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp