Hur ont är rimligt att få av ett bromsbett?

Ceta

Trådstartare
Alltså, jag blev biten av en broms (tror jag det var) i söndags. Uppe på armen. Är känslig för insektsbett men äter redan allergitabletter så tänkte inte så mycket på det. Blev svullen och det kliade lite. Igår kväll var svullnaden/rodnaden kanske 10x7cm stor.

Imorse när jag vaknade så värkte armen, som det kan göra efter en vaccination, fast lite värre. Tog två paracetamol för att kunna jobba, och fick fylla på vid lunch. Mot kvällen blev det värre igen och tog två till, men nu hjälper det inte längre :( Gör minst ont när jag håller armen helt stilla. Kunde inte ha den hängande ner på kvällspromenaden med hundarna utan fick hålla uppe handen och trycka armen mot bröstet för att kunna hantera det.

Finns det något med ett bromsbett som kan vara farligt efter så här lång tid, eller är det bara att vänta ut? Tog en extra allergitablett precis, och hoppas den kanske kan ge nån effekt..
Kommer inte fram på 1177 (alltså sätts inte ens i kö!) så tänker att nån på buke kanske vet..
 
Jag får alltid GIGANTISKA bromsbett så jag har googlat förr. Tydligen verkar vissa mena att det finns en liten, liten risk att även bromsar kan överföra borrelia. Men den risken är alltså tydligen VÄLDIGT liten!
 
Jag får alltid GIGANTISKA bromsbett så jag har googlat förr. Tydligen verkar vissa mena att det finns en liten, liten risk att även bromsar kan överföra borrelia. Men den risken är alltså tydligen VÄLDIGT liten!
Borrelia tar också längre tid innan symptom syns har jag för mig.
Ja, borrelia känns inte så troligt efter knappt 48h..

Tack och lov gör det inte lika ont nu när jag lagt mig i sängen och ligger still. Skönt det så jag borde kunna sova i alla fall!
 
Alltså, jag blev biten av en broms (tror jag det var) i söndags. Uppe på armen. Är känslig för insektsbett men äter redan allergitabletter så tänkte inte så mycket på det. Blev svullen och det kliade lite. Igår kväll var svullnaden/rodnaden kanske 10x7cm stor.

Imorse när jag vaknade så värkte armen, som det kan göra efter en vaccination, fast lite värre. Tog två paracetamol för att kunna jobba, och fick fylla på vid lunch. Mot kvällen blev det värre igen och tog två till, men nu hjälper det inte längre :( Gör minst ont när jag håller armen helt stilla. Kunde inte ha den hängande ner på kvällspromenaden med hundarna utan fick hålla uppe handen och trycka armen mot bröstet för att kunna hantera det.

Finns det något med ett bromsbett som kan vara farligt efter så här lång tid, eller är det bara att vänta ut? Tog en extra allergitablett precis, och hoppas den kanske kan ge nån effekt..
Kommer inte fram på 1177 (alltså sätts inte ens i kö!) så tänker att nån på buke kanske vet..
Ja, bromsar kan bära på olika typer av smittor och bakterier från tidigare bett på djur. En av de första gångerna vi hade besök av vänner när vi köpt gården blev en av besökarna bromsbiten och det slutade med en natt på sjukhus och antibiotikakur. Sen dess har inget liknande skett.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 829
Senast: Luff
·
Hundhälsa Min hund svällde upp igår kväll vid 21-tiden framför ögonen på mig, vi har en halvmeter snö ute och minusgrader dygnet runt sen månader...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: dobbis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 214
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 050
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp