Hur orkar man kämpa?

Nellieheidi

Trådstartare
Vi har precis skaffat ny häst. Vi har nu 4 stycken och ena är till salu på försäljnings stall. Nu blev ponnys halt på försäljnings stallet. Nu måste vi ta hem henne. 4 hästar jag slutar typ 15:30 varje dag och kommer hem vid 17:00. Mycket att plugga, rida och ta hand om gården. Mamma jobbar hårt och pappa med. Tänk om de e en kotledinflammation. Mycket pengar mamma ligger ut med. De skulle inte tänkt dehär. Nu får jag mycket ångest om mina föräldrar. De jobbar hårt. Måste ta hand om 3 hästar själv. Nån som vet hur man får upp hoppet och verkligen inte blir så deppig och tänker hur mycket att göra
 
Det kommer bli extra tungjobbat ett tag. Vet inte om ni rider hästarna varje dag eller vad ni har för rutiner, men börja med att göra en prioriteringslista och en planering för veckan. Försök se till att få in minst 2 dagar där du/ni bara gör det mest nödvändiga och sen vilar, annars kommer ni köra slut på er själva. Du behöver inte rida 7 dagar i veckan, hästarna klarar sig ändå. Jag motioner min häst 3-4 dagar i veckan och ibland får han vila en längre period om det är körigt för mig, han mår bra ändå.
 
Vi har precis skaffat ny häst. Vi har nu 4 stycken och ena är till salu på försäljnings stall. Nu blev ponnys halt på försäljnings stallet. Nu måste vi ta hem henne. 4 hästar jag slutar typ 15:30 varje dag och kommer hem vid 17:00. Mycket att plugga, rida och ta hand om gården. Mamma jobbar hårt och pappa med. Tänk om de e en kotledinflammation. Mycket pengar mamma ligger ut med. De skulle inte tänkt dehär. Nu får jag mycket ångest om mina föräldrar. De jobbar hårt. Måste ta hand om 3 hästar själv. Nån som vet hur man får upp hoppet och verkligen inte blir så deppig och tänker hur mycket att göra
Är de andra hästarna så att du skulle kunna ha en medryttare eller liknande på? Det kan ju avlasta lite?
Annars så kan väl någon eller flera av dem få en viloperiod så det inte är så många att rida?

I övrigt håller jag med andra, det kommer vara lite tyngre ett tag men det ordnar sig ju.
Det kanske också är bra att prata med dina föräldrar om dina känslor kring att du är ledsen och det känns jobbigt att det blev så?
 
Är de andra hästarna så att du skulle kunna ha en medryttare eller liknande på? Det kan ju avlasta lite?
Annars så kan väl någon eller flera av dem få en viloperiod så det inte är så många att rida?

I övrigt håller jag med andra, det kommer vara lite tyngre ett tag men det ordnar sig ju.
Det kanske också är bra att prata med dina föräldrar om dina känslor kring att du är ledsen och det känns jobbigt att det blev så?
Jag instämmer.

ts:
Prata med någon vuxen i din närhet. Det är tungt även för vuxna, då de har hela ansvaret, även ekonomiskt. Det kan vara ännu jobbigare när man är ung och inte har hela bilden.
 
Hur gammal är du? Även om din mamma och pappa jobbar hårt så ställer jag mig frågande till det ansvar de lägger på dig. Vi har också fyra ponnyer, nu är min dotter säkert yngre än dig men aldrig att jag kommer låta henne ta hela ansvaret själv, skulle inte heller köpa på henne en massa hästar och tvingat henne ta ensamt ansvar, en häst kanske, me har man som förälder köpt flera till ungen så får man krasst sett hjälpa den med dem också. Medryttare är en bra idé (om inte annat för att DU ska få sällskap i stallet), prioritetslista också. Sedan är det faktiskt så att det är rätt trist att rida nu. Gör det du måste, hästarna dör inte av vila eller bara hållas igång ett par dagar i veckan. Det blir snart ljusare och ljumma vårkvällar att rida i istället.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 272
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 984
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp