Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Sofie_B

Trådstartare
Jag köpte en ny häst i slutet av augusti. Det är en väldigt grön 6-åring som saknade allt vad muskler heter. Han är glad och positiv på alla sätt och vis, trivs bra med att arbeta och tycker om när man håller på med honom.

Nu är det så att de två senaste gångerna jag har sadlat honom i boxen har han lagt öronen bakåt och vänt huvudet mot mig när jag spänner sadelgjorden. När jag sedan spänner den utanför boxen innan jag ska sitta upp står han glatt med öronen framåt.

Han ömmar inte någonstans på ryggen (eller där sadelgjorden sitter), han visar inget obehag när jag sitter upp och jag känner inte något när jag rider utan han känns rund och fin och jobbar med ryggen. Jag tänkte att han första gången han gjorde det (förra veckan) kunde ha lite träningsvärk alternativt vara öm efter ett bett han fått i hagen så jag lät honom vila i fredags, longerade lite lätt (utan inspänning) lördag och söndag och så vilade han igår. Testade att sadla igen imorse och då blev han sådär arg igen.

Jag har två sadlar, en Prestige Paris D och en Morris & Nolan inriktad mot allround/hopp. Dessa två varierar jag mellan, är noga med att han inte går med samma sadel två dagar i rad och försöker att låta honom vara utan sadel var tredje-var fjärde dag. Sadlarna ligger inte perfekt men dom ligger helt okej. Prestigen är lite för vid (tror jag? Har försökt utbilda mig på det här men det är svårt med sadlar alltså..) så den ligger lite för tight på manken, där jag bara får in 1-2 fingrar i höjd. M&N-sadeln har ordentligt med utrymme runt manken men tenderar kanske till att ligga lite i bakvikt.

Kanske att jag upplever att han blir lite "tom" i galoppen, som jag har förstått att dom blir när dom inte har utrymme för bogbladet att röra sig uppåt-bakåt. Det är å andra sidan samma känsla i båda sadlarna och M&N-sadeln ger ordentligt med utrymme uppe vid manken så jag vet inte. Det är bara när jag joggar fram jag kan få den känslan och då låter jag honom gå väldigt avslappnat och utan tryck, det kan vara det också.

Jag har tittat mycket på filmer med Jochen Schleese som jag tycker verkar vara väldigt kunnig och duktig på det här med sadlar. Finns jättebra filmer på Youtube om vad man ska kolla efter, så det jag kan tänka mig är att mina sadlar kanske har för smal kanal. Det ska jag kika på ikväll.

Men nu till min fråga (även om ni gärna får säga precis vad ni tänker när ni läser det här); hur oroliga skulle ni vara om en ny häst efter 1,5 månad uppvisar ilska vid sadling? Även om allt annat verkar bra?

Jag kanske ska tillägga att han har musklat sig väldigt bra under den här tiden så det verkar inte vara något hinder för det.

Tacksam för alla era synpunkter! Jag vet att jag kommer få höra att jag ska ta hjälp av en professionell sadelinpassare, men gudarna ska veta vad många jag har varit i kontakt med under mina år med häst och hittills har jag inte träffat en enda som vet vad dom håller på med. Är lite skeptisk till att betala 1000-2000 kr bara för att någon ska stå och svamla om något dom inte begriper..
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Jag hade inte viftat bort det. Du säger att hästen musklat sig mycket, och det kan ju göra att sadlarna inte ligger likadant längre och hästen upplever obehag. Använder du pad av något slag?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Jag hade inte viftat bort det. Du säger att hästen musklat sig mycket, och det kan ju göra att sadlarna inte ligger likadant längre och hästen upplever obehag. Använder du pad av något slag?

Ja, så är det ju! Jag tycker inte att det är någon större skillnad, han har ju inte hunnit muskla sig sådär jättemycket under den här korta tiden, men klart att det kan vara nog för att han ska tycka att det är obekvämt.

Ja, jag har använt en silikonpadd och idag testade jag en Ogilvy (under M&N-sadeln).
 
Senast ändrad:
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Hur mycket spände du där, första gången du spände? Kan hända att han börjar berätta för dig att han vill att du spänner mer i etapper.
Jag börjar alltid med att enbart knäppa fast gjorden, alltså spänner inte mer än att gjorden ligger emot. Sedan går vi kanske ut på plan, spänner något hål, går upp till ridbanan, spänner något hål, går något varv på ridbanan innan jag spänner sista.
Det kanske är så enkelt bara.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Testa sadla någon annanstans än i boxen? Hästen har nog hunnit bo in sig nu och vägar säga ifrån mer än tidigare? Det jag tänker är alltså att hästen ser boxen som sitt och där ska det inte på en sadel om du förstår? Eller hanteras hästen på alla sätt i boxen? Borstas osv?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Hur mycket spände du där, första gången du spände? Kan hända att han börjar berätta för dig att han vill att du spänner mer i etapper.
Jag börjar alltid med att enbart knäppa fast gjorden, alltså spänner inte mer än att gjorden ligger emot. Sedan går vi kanske ut på plan, spänner något hål, går upp till ridbanan, spänner något hål, går något varv på ridbanan innan jag spänner sista.
Det kanske är så enkelt bara.

Ja, det kan det ju vara. Jag tycker att jag har spänt jorden lika "aggressivt" hela tiden, men det kan vara så att jag spänner den snabbare nu när jag vet på vilka hål den ska sitta. Tåls att testa i alla fall! :)
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Testa sadla någon annanstans än i boxen? Hästen har nog hunnit bo in sig nu och vägar säga ifrån mer än tidigare? Det jag tänker är alltså att hästen ser boxen som sitt och där ska det inte på en sadel om du förstår? Eller hanteras hästen på alla sätt i boxen? Borstas osv?

Ja, jag har också funderat på om det kan vara så. Jag gör ju allting i boxen de dagar jag även sadlar i boxen, det vill säga borstar, lägger på täcke etc. Men det är klart, det är inte lika drygt att någon borstar på en när man försöker äta som det är att få på sig en sadel..

Till grejen kanske hör att han har klättrat oerhört i rang i sin hage de senaste veckorna och där är han lite av en "surgubbe" när han tycker att dom andra gör något dom inte borde. Kanske testar han om samma metod fungerar med mig?

Men samtidigt så känns det som att det här beteendet mer är en signal på att något är obekvämt än en uppgörelse om vem som bestämmer? Vilket vi för övrigt inte har haft, såhär långt har han varit snäll som ett lamm.

Imorgon ska jag testa att sadla utanför boxen och se vad han säger!
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Du vet att sadeln inte passar och att hästen protesterar över att få på sig sadeln. Då är den mest uppenbara orsaken att hästen har ont av sadel/sadelgjord. Steg ett är alltså att köpa en sadel som passar. Ev rid med en fårskinnspad under Prestige sadeln tills du kan få en bättre sadel. Gele och silikonpaddar är inget att ha imo, fårskinn är helt överlägset om sadeln inte ligger hundra. Använd inte den trånga sadeln!

Spänn gjorden ett hål i taget från båda sidor, gå med hästen mellan varje gång du spänner.
Man bör alltid spänna gjorden i etapper oavsett om hästen surar eller ej. Att dra den hårt direkt är väldigt obehaglig för hästen och kan leda till sadeltvång.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Du vet att sadeln inte passar och att hästen protesterar över att få på sig sadeln. Då är den mest uppenbara orsaken att hästen har ont av sadel/sadelgjord. Steg ett är alltså att köpa en sadel som passar. Ev rid med en fårskinnspad under Prestige sadeln tills du kan få en bättre sadel. Gele och silikonpaddar är inget att ha imo, fårskinn är helt överlägset om sadeln inte ligger hundra. Använd inte den trånga sadeln!

Spänn gjorden ett hål i taget från båda sidor, gå med hästen mellan varje gång du spänner.
Man bör alltid spänna gjorden i etapper oavsett om hästen surar eller ej. Att dra den hårt direkt är väldigt obehaglig för hästen och kan leda till sadeltvång.

Nej, jag vet att sadlarna inte ligger helt perfekt, men jag tycker att dom ligger helt okej. Bortsett ifrån att den ena är lite trång i manken. Men ja, det är klart att det bästa vore att köpa en sadel som ligger helt perfekt men dom gånger jag har vänt mig till sadelutprovare (heter det så?) så har det bara blivit pannkaka av allt ihop då dom verkligen har varit ute och snurrat (vilket även hästarna har tyckt vid provridning) så det känns inte som att jag har någon direkt hjälp att hämta där.

Fårskinn tycker jag inte alls om. Jag läste en studie om det där, kommer inte ihåg vart men jag tror att det var på Hippson och då hade dom konstaterat att silikonpaddar var de enda paddarna som kunde öka stötdämpningen. De gjorde det dock långt ifrån alltid, men mycket oftare än andra material.

Ja, jag spänner ju sadelgjorden i etapper, men inte riktigt så försiktigt som ni föreslår. Jag brukar spänna så att sadeln sitter fast först, sen spänner jag ett-två hål innan jag går ut i stallet, sen spänner jag ett hål innan jag sitter upp och ett hål till när jag har travat av. Ska testa att göra det ännu försiktigare!
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Fårskinn tycker jag inte alls om. Jag läste en studie om det där, kommer inte ihåg vart men jag tror att det var på Hippson och då hade dom konstaterat att silikonpaddar var de enda paddarna som kunde öka stötdämpningen. De gjorde det dock långt ifrån alltid, men mycket oftare än andra material.

Skilj på stötdämpning och tryckfördelning :) Silikon är bäst för det första, fårskinn är bäst för det andra. Jag tycker absolut att fårskinn kan vara värt att prova under Prestigen.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Prestige och M&N är väl väldigt olika i sina bommar? Iaf de prestige och M&N jag har. Båda borde rimligtvis inte passa samma häst, så använd den sadeln som passar hästen bäst, och passar ingen skaffa en som passar.

Bättre att rida med en och samma sadel som passar än att växla mellan flera varav ingen? passar.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Skilj på stötdämpning och tryckfördelning :) Silikon är bäst för det första, fårskinn är bäst för det andra. Jag tycker absolut att fårskinn kan vara värt att prova under Prestigen.

Det har du rätt i. Men då måste ju en Ogilvypadd vara mycket bättre än en fårskinn?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Prestige och M&N är väl väldigt olika i sina bommar? Iaf de prestige och M&N jag har. Båda borde rimligtvis inte passa samma häst, så använd den sadeln som passar hästen bäst, och passar ingen skaffa en som passar.

Bättre att rida med en och samma sadel som passar än att växla mellan flera varav ingen? passar.

Ja, det är dom.

Jag är helt med dig på att man bara borde ha sadlar (sadel) som passar perfekt, men jag har alltid resonerat lite som med skor; om man ska gå i samma par dag ut och dag in måste dom sitta helt perfekt, men om man byter skor regelbundet räcker det med att dom sitter helt okej. Hittills har jag inte stött på någon som inte håller med (veterinärer, equiterapeut, sadelinprovare osv).

Sen är det självklart ingen anledning att rida med sadlar som ligger dåligt, men det har jag inte tyckt att dom här gör.

Allmän fråga; jag tittar mycket på filmer på nätet och så om sadelinprovning och allting låter ju logiskt och så. Men, det är ju alltid dressyrsadlar som visas? Med en hoppsadel måste det ju vara mycket svårare att få sådär mycket frihet vid manken som förespråkas? Eller tänker jag helt galet? Sen är ju hoppsadlarna också skurna på ett annat sätt.

Äh. Jag skulle behöva se filmer som visar inprovning av hoppsadlar helt enkelt. Någon som har något bra tips?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Rekomenderar också fårskinn när det är en lite för vid sadel...
Och de båda sadlarna är så pass olika att ligger den ena "ok" så borde den andra ligga dåligt..
Lägg gärna upp bilder så är det lättare att hjälpa :)
Sadlar du kanske lite långt fram?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Rekomenderar också fårskinn när det är en lite för vid sadel...
Och de båda sadlarna är så pass olika att ligger den ena "ok" så borde den andra ligga dåligt..
Lägg gärna upp bilder så är det lättare att hjälpa :)
Sadlar du kanske lite långt fram?

Ska försöka få fram lite bilder.

Testade med en fårskinn men tyckte det blev sämre. Har verkligen granskat min sadel (prestigen) och det är två fel som jag ser det;

1. Tunneln under är för smal mitt på. Där får jag plats med två fingrar (överallt annars tre) och efter att ha klämt och känt på honom har jag kommit fram till att han nog behöver tre.

2. Sadeln ligger an för mycket vid bogbladet, där det är när han står still. Alltså nedanför bommen, det är stoppningen på sidan som tar i.

När jag testade fårskinnet tyckte jag bara att det blev ännu sämre med plats för bogbladet så jag valde silikonpadden ändå.

Idag sadlade jag på gången. Var mer försiktig när jag spände sadelgjorden och sadlade lite längre bak (för ja, jag sadlar nog lite långt fram). Idag var han helt oberörd, men jag vet inte.. Måste nog ändå se över det här med sadlar. Min prestige har 12 år på nacken så även om den är översedd kanske den med råge har passerat bäst före datum?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Vore jättebra om du kan ta några bilder, mkt enklare att ge råd då. :)

Har man en sadel som inte ligger hundra är det fårskinn du skall ha, det är 99% av alla sadelmakare överens om.

Det låter inte bra att din Prestige bara har plats för två fingrar i kanalen, alla jag haft (sju stycken) har haft plats med fyra fingrar hela vägen. Tror nog den första jag hade köptes för mer än 12 år sen så det borde inte bero på åldern. Kan något ha hänt med sadeln? Två är helt klart för lite och bossan kommer trycka på ryggraden.

Det finns ju några bra sadelutprovare i Stockholmsområdet?
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Håller med om att det skulle behövas mer film eller bildserien för passning av hoppsadel.
Vad jag lärt mig av otaliga timmar med sadelprovningar är att på en hoppsadel måste du hitta var ortspetsarna går ner. Stoppningen i framkant kan vara väldigt långt framför bommen och då får man lätt känslan att sadeln hindrar bogbladen. Men stoppningen är mjuk och ska inte kunna klämma. Du måste känna med handen ganska långt in för att känna att den ligger an jämnt!

Tycker oxå det låter konstigt att den är så smal som två fingrar. Tolv år är ju inte så gammal ?

Hur reagerar hästen på sadlarna när du rider? Mycket trubbel med att de kanske känns lite styva i sidorna när man börjar rida kan ha med sadeln att göra. Fundera över om det finns ridbarhets problem som du måste "rida igenom". Märkte tydligt när jag bytte sadel på min häst att saker fungerade direkt- behövde inte 20 min uppvärmning först !

Var lite extra lyhörd första kvarten och känn efter vad hästen tycker!
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Vore jättebra om du kan ta några bilder, mkt enklare att ge råd då. :)

Ska fixa det i helgen!

Har man en sadel som inte ligger hundra är det fårskinn du skall ha, det är 99% av alla sadelmakare överens om.

Men varför? Jag får liksom inte ihop det i mitt huvud, rent mekaniskt. Tänker att fårskinnet är så statiskt och inte arbetar "med" sadelns brister om du förstår hur jag tänker? Att det liksom fyller ut överallt, inte bara där det behövs.

Det låter inte bra att din Prestige bara har plats för två fingrar i kanalen, alla jag haft (sju stycken) har haft plats med fyra fingrar hela vägen. Tror nog den första jag hade köptes för mer än 12 år sen så det borde inte bero på åldern. Kan något ha hänt med sadeln? Två är helt klart för lite och bossan kommer trycka på ryggraden.

Ja, det är ju mycket möjligt att något har hänt, den har varit med om ett par omkullridningar. Dock är det rätt många år sedan, men å andra sidan har jag inte kollat det här förrän nu. Det är bara en kort bit mitt på (2-3 cm) där det bara får plats två fingrar. Annars är den bredare. Kanske det är något som går att fixa? För det verkar ju vara så att i stort sett alla hästar behöver minst tre fingrars bredd? Även om jag säljer den så att säga.

Det finns ju några bra sadelutprovare i Stockholmsområdet?

Tipsa jättegärna! Gärna någon som är van att prova ut hoppsadlar. :)
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Håller med om att det skulle behövas mer film eller bildserien för passning av hoppsadel.
Vad jag lärt mig av otaliga timmar med sadelprovningar är att på en hoppsadel måste du hitta var ortspetsarna går ner. Stoppningen i framkant kan vara väldigt långt framför bommen och då får man lätt känslan att sadeln hindrar bogbladen. Men stoppningen är mjuk och ska inte kunna klämma. Du måste känna med handen ganska långt in för att känna att den ligger an jämnt!

Tycker oxå det låter konstigt att den är så smal som två fingrar. Tolv år är ju inte så gammal ?

Okej! Då kanske det inte är så att min klämmer ändå? Mer än någon annan hoppsadel så att säga.. Men då återstår det här problemet med att den är lite smal i kanalen. Men det kanske går att fixa?

Hur reagerar hästen på sadlarna när du rider? Mycket trubbel med att de kanske känns lite styva i sidorna när man börjar rida kan ha med sadeln att göra. Fundera över om det finns ridbarhets problem som du måste "rida igenom". Märkte tydligt när jag bytte sadel på min häst att saker fungerade direkt- behövde inte 20 min uppvärmning först !

Var lite extra lyhörd första kvarten och känn efter vad hästen tycker!

Inget direkt sådär i någon av sadlarna, han känns väldigt lika tycker jag. Han är mjuk och fin och har inte särskilt svårt för något. Det ska vara sluta i vänster varv men det tror jag mer än en styrkefråga. Han är ju lite "tom" i början när jag bara galopperar fram (brukar ta några varv i vardera galopp i lättsits innan jag börjar ställa några större krav, mest bara för att han ska få jogga fram), men det tror jag är just för att jag låter honom vara det. Alla mina hästar har varit så så det är nog något jag som ryttare skapar. Så fort jag börjar ställa krav och jobba honom så försvinner den tomma känslan.
 
Sv: Hur orolig ska jag vara (arg vid sadling)?

Har du kollat att inte den trängre sadeln går ner i ryggen bakom manken? Där framvalvet går ner i sitsen s a s. Det är där det brukar vara kritiskt.

Lägg på sadeln utan vojlock/schabrak, kontrollera om den ligger i jämvikt innan du sätter på sadelgjord. Tippar den fram eller bak när du lägger handen på bak- resp. framvalvet? Spänn gjorden, hur ligger sadeln nu? Lättar den bak? Är sitsen i våg?

Sitt upp i sadeln. Hur ser tunneln ut? Går hela ryggraden fri hela vägen? Hur ser det ut vid bogbladen? Hur ser det ut vid ortspetsarna/bombenet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: tessan.g
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 825
Senast: Whoever
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 107
Senast: Acto
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 289
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp