Hur pålitlig är en höanalys?

oki

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så har jag anledning att tro att den inte stämmer.
Jag beställde mitt hösilage från en bekant som är mjölkbonde och fick det slaget precis som jag önskade. De är väldigt noga med vallarna och genomgående var det hö från andraårsvallar. De gödslar inte mycket (med en mjökbondes ögon mätt) men har varje år höga värden på hö och ensilage.
Deras skörd av ensilage i år visade på ett energiinnehål på 11,5 MJ/kg TS och SRP var på över 100 gram.
Mitt hösilage som slogs exakt en vecka senare på vallar med precis samma grässammansättning och som varit identiskt gödslade hade 11,3 MJ/kg TS och 41 g SRP/kg TS. TS-halten är på 60 % så det blev 6,8 MJ7kg foder och 30 g SRP/kg foder, allt enlligt analyssvaret.
Veckan innan det slogs var det toppenväder och inget regn kom. Timotejaxen hade skjutit ca 2-3 cm.
Kan det då verkligen stämma att proteinvärdet sjönk så drastiskt jämfört med en vecka innan?
Kan tillägga också att det tog ovanligt lång tid att få analyssvaren. Ringde efter två veckor och fick besked om att det blivit något fel (men det var med uträkningen av MJ-värdet så det skulle de göra om, inget som skulle påverka anlaysen som helhet). Har nu fått det färdiga svaret men det ser ju onekligen skumt ut.

Hur pålitlig är en analys? Kan även nämna att det står samma värden för häst som för idisslare på analysen, det kan väl inte heller stämma?

Förmodligen kommer jag att skicka in för en ny analys men vad tror ni?
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Nu har jag räknat lite själv och ser ju att siffrorna inte kan stämma...
Om det stämmer att SRP per kilo TS är 41 g så borde det bli 24,6 g SRP per kilo foder (verkar ännu mera fel). Räknar man däremot på att rätt siffra är 30 g SRP per kilo foder så borde det bli 50 g per kilo TS...
Är det jag som är ute o cyklar nu eller är det analysen...? :crazy::confused:
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

när gräset väl går i blom så rasar proteinvärdet ganska snabbt.

Men frågan är ju också hur provet är taget. Lyckas man riva sönder bladen så att smulorna inte följer med vid provtagningen så blir resultatet inte representativt.

Vad jag undrar är NÄR det är skördat? Är det tidigt skördat så bör du absolut göra en till analys, är det sent skördat så kan det nog kanske stämma, faktiskt...
Det är också så att ju högre proteininnehåll, desto större andel av proteinet är smältbart. Och med lägre proteininnehåll sjunker andelen smältbart råprotein ännu mer.
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Som andra redan kommenterat så sjunker proteinet snabbt när vallen går i ax.

Sedan har det stor betydelse hur man hanterar det slagna materialet. Om man vänder/strängar med för höga varvtal så tappar man mycket småblad (proteinrika). Speciellt om man kör hö måste man vara mycket försiktig. Det blir också skillnad om man kör med vanlig slåttermaskin eller slåtterkross. Med krossen så torkar stjälkarna snabbare vilket gör att att man inte behöver låta materialet ligga så länge.
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Gräset hade inte gått i blom, timotejen hade precis gått i ax. Det slogs den 29 juni, vilket får ses som rätt tidigt för att vara ett hästfoder här uppe hos oss. Normalt slår bönderna några dagar in i juli. Och som jag skrev i första inlägget så slogs ensilaget precis en vecka tidigare, det hade över 100 i SRP...
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Som andra redan kommenterat så sjunker proteinet snabbt när vallen går i ax.

Sedan har det stor betydelse hur man hanterar det slagna materialet. Om man vänder/strängar med för höga varvtal så tappar man mycket småblad (proteinrika). Speciellt om man kör hö måste man vara mycket försiktig. Det blir också skillnad om man kör med vanlig slåttermaskin eller slåtterkross. Med krossen så torkar stjälkarna snabbare vilket gör att att man inte behöver låta materialet ligga så länge.

Höet vändes aldrig. Det slogs på eftermiddagen för att balas dagen efter.
Samma maskiner och samma tillvägagångssätt användes som denna bonde alltid gör. Eftersom gräset (timotejen) knappt gått i ax, det hade skjutit som mest 2-3 cm, så var det ju varken utblommat eller för sent skördat. Tycker bara att det är så konstigt att proteinet skulle ha sjunkit så enormt på så kort tid medan energin var i stort sett detsamma som ensilaget.
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Bara en liten instickare ang det du sa om att det balas en dag efter att det slagits....du pratar om rundbalar va?
Det låter som en hiskeligt kort torkningstid :crazy:. de bönder här som verkligen kan sin sak hävdar stehårt att höet INTE får ligga mindre än 5 dagar innan det rullas... (nu vet jag sådana som inte går efter det dock), helst ska det ligga 7 dagar....

Nu kanske det är skillnad om det är plastat,eller? (tänkte mest på vår diskussion tidigare :))
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Bara en liten instickare ang det du sa om att det balas en dag efter att det slagits....du pratar om rundbalar va?
Det låter som en hiskeligt kort torkningstid :crazy:. de bönder här som verkligen kan sin sak hävdar stehårt att höet INTE får ligga mindre än 5 dagar innan det rullas... (nu vet jag sådana som inte går efter det dock), helst ska det ligga 7 dagar....

Nu kanske det är skillnad om det är plastat,eller? (tänkte mest på vår diskussion tidigare :))

Ja, självklart måste det torka längre om det är hö vi pratar om. Detta är ju ett hösilage... TS på 60 %.... och inplastat direkt.
Som det ser ut nu med dessa värden på ett hösilage som SER alltigenom perfekt ut, så är det nästan så jag vill fråga dig om vi ska byta med varann...:crazy:
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Ja, självklart måste det torka längre om det är hö vi pratar om. Detta är ju ett hösilage... TS på 60 %.... och inplastat direkt.
Som det ser ut nu med dessa värden på ett hösilage som SER alltigenom perfekt ut, så är det nästan så jag vill fråga dig om vi ska byta med varann...:crazy:

Ahaa....ok. Tänkte väl :idea:

Oj...ja du får allt skicka in på en ny analys kanske...

Men vi har inte ens FÅTT allt hö än, så när jag fått analysen på det sista vet i 17 om NÅN skulle vilja byta.....:crazy:
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Det kan sjunka väldigt fort, när vi beräknar datum att slå ut till korna så är det på dagen för att få dom värderna vi vill ha. Redan nästa dag så ser det eljest ut, men det är ett snabbt fall trots det under en vecka. Men runt axgång kan det gå kvickt som bara den. Däremot så är det konstigt att det står samma värden fär häst och idisslare! Så är du tveksam skicka en analys till. Var hade du lämnat analysen? Var det på Röb.....sda...en här i Ume? Vi lämnar våra analyser där.

Kicki :)
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Jo, jag vet ju att värdena kan sjunka snabbt men SÅ snabbt? Bonden tar analys varje år på både hö, hösilage och ensilage och värdena på resp parti brukar vara ganska lika år från år. Givetvis då under förutsättning att grödan slagits vid rätt tidpunkt. Därför var det också extra konsigt att proteinhalten skule vara så låg.

Det är ju inte jag som skickat in analysen men det var hos Svensk mjölk, eller något i den stilen. Fullständig analys med mineraler och allt utom den hygieniska kvaliteten. Bonden missstänker ju också att något är fel med analysen så han kommer att kräva en ny, inte för att jag vet om det går men det har ju strulat hela vägen med denna så det kanske inte är en orimlig begäran...
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Det är lite snabbt ras under en vecka. Tycker att det verkar som en bra idé att begära en ny eftersom det även var samma värden för häst och idisslare.

Hoppas att det gå bättre denna gång, Kicki :)
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Det är lite snabbt ras under en vecka. Tycker att det verkar som en bra idé att begära en ny eftersom det även var samma värden för häst och idisslare.

Hoppas att det gå bättre denna gång, Kicki :)

Hoppas jag med! :)
Dessutom med tanke på mina frågor om antal lager plast på balarna som jag frågat dig tidigare om, så vill jag ju inte gärna "tjafsa" med bonden nu när jag fått som jag velat. Jag hade ju som tänkt att vara smart och köpa in hö med bra värden för att slippa en massa tillskotts (protein)foder. Nu blir det ju ännu värre med tanke på det höga energivärdet, jag kan ju inte ens ge fri tillgång på detta.

Btw, du vet ingen i trakten som har ett proteinrikt hö att sälja i småbalar? :angel:

Kicki
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Hö kan vara svårt, är ju inte så många som tar det och alla som tar ensilage har ju stora balar, misstänker att det inte är något för dig!? :)

Kicki :)
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Själva analysen görs efter en standard.Den är alltså tämligen säker.Däremot finns det parametrar som "den mänskliga faktorn",provhantering,provtagning,provlagring osv.

Det är egentligen oerhört noga med hur/var/när man tar sitt prov för hur representativt svaret blir.
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Hö kan vara svårt, är ju inte så många som tar det och alla som tar ensilage har ju stora balar, misstänker att det inte är något för dig!? :)

Kicki :)

Mina balar väger ju runt 450 kg och jag förbrukar en bal på 3 dagar. Vintertid har jag inga problem med att fodra ur två balar samtidigt, dock inget jag vill göra nu. Ett alternativ är ju då att de får en typ av hösilage inne och en annan ute.
Men då gäller det ju att hitta ett foder som kan komplettera upp det hösilage jag har med lågt energivärde och högt protein.
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Jamen då är det ju inga problem! Kan kolla lite här om kring om du vill? Problemet kan ju vara att hitta ett kompletterande foder. Isf. kan jag pm:a senare.

Kicki :)
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Ja, jättegärna! :bow::bow:
Iofs ska vi ju lämna in en ny analys men är det så att denna stämmer så har jag ju problemet kvar.
Hör av dig om du får tips om något som kan vara lämpligt.

Alternativet är ju att komplettera med lucern hack men det blir lite dyrt i längden till tolv hästar...
 
Sv: Hur pålitlig är en höanalys?

Ja huga, det kostar ju skjortan! Kollar runt lite så hör jag av mig! :)

Kicki :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 107
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 273
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 201
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp