Hur passar man in barfotaboots..?

moiran

Trådstartare
Treåringen ömmar när jag rider på grusvägar, och med tanken att slippa slå på honom skor redan nu för de korta turer vi gör så travade jag iväg och köpte ett par Cavallo Simple, regular fit, efter nogsamt mätande. Båda framhovarna är ca 12.7 cm breda och styvt 13 cm långa om man mäter de bärande delarna, så jag valde storlek 3 (12.5-13.3cm).

Jag tycker de blir stora och väldigt höga, och det blir ju glipor stora nog att släppa in kalkkross mellan krona och sko när man spänner så hårt det går. Det ser inte ett dugg ut som på Cavallos instruktionsfilm liksom... 🙈

Men jag är bootsnoob. Är det
a) jag som mäter fel
b) jag som förstår fel eller
c) fel skomodell till den här hästens hovar, denna modellen är för hästar med hinkformade hovar...? 🤔

Hoven från sidan, han står inte riktigt 100 rakt.
Ungefärlig hovbredd
Str 3 på, för att få "muffen" kring kronan att inte glappa helt galet mycket behöver jag dra åt så här - synnerligen ofunkis och inte alls som det är tänkt.
 
Om du har möjlighet, få tag i någon som provar ut barfotaboots! Eller någon återförsäljare som har s k fit kits med själva underredet från skon, för att prova ut storlek och modell.
Cavallo Simple är t ex för rund för min häst, medan Equine Fusion funkar fram och Floating Boots bak.
 
Ofta kan en även skicka bilder och mått till tillverkaren eller återförsäljaren som kan hjälpa en med storlek och passform.
 
Dels anpassar man bootsen, tex sätter i kortare band runt trakterna. Men sen är det med så att en viss anpassning av hoven kan behöva göras med. Olika märken har dessutom olika form så där är med en anpassning att göra genom att välja helt enkelt.
 
Det är apsvårt, bara att köpa och testa dessvärre. Du har ingen i närheten att testa av? Våra hästar har typ lika stora hovar och jag har några olika hemma, bor i Skåne.
 
Sen förändras gärna förutsättningarna något över tid med, så det där apsvåra återkommer då och då. Men man lär sig.
 
Sen förändras gärna förutsättningarna något över tid med, så det där apsvåra återkommer då och då. Men man lär sig.

Eller hur! Jag har iaf fått väldigt mycket hjälp av gulliga människor i barfotagrupper på fb. Fått bra tips och lånat o provat osv, ovärderligt!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det inte lätt med barfotaboots. På den hästen jag red som hade boots så passade Cavallo Sport bättre än Cavallo Simple av samma storlek.

Hästen trivdes bra med sina boots men jag tyckte att det var krångligt. De första veckorna efter verkning satt de bra men sen blev det svårare och svårare att få på dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp