Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Sv: Hur påverkar bedömnings-systemet för tävlig vår träning?

Lobelia skrev:
Så vuxna orutinerade ryttare har inget på tävlingsbanan att göra? Vi kanske lika gärna kan stryka lättklasstävlingarna :crazy: . För min del räcker det att folk kan hålla styr på sin häst så pass att man inte stör andra samt att man rider på ett för hästen behagligt vis. Kunskaper får man genom erfarenheter och inte genom att stanna hemma och tro att man inte duger.

Men det är det som är mitt minimikrav och som jag tycker att en del ryttare inte uppfyller alla ggr, att rida på ett för hästen behagligt vis! Det gör man inte om tvingar upp hästens huvud, rider med nosen pekande mot himlen och tappar bakdelen! Tyvärr fortfarande en inte ovanlig syn på islandshästtävlingar. Usch!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

josse skrev:
:bow: :bow: :bow:

kan för övrigt meddela att jag kommer att fortsätta visa upp :smirk: :p mej och min häst på lätt klasstävlingarna, även om det finns publikläktarryttare som tycker att jag borde hålla mej hemma och på sin höjd träna min sits på en gammal trästol. Så länge man strävar efter att bli bättre håller sej informerad om tävligsregler, inte rider grovt, eller stör andra på banan så kommer jag att fortsätta. Halleluja :angel:

Men du kanske inte alls skall känna dig träffad heller! Jag är ute efter de som rider på ett sådant sätt att det inte är nyttigt för hästen! Låter man hästen arbeta fritt och inte tvingar den, typ hård hand, nosen upp osv, då är det väl ok. Men på varje tävling finns det ekipage man retar sig på där hästen rids på ett sådant sätt jag aldrig skulle utsätta min häst för! Och många storhästryttare som går med och tittar ser de här ekipagen och fördömer sedan islandsryttarna och de reagerar på att en sådan ryttare ens kommer på tanken att tävla! Det gör jag med för varken ryttaren eller hästen är mogna uppgiften om ekipaget endast kan tölta med näsan i luften och häng i tygeln! Dessutom reagerar man på att de inte får rejält skarpt kritik för sin ridning och rejält låga poäng!

Men rider du så då kan du få känna dig träffad, fast jag har inte fått den uppfattningen om dig, eller???

Anette

Inte är det kul om folk gör hästen illa, men för min del föredrar jag att folk gör det offentligt och kan få feed-back än om de gör det hemma på gården eller i skogen där ingen ser. Upptvingade huvud är inget kul, men tappade bakdelar gör ingen skada på kort sikt, det gör knappast ont för stunden. En annan fördel med tävlingar är den obligatoriska veterinärbesiktningen. Är man okunnig och har en häst som inte mår bra så blir man uppmärksammad på det.

Vad gör det för nytta för ekipaget att inte tävla, blir man bättre på att rida eller snällare mot hästen :confused: nej jag kan inte hålla med dig om att man måste vara duktig för att tävla. Om man ser tävling som en uppvisning i god ridkonst kan jag förstå dig, men det gör jag inte, åtminstonne inte om man tävlar på låg nivå.

Dessutom reagerar man på att de inte får rejält skarpt kritik för sin ridning och rejält låga poäng!

Hur vet du att folk inte får kritk, läser du alla dommar protokoll? Att ge kritik för dålig ridning ofentligt är inte hellyckat alla gånger. Poäng bör folk få utifrån reglementet, om det sedan är mindre bra så är det där man ska lägga krutet, inte på att förbjuda mindre skickliga att tävla.

Lobelia skrev:
Inte är det kul om folk gör hästen illa, men för min del föredrar jag att folk gör det offentligt och kan få feed-back än om de gör det hemma på gården eller i skogen där ingen ser. Upptvingade huvud är inget kul, men tappade bakdelar gör ingen skada på kort sikt, det gör knappast ont för stunden. En annan fördel med tävlingar är den obligatoriska veterinärbesiktningen. Är man okunnig och har en häst som inte mår bra så blir man uppmärksammad på det.

Vad gör det för nytta för ekipaget att inte tävla, blir man bättre på att rida eller snällare mot hästen :confused: nej jag kan inte hålla med dig om att man måste vara duktig för att tävla. Om man ser tävling som en uppvisning i god ridkonst kan jag förstå dig, men det gör jag inte, åtminstonne inte om man tävlar på låg nivå.

Vuxna tävlande är föredömen för barn och ungdomar! Det låter ju så fint i mångas öron att man tävlar och som vuxens har man ett stort ansvar. Man kan vara duktig på olika nivåer ju. Jag är inte emot lätta klasser men vissa minimikrav bör vara uppfyllda.

Kritik läser man ju ur poängen och reglementsenlig bedömning borde ge ordentliga poängavdrag vid sådan ridning. Varningar är offentliga men tillämpas alltför sällan och diskvalificering borde kanske också anvädas mer. Har inte varit med om att någon diskats pga det på någon tävling. Sedan ser man lika felaktig ridning på alla nivåer. det kan finnas de i lätt klasser som rider bättre än vissa på elitnivå!

I tävling skall ingå god ridkonst vilken kan vara på olika nivå beroende på hur långt man kommit. God ridkonst är att hantera sits och hjälper rätt så inte hästen störs eller störs så lite som möjligt. Jag menar inte att man behöver vara fullärd innan man tävlar för det blir man aldrig! Någon gjorde den tolkningen att jag dömde ut all tävling men det gör jag inte. Däremot dömer jag ut vissa ryttare och delar av bedömningssystemet som låter sådana ryttare få alldeles för höga poäng gentemot vad de borde ha!

Jag föredrar att man rider vettigt överallt och behandlar sin häst väl alltid. Man skall inte heller ge sig på hästen, varken på banan eller stallbacken, tack. Enda gången jag smäller till en häst är om den är farlig för människan i sitt beteende tex genom att vara fräck eller aggressiv. Men sådana hästar rider inte jag. Eventuella sådana problem måste vara borta innan man ens tänker på att rida hästen. Annars är det som att kliva ner i floden i en kanot med hål i som du hela tiden måste ösa. Hur skall du då kunna paddla kanoten?!

Anette

Men nu vill jag ge en annan synvinkel på domarkommentarer än vad som framgår här, för nu låter det mest som om dessa skall bara innehålla kritik och så är det ju inte. En domare måste titta med positiv syn på ekipaget, vad är bra och vad är mindre bra. Det skall kunna framgå både postiv och negativ kritik i en domarkommentar, för vi pratar väl ändå inte om att sänka ett ekipage bara genom att ge dem en dålig kritik.

Då är vi nämligen tillbaka på detta vi kallar för feed back, en instruktör skall ju inte sänka sin elev utan måste även se de positiva hos detta ekipage. På samma sätt gäller även domarkommentarer, de skall ju fungera som en form av betyg och utfrån dessa kan jag veta vad jag bör träna vidare på för att bli bättre på det.

När det gäller varningar på ekipage, så skrivs detta på kommentaren av de domare som lämnat varningen och skall även ropas ut i högtalaren av speakern och här ange orsak till varför. Ibland kan ryttare hänga på gräns för en varning, den är inte riktigt befogad att lämna, men ridningen är ändå ok trots att man tycker att det ser fult ut. Här kan enskilda domare skriva det i sin kommentar, utan att en offentlig varning delas ut. På samma sätt kan man förfoga över 0,5 extra poäng för ekipage som gör otroligt prydlig visning, och sånt är också viktigt att kunna belöna för.

Jag menar så här, övning ger färdighet. Det är därför vi de sk lätt klasstävlingarna, ett sätt att skaffa sig en erfarenhet genom att tävla. Man måste ju inte vara en fullfjädrad ryttaren för att börja i lätt klass, här har man ju en bra möjlighet att skaffa sig en viss erfarenhet att ta med sig på vägen. Då måste man tillåta sig att göra både rätt och fel, det är genom felen och misstagen vi lär oss inte genom det vi gör rätt.

Men det krävs ganska mkt till att få en varning.Då ska ju hästen praktiskt taget blöda ut munnen pga för hårda hjälper.Det pratades ju om en viss isländsk ryttare för ngt år sedan om att han var för hård mot hästen på VM, tror jag det var.Den hästen blödde ur munnen men han blev då inte fälld eller varnad.
Ryttaren är även känd för att , på en viss skola, inte behandlat hästar speciellt väl.

Boj skrev:
Men nu vill jag ge en annan synvinkel på domarkommentarer än vad som framgår här, för nu låter det mest som om dessa skall bara innehålla kritik och så är det ju inte. En domare måste titta med positiv syn på ekipaget, vad är bra och vad är mindre bra. Det skall kunna framgå både postiv och negativ kritik i en domarkommentar, för vi pratar väl ändå inte om att sänka ett ekipage bara genom att ge dem en dålig kritik.

Då är vi nämligen tillbaka på detta vi kallar för feed back, en instruktör skall ju inte sänka sin elev utan måste även se de positiva hos detta ekipage. På samma sätt gäller även domarkommentarer, de skall ju fungera som en form av betyg och utfrån dessa kan jag veta vad jag bör träna vidare på för att bli bättre på det.

När det gäller varningar på ekipage, så skrivs detta på kommentaren av de domare som lämnat varningen och skall även ropas ut i högtalaren av speakern och här ange orsak till varför. Ibland kan ryttare hänga på gräns för en varning, den är inte riktigt befogad att lämna, men ridningen är ändå ok trots att man tycker att det ser fult ut. Här kan enskilda domare skriva det i sin kommentar, utan att en offentlig varning delas ut. På samma sätt kan man förfoga över 0,5 extra poäng för ekipage som gör otroligt prydlig visning, och sånt är också viktigt att kunna belöna för.

Jag menar så här, övning ger färdighet. Det är därför vi de sk lätt klasstävlingarna, ett sätt att skaffa sig en erfarenhet genom att tävla. Man måste ju inte vara en fullfjädrad ryttaren för att börja i lätt klass, här har man ju en bra möjlighet att skaffa sig en viss erfarenhet att ta med sig på vägen. Då måste man tillåta sig att göra både rätt och fel, det är genom felen och misstagen vi lär oss inte genom det vi gör rätt.

Klart att övning ger färdighet! Jag dömer heller inte ut alla som tävlar och självklart skall man ge även positiv kritik. Något vi svenskar är urkassa på i vardagen! Det jag tycker är att det skall belönas/straffas mer markant. De hade gjort så inför bedömningarna på Island ett år att de tog hårdare tag mot grov ridning där ryttaren helt enkelt krävde för mycket av hästen och alltför hårt/felaktigt tränade hästar. Det gav mycket gott resultat och man sade att det numera var sällsynt att de pressade unghästarna så hårt.

Det är lite åt det här hållet jag menar. Det finns ju ryttare som pressar sina hästar till bristningsgränsen. Andra ryttare, då främst lättare klasser, har inte konditionssatt hästen tillräckligt innan tävling och sedan pressar de den till sitt yttersta ändå. Det finns också sådana som bara rider då och då när de känner för men åker på krävande kurser eller tävlar med en häst utan kondition och muskler för detta. Tycker du det är juste ridning? Inte jag!

Jag kan själv åka på kurs med unghästar för att de behöver den sociala träningen men då går de inte två pass om dagen och två dagar utan då åker jag hem och skiftar till en annan häst eller helt enkelt avstår ett ridpass och jag slutar ridpasset direkt när jag känner att unghästen inte skall ha mer även om det bara blir ett halvt ridpass. Jag skulle kunna åka till en tävling med en unghäst bara för den sociala biten men jag hade strukit mig innan tävlingen blev klar om jag känt den börjat bli psykiskt eller fysiskt trött/pressad, innan den blev det på allvar! Är det den sociala träningen man är ute efter behöver man ju inte fullfölja tävlingen till varje pris och resonera som så "att har vi nu åkt hit så skall vi också fullfölja det hela".

Folk får gärna tävla, bara de inte pressar hästen utöver den nivå den är tränad för! Dels kan hästen tappa lusten för tävling, dels ger det fel signaler till de som tittar på och känner lite beundran för de som tävlar dels mår vi som ser att hästen mer lider än njuter, dåligt av att se ett sådant ekipage. Jag har sett sådant på uppvisningar också. Vid ett tillfälle var det två välkända sk elitryttare och tränare som red så illa så vi var många som satt och svor på läktarna!

En annan elitryttare som jag känner satt jämte mig och var riktigt förbannad liksom jag själv. Vi hade båda lust att slita bort ryttarna från hästryggen och kokade av ilska. Och det märktes tydligt att hästarna inte var tillräckligt i kondition eller tränade för uppgiften. De gick i fel form, gick inte rent, blandade gångarter och ryttarna visade prov på grov ridning med sparkande skänklar och dragande i tyglar. Usch! Det var hemskt att se! Flera storhästryttare tyckte vi islandsfolk var avskyvärda som visade upp hästar på det viset och föreställningen fick därför rejäl kritik efteråt att sådant kunde få förekomma på en uppvisning och av vuxna människor! Jag begriper inte att dessa ryttare kan hysa något som helst anseende hos någon!

Anette

chrysler skrev:
Men det krävs ganska mkt till att få en varning.Då ska ju hästen praktiskt taget blöda ut munnen pga för hårda hjälper.Det pratades ju om en viss isländsk ryttare för ngt år sedan om att han var för hård mot hästen på VM, tror jag det var.Den hästen blödde ur munnen men han blev då inte fälld eller varnad.
Ryttaren är även känd för att , på en viss skola, inte behandlat hästar speciellt väl.

:bow: Det är det jag menar. Jag tycker det överses med alldeles för mycket! Tänk om folk kunde tävla mer på kul istället för blodigt allvar, då hade man mer inriktat sig på att kommunicera rätt och få hästen att förstå än att tvinga fram hästen för att visa upp något för domaren! Det är det blodiga allvaret som ibland blir det rent bokstavligt också, som jag inte gillar och det hör inte hemma i lätta klasser där varken häst eller ryttare kommit så långt. Jag vill se lugna och avslappnade ekipage och kamratlig stämning och coaching på tävlingarna. Och visst finns det också, men mer av det!

Anette

Om en häst blöder ur munnen och det upptäcks av domarna, för detta krävs nog en hovbelsagskontroll eller liknande då räcker det inte med en varning utan då blir ekipaget diskat.

Så min fråga är denna, såg domarna detta och lämnade det utan åtgärd eller är det något som en åskådare har sett för det är en väsentlig skillnad.

Jag ser dagligen bilister som kör mot rött ljus, inte fasicken får de böter för det. Nä men om polisen var där och såg allt, då fick de med sannolikhet en dyr böter på halsen.

Hoppas ni förstod illustrationen.

Det är väl en sak om vi pratar o barn och klubbtävlingar men vuxna människor bör ha bättre omdöme än man ser väldigt många ggr! Och framför allt så borde de som tävlar kunna rida med fina hjälper för de ses som föredömen!

Det är det här jag reagerade på. Självklart är det fel om någon, oavsett ålder behandlar hästarna illa eller pressar dem för hårt, det är knappast det jag protesterar mot. Däremot tycker jag att det är för höga krav att vuxna ryttare behöver kunna rida med små hjälper och ses som föredöme. Det är få orutinerade ryttare som skulle klara de här kraven, i synnerhet inte när man är på en av sina första tävlingar och är nervös.

Vad din unghästträning och hur du beter dig med dina unghästar (vilket i och för sig verkar sympatiskt) har att göra med när en ryttare är skicklig nog att rida sina första tävlingar är mer än jag begiper :confused:

Lobelia skrev:
Det är det här jag reagerade på. Självklart är det fel om någon, oavsett ålder behandlar hästarna illa eller pressar dem för hårt, det är knappast det jag protesterar mot. Däremot tycker jag att det är för höga krav att vuxna ryttare behöver kunna rida med små hjälper och ses som föredöme. Det är få orutinerade ryttare som skulle klara de här kraven, i synnerhet inte när man är på en av sina första tävlingar och är nervös.

Vad din unghästträning och hur du beter dig med dina unghästar (vilket i och för sig verkar sympatiskt) har att göra med när en ryttare är skicklig nog att rida sina första tävlingar är mer än jag begiper :confused:

Jag lärde maken och mina barn att rida med små hjälper, det var inga problem, men det beror ju på gradskillnaden och vad man lägger i begreppet fina hjälper! Är hästen så taskigt tränad så det behövs grova hjälper förstår inte jag vitsen med att tävla!?! Då borde man träna mer istället! Inte heller tävlar man väl ens lätta klasser som nybörjare?! Vuxna som tävlar är föredömen för yngre ryttare vare sig man vill vara det eller inte och då tycker jag att man bör vara någorlunda kunnig. Sedan kan man ha olika tycke om vad som anses kunnigt men de grövsta misstagen bör vara bortsållade.

Någon nämnde faktiskt de lätta klasserna som övning för unghästar. Tar man en unghäst till tävling förutsätter jag att man är så duktig och kunnig att man kan det här med unghästträning och vad man kan kräva av en unghäst och i första hand rider och hanterar sin häst föredömligt istället för att försöka vara med och tävla. Det skall vara social, lugn och positiv hantering för att träna hästen då, inte blodigt allvar! Förresten borde all tävling vara sådan.

Anettte

Okej då förstod jag det med unghästarna :D

Rena nybörjare har väl inget på tävlingsbanan att göra, men så fort en ryttare lärt sig kontrollera hästen så ser jag inget hinder. Lätt klass är just en tävling för mindre rutinerade hästar och ryttare (helst inte i kombination). Jag ser ingen anledning att utesluta de som ännu inte hunnit lära sig rida med små hjälper och vissa hästar har hunnit bli så okänsliga att de är svårt att lära om till små hjälper, i synnerhet om man inte har så stor vana.

Senast ändrad:

Vilken rysligt intressant diskussion!! tyvärr har jag inte tid att läsa igenom alla inlägg, men här kommer min syn på saken.

på tävlingar borde man belöna ett gott arbete och en vältränad häst, hur definierar man detta? enligt mig en häst som svarar fint på hjälperna, går i en skonsam bärig form ( alltså inte en destruerande underhals-sänktrygg form som bevisligen kan leda till skador) där bärigheten kommer BAKIFRÅN, gå i rätt takt och tempo, och gärna ha energi och aktion.

Det jag tycker mig ha upplevt på många tävlingar är: hästar med högst aktion vinner, oavsett form och ibland tillochmed,gudförbjude takt!
Det sistnämna är såklart inte systemets fel, utan de enskilda domarna som inte följer reglementet. något som Fler borde tänka på är att travtakt och passtakt borde klassas ner lika mycket! även i T2.. en häst som går i passtölt på lös tygel borde inte få högre poäng en en häst som går i travtölt.

Är tävling show? jag har faktiskt aldrig tänkt på det, jag trodde tävling var en bedömningssport där man gav högst poäng till den som har, eller ser ut att ha en välriden häst, dvs den som lagt ner mest arbete. Det goda hantverket som har upphöjts til konst. men jag är säkert helt ute och cyklar i mina funderingar.

många diskussioner om bedömningskriterinerna förs ju just nu,och många verkar tycka att de borde ändras, hur ska vi göra för att de ska komma upp i ljuset, och kanske åstadkomma en förändring? samla in namnlistor?
De flesta verkar ju tycka att form och sits/inverkningar borde komma först och att aktion är av underordnad betydelse. Om man tänker på hästens bästa så borde de ju faktiskt vara så, eftersom en dålig form faktiskt kan skada en häst ( kissing spines mm) men det kan ju knappast dålig aktion...

angående tempo : visst står det väl kort till arbets tölt och trav i början på programmet i fyrgång och femgång? eller är formuleringen annorlunda? hur kommer det sig att om man rider i detta tempo så får man nerdrag för att man rider för långsamt, och man på hög nivå ( ex NM) såg drösvis med hästar som gick i ÖKAD trav? de som tävlar på internationell nivå borde väl ändå kunna kontrollera hästen till rätt tempo?

Både många ryttare och tränare verkar vara överens om att man inte kan rida likadant hemma som på tävling, och jag håller med, jag rider absolut inte likadant hemma som på tävling, men varför är det så? vill vi uppmuntra unga ryttare och nyblivna islandshäst entusiaster att rida som man gör på tävling? för det är ju tävlingsryttarna som är , och borde vara, mångas inspiration.

angående sits: den sitsen som är mest funkionell borde vara den som stör minst och där häst och ryttare kan röra sig utan spänning, detta varierar väl från ryttare till ryttare och på olika hästar. Vissa är skapta med svank, andra med utåtböjd rygg.
utåt böld rygg fjädrar bättre, men belastar ibland hästryggen mer. att svanka avlastar hästens ländrygg men gör ju ryttaren mindre fjädrande. vem kan säga vad som är rätt eller fel?

Det där med för snabbt tempo har jag oxå reagerat på.
Att arbetstempo trav ska visas som slängtrav har då aldrig jag fått lära mej på mina utbildningar, kurser å träningar :crazy: :smirk:

Jag tycker att jag ser lika dålig ridning i en V1 som i en lätt klass många gånger så då borde man inte få tävla ngn klass alls..
Oftast tycker jag att jag ser tex fd hbl ryttare som tävlar lätt klass å rider sin häst bra mer respektabelt än islandshästryttare från grunden som tävlar FIPO klass men får sämre poäng, just för att bedömnings systemet är helt fel.Tycker det ska löna sig att rida hästen i rätt form dåliga benlyft hellre än höga benlyft med hängmatterygg å underhals :smirk:

Alvargarden_MZ skrev:
De flesta verkar ju tycka att form och sits/inverkningar borde komma först och att aktion är av underordnad betydelse.
I den här tråden så tycker jag att jag åkte på patrull på det. D.v.s. att så tyvärr inte är fallet.

utåt böld rygg fjädrar bättre, men belastar ibland hästryggen mer. att svanka avlastar hästens ländrygg men gör ju ryttaren mindre fjädrande. vem kan säga vad som är rätt eller fel?
Min tränare i AR och min Naphrapat säger att svank är fel. Detta för ryttaren då, då det kan ge ryttaren ont i ryggen så skall det undvikas. Det är inte bara hästen som skall hålla, ryttaren skall också hålla.

Tillbaka till ruta 1, bedömningssystemet, jag har för lite erfarenhet och kunskap för att känna mig säker i att såga/ gilla de nuvarande bedömningsgrunderna. Kanske borde man även skilja på regelverket, praxis och den mänskliga faktorn. Så länge det är vi mäniskor som tolkar och tillämpar reglementet så kan även de på pappret mest perfekta bedömingsgrunder fungera dåligt (och vice versa).

Kanske är det mindre viktigt vad som står på pappret men desto viktgare hur reglerna tillämpas och vad folk anser är korrekt ridning. Först då "vi" är eniga om hur en häst bör ridas så finns det möjligheter alla blir nöjda med tävlingsregementet. Jag tror också att det kan vara vettigt med olika prioriteringsordning beroende på vilken nivå man rider.

Senast ändrad:

Lobelia skrev:
Jag tror också att det kan vara vettigt med olika prioriteringsordning beroende på vilken nivå man rider.
Men det blir bra trassligt för de stackars domarna.
I alla fall förr (på min tid), så bedömdes sits och inverkningar särskilt i Ungdomsklass.

Alvargarden_MZ skrev:
Vilken rysligt intressant diskussion!! tyvärr har jag inte tid att läsa igenom alla inlägg, men här kommer min syn på saken.

på tävlingar borde man belöna ett gott arbete och en vältränad häst, hur definierar man detta? enligt mig en häst som svarar fint på hjälperna, går i en skonsam bärig form ( alltså inte en destruerande underhals-sänktrygg form som bevisligen kan leda till skador) där bärigheten kommer BAKIFRÅN, gå i rätt takt och tempo, och gärna ha energi och aktion.

Det jag tycker mig ha upplevt på många tävlingar är: hästar med högst aktion vinner, oavsett form och ibland tillochmed,gudförbjude takt!
Det sistnämna är såklart inte systemets fel, utan de enskilda domarna som inte följer reglementet. något som Fler borde tänka på är att travtakt och passtakt borde klassas ner lika mycket! även i T2.. en häst som går i passtölt på lös tygel borde inte få högre poäng en en häst som går i travtölt.

Är tävling show? jag har faktiskt aldrig tänkt på det, jag trodde tävling var en bedömningssport där man gav högst poäng till den som har, eller ser ut att ha en välriden häst, dvs den som lagt ner mest arbete. Det goda hantverket som har upphöjts til konst. men jag är säkert helt ute och cyklar i mina funderingar.

många diskussioner om bedömningskriterinerna förs ju just nu,och många verkar tycka att de borde ändras, hur ska vi göra för att de ska komma upp i ljuset, och kanske åstadkomma en förändring? samla in namnlistor?
De flesta verkar ju tycka att form och sits/inverkningar borde komma först och att aktion är av underordnad betydelse. Om man tänker på hästens bästa så borde de ju faktiskt vara så, eftersom en dålig form faktiskt kan skada en häst ( kissing spines mm) men det kan ju knappast dålig aktion...

angående tempo : visst står det väl kort till arbets tölt och trav i början på programmet i fyrgång och femgång? eller är formuleringen annorlunda? hur kommer det sig att om man rider i detta tempo så får man nerdrag för att man rider för långsamt, och man på hög nivå ( ex NM) såg drösvis med hästar som gick i ÖKAD trav? de som tävlar på internationell nivå borde väl ändå kunna kontrollera hästen till rätt tempo?

Både många ryttare och tränare verkar vara överens om att man inte kan rida likadant hemma som på tävling, och jag håller med, jag rider absolut inte likadant hemma som på tävling, men varför är det så? vill vi uppmuntra unga ryttare och nyblivna islandshäst entusiaster att rida som man gör på tävling? för det är ju tävlingsryttarna som är , och borde vara, mångas inspiration.

angående sits: den sitsen som är mest funkionell borde vara den som stör minst och där häst och ryttare kan röra sig utan spänning, detta varierar väl från ryttare till ryttare och på olika hästar. Vissa är skapta med svank, andra med utåtböjd rygg.

:bow: :bow: :bow: För ett jättebra inlägg! Kan inte säga annat än att jag håller med till 100%! Fast skulle jag tävla, vilket jag hoppas göra någon gång, så skulle jag rida som jag gör hemma. Det där med att svanka avlastar hästens ländrygg, gjorde mig lite konfunderad. Hurdå?

Anette

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 490
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 394
Senast: shia
·
Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
925
Senast: GotAsecret
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 561
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka