Hur påverkar brodd hästen?

ufot

Trådstartare
Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj.
Jag bor sedan några år i Skåne och märker en väldigt stor rädsla och okunskap om brodd. Många vägrar brodda sina hästar fastän det är glashalt pga skaderisk (jag har alltid varit mer rädd för fläkskador, men de flesta jag pratar med här nere är mer eller mindre livrädda för broddskador). Även vid ridning är det få som har broddar. Här har jag hört olika anledningar. Allt från att det blir snedbelastning vid enbart traktbroddar, till att glidmomentet försvinner.

Jag har min häst broddad, enbart traktbrodd för tillfället men funderar på fyrbrodd till nästa vinter (hovslagaren måste specialbeställa skor om jag vill ha fyra broddhål).

Jag har sista tiden funderat väldigt mycket på hur brodd egentligen påverkar hästen. Är det någon skillnad på att ha fyra broddar, eller enbart traktbrodd?

Hur påverkar brodden när man rider i ridhus (ej fibersand)? Jag har broddat av några gånger vid ridning i ridhus, men det känns lite jobbigt... Är det någon skillnad vid hoppning? Hästen ska börja hoppa regelbundet, hur påverkar brodd hästen vid hoppning?

Uppe i Norrland broddar i princip ingen av sina hästar när de rider i ridhus, eller hoppar. Undantaget är ridning på fibersand där man inte bör ha tåbrodd (sa åtminstone min hovslagare när jag bodde där uppe).

Så, vad säger ni, hur påverkas hästen av brodd?
 
Bor i Västerbotten. Så full utrustning! Visst försvinner glidmomentet, men jag har aldrig upplevt att någon häst varit påverkad av det? Aldrig haft skadeproblem osv. Skulle aldrig i livet ha enbart traktbrodd, oavsett var jag bor. Och det är lätt att borra broddhål i skor, det borde alla hovslagare ha möjlighet till.
 
Jag kommer ursprungligen från norra Sverige där i princip alla har hästarna skodda med snösulor och fyrbrodd oktober-maj.
Jag bor sedan några år i Skåne och märker en väldigt stor rädsla och okunskap om brodd. Många vägrar brodda sina hästar fastän det är glashalt pga skaderisk (jag har alltid varit mer rädd för fläkskador, men de flesta jag pratar med här nere är mer eller mindre livrädda för broddskador). Även vid ridning är det få som har broddar. Här har jag hört olika anledningar. Allt från att det blir snedbelastning vid enbart traktbroddar, till att glidmomentet försvinner.

Jag har min häst broddad, enbart traktbrodd för tillfället men funderar på fyrbrodd till nästa vinter (hovslagaren måste specialbeställa skor om jag vill ha fyra broddhål).

Jag har sista tiden funderat väldigt mycket på hur brodd egentligen påverkar hästen. Är det någon skillnad på att ha fyra broddar, eller enbart traktbrodd?

Hur påverkar brodden när man rider i ridhus (ej fibersand)? Jag har broddat av några gånger vid ridning i ridhus, men det känns lite jobbigt... Är det någon skillnad vid hoppning? Hästen ska börja hoppa regelbundet, hur påverkar brodd hästen vid hoppning?

Uppe i Norrland broddar i princip ingen av sina hästar när de rider i ridhus, eller hoppar. Undantaget är ridning på fibersand där man inte bör ha tåbrodd (sa åtminstone min hovslagare när jag bodde där uppe).

Så, vad säger ni, hur påverkas hästen av brodd?
Jag gillar inte att ha min broddad - egentligen. Gillar inte stoppet som blir med tåbrodd (min gamla häst klarade inte det, han fick slitna kotleder efter varje vinter när jag envisades med fyra brodd, vilket försvann när jag på veterinärs inrådan sket i tåbrodden), och gillar inte den märkliga vinkeln som blir med bara traktbrodd. Vi har sällan snö som gör att hoven sjunker ned, utan istället stenhårt packat gräs/sand/jord så hästarna snubblar fram på knöggel och dessutom med klackskor.
Trots det så är jag rätt snabb på att brodda, eftersom jag är livrädd för fläkskador, men skulle aldrig sätta på guldskor t.ex. med en miljard broddar. Vill kunna brodda i/ur lätt när det krävs (t.ex. vid arbete på vattenband osv).
 
Bor i Västerbotten. Så full utrustning! Visst försvinner glidmomentet, men jag har aldrig upplevt att någon häst varit påverkad av det? Aldrig haft skadeproblem osv. Skulle aldrig i livet ha enbart traktbrodd, oavsett var jag bor. Och det är lätt att borra broddhål i skor, det borde alla hovslagare ha möjlighet till.
Varför vill du inte ha enbart traktbrodd?
 
På grund av den onaturliga vinkeln som hoven får på hårt underlag. "Högklackat".
Jag håller egentligen med dig. Jag har dock funderat väldigt mycket på hur det påverkar hästen att glidmomentet försvinner. Om jag har förstått saken rätt påverkar just tåbrodd glidmomentet mer än traktbrodd.
 
Jag håller egentligen med dig. Jag har dock funderat väldigt mycket på hur det påverkar hästen att glidmomentet försvinner. Om jag har förstått saken rätt påverkar just tåbrodd glidmomentet mer än traktbrodd.
OM det skulle ha stor påverkan skulle vi i norra Sverige nog få problem oftare. Jag broddar på i oktober-november och tar av bröden i april-maj. Oavsett ridning ute/i ridhus/på tävling/i transporten. Har just nu 10mm brodd runt om. (4 i varje). Har även under många år använt guldskor med 6 brodd i varje.
 
OM det skulle ha stor påverkan skulle vi i norra Sverige nog få problem oftare. Jag broddar på i oktober-november och tar av bröden i april-maj. Oavsett ridning ute/i ridhus/på tävling/i transporten. Har just nu 10mm brodd runt om. (4 i varje). Har även under många år använt guldskor med 6 brodd i varje.
Som sagt håller jag med dig, helt och fullt. Ingen av hästarna i min barndom fick någonsin problem av brodd, varken fyrbrodd eller traktbrodd. Anledningen till mina frågor är att jag från vant hästfolk här nere i söder hör otaliga argument MOT brodd i all form, och då framförallt fyrbrodd av någon konstig anledning. Jag undrar varför...
 
OM det skulle ha stor påverkan skulle vi i norra Sverige nog få problem oftare. Jag broddar på i oktober-november och tar av bröden i april-maj. Oavsett ridning ute/i ridhus/på tävling/i transporten. Har just nu 10mm brodd runt om. (4 i varje). Har även under många år använt guldskor med 6 brodd i varje.


Fast att de i norr inte har problem är ju för att ni har snö väldigt mycket längre perioder än i söder. På snö, eller på övriga lösa underlag påverkas ju inte glidmomentet i någon större utsträckning alls.

@ufot det ligger ju sanning i bägge scenariona (norra och södra sverige). Att ha fyrbrodd på häst som större delen av vintern ska jobbas i högre gångarter ute på stenhårda (barmark) vägar sliter.
Vill man undvika snedbelastning på hårt underlag som blir av endast traktbrodd, samtidigt som man inte vill hindra glidmomentet lika mycket, så kan man ha blindbrodd i tån.
 
Som sagt håller jag med dig, helt och fullt. Ingen av hästarna i min barndom fick någonsin problem av brodd, varken fyrbrodd eller traktbrodd. Anledningen till mina frågor är att jag från vant hästfolk här nere i söder hör otaliga argument MOT brodd i all form, och då framförallt fyrbrodd av någon konstig anledning. Jag undrar varför...

Jag bor snäppet längre norrut än skåne och här är det många ryttare som inte använder fyrbrodd/aldrig hört talas om fyrbrodd (och absolut inte guldskor)/aldrig skulle kunna tänka sig använda fyrbrodd. När jag hängt i kör-kretsar har dock fyrbrodd lyfts fram som enda alternativet. Så jag tror att det är en 'ridhästgrej' här, i alla fall runt där jag bor.

Tillägg, min häst går broddad i hagen vid behov, helst fyrbroddad, om jag kommer ihåg att be hovslagaren. Broddar ur vid hoppning då hon ibland ballar ur och skickar fötter åt alla håll. Så många minuter tar det inte att brodda med rena broddhål
 
Fast att de i norr inte har problem är ju för att ni har snö väldigt mycket längre perioder än i söder. På snö, eller på övriga lösa underlag påverkas ju inte glidmomentet i någon större utsträckning alls.

@ufot det ligger ju sanning i bägge scenariona (norra och södra sverige). Att ha fyrbrodd på häst som större delen av vintern ska jobbas i högre gångarter ute på stenhårda (barmark) vägar sliter.
Vill man undvika snedbelastning på hårt underlag som blir av endast traktbrodd, samtidigt som man inte vill hindra glidmomentet lika mycket, så kan man ha blindbrodd i tån.
Vissa år (ganska ofta!) Har vi bara is i flera månader. Stenhårt överallt alltså. I år har vi en riktigt bra vinter med bara snö och kan använda ridbanan. För två år sen var det skridskor som gällde om man skulle ut på ridbanan. Även is-år har jag aldrig upplevt slitage på grund av fyra brodd. Det är mina personliga erfarenheter, men jag har inte hört någon annan här uppe uppleva problem.
 
Vissa år (ganska ofta!) Har vi bara is i flera månader. Stenhårt överallt alltså. I år har vi en riktigt bra vinter med bara snö och kan använda ridbanan. För två år sen var det skridskor som gällde om man skulle ut på ridbanan. Även is-år har jag aldrig upplevt slitage på grund av fyra brodd. Det är mina personliga erfarenheter, men jag har inte hört någon annan här uppe uppleva problem.

Fast även is ger ett helt ok/ bättre glidmoment än totalt stenhårda frusna grusvägar som ofta är fallet i södra delen av landet.
 
Fast även is ger ett helt ok/ bättre glidmoment än totalt stenhårda frusna grusvägar som ofta är fallet i södra delen av landet.
Tjock is, absolut! Träna på en sjö är perfekt! Jag menar 0,5 cm hinna över den frusna marken med fläckvis barmark typ. Inte helt ovanligt att oktober-december ser ut så faktiskt.
 
Jag har också märkt av skillnaden mellan is och frusna grusvägar.
På is delar jag Unafraid uppfattning, men gällande stenhård grusväg är jag mer kluven...
Stundvis måste man ha brodd (åtminstone enligt mig) på stenhårda grusvägar pga isfläckar här och var, men samtidigt märker jag skillnad (fråga mig inte på vilket sätt...) utan och med traktbrodd på just stenhård grusväg.
 
Jag är super lycklig i år när jag äntligen lyckades hitta ett stall som tillåter brodd i hagen, här omkring går alla bara med brodd fram pga skaderisken.

Tror mycket är okunskap, jag har sett fläkskador som nästan kostat hästar livet men aldrig en broddskada.

Min kommer alltid gå med brodd, häromkring är det mest stenhårt eller massa tunn is som är livsfarlig. Jag är avis på er som får rikligt med snö!
Själv är jag uppvuxen med att hästarna har brodd i hagen runt om. :laugh:
 
Tjock is, absolut! Träna på en sjö är perfekt! Jag menar 0,5 cm hinna över den frusna marken med fläckvis barmark typ. Inte helt ovanligt att oktober-december ser ut så faktiskt.

Nä, men oktober-december ser ut så för dig, så i södra landet ser det oftast ut så oktober-april liksom.

@ufot ja alltså det är ju gigantisk skillnad: på en frusen stenhård grusväg så hugger ju isbrodden i totalt, det tar tvärstopp liksom - det är därför tåbrodden har en debatt runt sig, inte bara från hästägare själva utan många kunniga hovslagare.
Det är helt enkelt don efter person i hur man behöver tänka. Måste man så måste man, men måste man inte så bör man ta det i beaktning vilken effekt broddarna har under olika omständigheter, inte bara brodda på utan att tänka/inse hur brodden påverkar.
 
Jag är super lycklig i år när jag äntligen lyckades hitta ett stall som tillåter brodd i hagen, här omkring går alla bara med brodd fram pga skaderisken.

Tror mycket är okunskap, jag har sett fläkskador som nästan kostat hästar livet men aldrig en broddskada.

Min kommer alltid gå med brodd, häromkring är det mest stenhårt eller massa tunn is som är livsfarlig. Jag är avis på er som får rikligt med snö!
Själv är jag uppvuxen med att hästarna har brodd i hagen runt om. :laugh:
Jag har mina på lösdrift och kanske får ett eller två broddtramp på galningen varje år. Det kan jag leva med. Sommartid fläker hon sig i hagen, det är betydligt värre att rehabilitera kan jag intyga. :cautious: jag har sett riktigt fula broddtramp, men dom brukar läka bra!
Nä, men oktober-december ser ut så för dig, så i södra landet ser det oftast ut så oktober-april liksom.

@ufot ja alltså det är ju gigantisk skillnad: på en frusen stenhård grusväg så hugger ju isbrodden i totalt, det tar tvärstopp liksom - det är därför tåbrodden har en debatt runt sig, inte bara från hästägare själva utan många kunniga hovslagare.
Det är helt enkelt don efter person i hur man behöver tänka. Måste man så måste man, men måste man inte så bör man ta det i beaktning vilken effekt broddarna har under olika omständigheter, inte bara brodda på utan att tänka/inse hur brodden påverkar.
Jag kan bara tala av egen erfarenhet, den sträcker sig inte längre än till Bollnäs, så du har säkert rätt. :D
 
Nä, men oktober-december ser ut så för dig, så i södra landet ser det oftast ut så oktober-april liksom.

@ufot ja alltså det är ju gigantisk skillnad: på en frusen stenhård grusväg så hugger ju isbrodden i totalt, det tar tvärstopp liksom - det är därför tåbrodden har en debatt runt sig, inte bara från hästägare själva utan många kunniga hovslagare.
Det är helt enkelt don efter person i hur man behöver tänka. Måste man så måste man, men måste man inte så bör man ta det i beaktning vilken effekt broddarna har under olika omständigheter, inte bara brodda på utan att tänka/inse hur brodden påverkar.
Utveckla gärna!
Hur påverkar egentligen brodd? Både traktbrodd och tåbrodd.
Jag håller med om argumentet med den stenhårda grusvägen. Dessvärre är det is lite här och var på den stenhårda grusvägen vilket gör att jag inte vågar rida ut utan brodd.
 
Jag tycker att det är vansinne att inte brodda när det är halt, inte bara på grund av risken för fläkskador utan även att hästen då går och spänner sig i hagen hela dagarna. När det är halt utan snö är jag ganska förtjust i de låga 7 mm isbroddarna som ger grepp utan att ändra hovvinkeln så mycket. Om man byter ut dem ofta så att det inte blir en lång otäck pigg i mitten så blir skaderisken mot andra hästar inte så stor. När det är snö använder jag normallånga broddar.

Tåbrodd använder jag sällan, men ser inget större problem med dem på lösa underlag. Däremot kan det ju bli stumt på is, men då får man ju dra ner tempot ordentligt så minskar man ansträngningen för lederna en del. Jag försöker hålla ner antalet skoperioder med fasta snösulor eftersom t ex snösulor och lera är en dålig kombination. Jag brukar be om hål för tåbrodd så att jag kan skruva i lösa snösulor, men stoppar bomull i hålen när de inte används. Min hovslagare har skor med traktbrodd som standard men borrar hål för tåbrodd om det behövs.
 
Varför vill du inte ha enbart traktbrodd?
Min häst halkar om jag bara har traktbrodd. Har haft hästar som klarar sig med enbart det men inte den här. Bak väljer jag alltid fyra brodd pga att de inte ska halka när de skjuter ifrån. Broddar av i alla fall i tån när jag hoppar
 

Liknande trådar

Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 507
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 204
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 091
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp