Hur påverkar brodd hästen?

ställ dig på en bräda, som bär din vikt.
Ställ brädan på små klossar i hörnen.
Det blir högre tryck mot underlaget där klossarna är, men trycket mellan dig och brädan är detsamma.
Samma gäller med skor och broddar. Materialet i skorna är hållfast nog att behålla formen även om det sitter broddar på undersidan. Det punkttryck som uppstår är mellan skon och underlaget. Det är därför man får så bra fäste med broddar på is...

(jag räknade en gång ut att mitt gamla halvblodssto, som vägde bortåt 800 kg, hade 50 kg tryck mot underlaget från varje brodd - utan mig på ryggen - så när hon var broddad gick det alldeles utmärkt att rida på isgatan där bilen knappt tog sig fram...)

@Similitude
Traktbrodd blir som en klacksko. Det uppstår inget koncentrerat punkttryck av bara brodden så länge brodden inte gängats hela vägen igenom skon och närmare hovväggen än skon. MEN precis som när vi går i klackskor så är trycket inte jämnt fördelat på hela fotsulan utan förflyttat till hälen och trampdynan = det blir ett punkt-tryck.

Mitt sto får hovbölder i trakterna av traktbrodd. Fyrbrodd påverkar hennes redan onormala rörelsemönster negativt, och sexbrodd blir för meckigt och stumt eftersom vi mestadels har frusen barmark/asfalt hos oss vintertid (Stockholm).
Jag kan inte göra annat än att brodda i/ur så fort vädret tillåter (inte kunnat göra den en enda gång hittills i år eftersom det legat is här 4veckor nu) samt försöka se till att begränsa tiden hon står och går på hårt underlag. Har lagt in gummimatta i boxen, och vi har gummiklätt golv i stallet vilket förmildrar omständigheterna. Har också ordentligt med bädd i box och transport för att underlätta ytterligare.

Har postat bilden tidigare, bl.a. i denna tråd
https://www.bukefalos.se/threads/halla-igang-utan-ridhus.1474771/page-1#post-18759461
Bilden är tagen efter 4v boxvila med hovgips. Man ser tydligt var hovis grävt ur de små bölderna i varje trakt.
Skärmavbild 2019-01-25 kl. 10.24.12.png
 
Som skåning tycker jag att jag är ganska ensam med att brodda, speciellt i hagen.
Hellre ett sår av en brodd än en fläckskada eller ömhet i alla muskler för de har spänt sig.
Oftast räcker det med små i brodd (6-7mm) i trakten, broddad max en skoperiod.
Sedan denna pollen föddes -04 så har hon bara haft 4 brodd + snösulor en vinter.
Fick frågan senast i går varför jag broddade hästen, 3cm snö som smälte en dag och sedan frös igen till isbana.
 
Jag är super lycklig i år när jag äntligen lyckades hitta ett stall som tillåter brodd i hagen, här omkring går alla bara med brodd fram pga skaderisken.

Tror mycket är okunskap, jag har sett fläkskador som nästan kostat hästar livet men aldrig en broddskada.

Min kommer alltid gå med brodd, häromkring är det mest stenhårt eller massa tunn is som är livsfarlig. Jag är avis på er som får rikligt med snö!
Själv är jag uppvuxen med att hästarna har brodd i hagen runt om. :laugh:
Jag har sett en häst se ut som en anatomi-affisch efter en broddsspark - jag är fortfarande förundrad och tacksam över att den överlevde. Jag har sålunda fullförståelse för stall där man inte släpper ut någon häst broddad. Det var nog det värsta jag sett under mina häst-år.

(däremot förstår jag inte när man släpper it en del med brodd och en del utan - de som saknar brodd har sämre grepp men kommer ändå att dra med om de andra rejsar - dvs ökad risk för fläkskador eller omkullspringning - plus risken att bli sparkad. Det värsta av två världar :eek:)
 
Jag har sett en häst se ut som en anatomi-affisch efter en broddsspark - jag är fortfarande förundrad och tacksam över att den överlevde. Jag har sålunda fullförståelse för stall där man inte släpper ut någon häst broddad. Det var nog det värsta jag sett under mina häst-år.

(däremot förstår jag inte när man släpper it en del med brodd och en del utan - de som saknar brodd har sämre grepp men kommer ändå att dra med om de andra rejsar - dvs ökad risk för fläkskador eller omkullspringning - plus risken att bli sparkad. Det värsta av två världar :eek:)
Usch! Den skadan lät otäck.

Det får ju vara alla eller ingen när det gäller brodd känner jag i hagen.
 
@Similitude
Traktbrodd blir som en klacksko. Det uppstår inget koncentrerat punkttryck av bara brodden så länge brodden inte gängats hela vägen igenom skon och närmare hovväggen än skon. MEN precis som när vi går i klackskor så är trycket inte jämnt fördelat på hela fotsulan utan förflyttat till hälen och trampdynan = det blir ett punkt-tryck.

Mitt sto får hovbölder i trakterna av traktbrodd. Fyrbrodd påverkar hennes redan onormala rörelsemönster negativt, och sexbrodd blir för meckigt och stumt eftersom vi mestadels har frusen barmark/asfalt hos oss vintertid (Stockholm).
Jag kan inte göra annat än att brodda i/ur så fort vädret tillåter (inte kunnat göra den en enda gång hittills i år eftersom det legat is här 4veckor nu) samt försöka se till att begränsa tiden hon står och går på hårt underlag. Har lagt in gummimatta i boxen, och vi har gummiklätt golv i stallet vilket förmildrar omständigheterna. Har också ordentligt med bädd i box och transport för att underlätta ytterligare.

Har postat bilden tidigare, bl.a. i denna tråd
https://www.bukefalos.se/threads/halla-igang-utan-ridhus.1474771/page-1#post-18759461
Bilden är tagen efter 4v boxvila med hovgips. Man ser tydligt var hovis grävt ur de små bölderna i varje trakt. Visa bifogad fil 24435
Okeeej….
Det där talar emot allt jag lärde mig på min hovslagarutbildning.
En hovböld utvecklas för att det kommer in bakterier i hovkapseln, vilket oftast sker via lamellranden och det kan ske var som helst på hoven.
I övrigt kommer jag inte ge mig på att förklara min syn på det hela, eftersom jag inte varit inblandad i din häst.
 
Jag har sett en häst se ut som en anatomi-affisch efter en broddsspark - jag är fortfarande förundrad och tacksam över att den överlevde. Jag har sålunda fullförståelse för stall där man inte släpper ut någon häst broddad. Det var nog det värsta jag sett under mina häst-år.

(däremot förstår jag inte när man släpper it en del med brodd och en del utan - de som saknar brodd har sämre grepp men kommer ändå att dra med om de andra rejsar - dvs ökad risk för fläkskador eller omkullspringning - plus risken att bli sparkad. Det värsta av två världar :eek:)
Obroddad häst kan skada sig när det är halt, om den t.ex halkar omkull eller fläker sig.
Broddad häst kan trampa sig själv eller skada en kompis om den sparkas. Osv.
Hur man än gör så finns det en skaderisk och man får väl själv ta ställning till vilken risk man vill ta.
I djurskyddslagen står det "Vid halka ska du vidta sådana åtgärder att din häst kan förflytta sig säkert." (källa: https://www.jordbruksverket.se/amne...ar/skotsel.4.1cb85c4511eca55276c80002305.html ) vilket skulle kunna tolkas som att hästen bör vara broddad om den är skodd och det är isigt ute.
 
Har alltid broddar när det är isigt eller risk för halka, har oftast 4 st/ sko på hästarna och ponnyn jag hade fick nöja sig med 2st/ sko då 4 blev lite väl mycket på en sko i storlek 0×8.
Snösulor har jag när det är snö.

Så ja jag tar bort snösulorna när det inte är snö och broddarna när prognosen säger att risk för is är borta ett tag.

Här omkring är det vanligaste att brodd är på även i hagen när det är halka, är ju livsfarligt att leda en häst till/ från hagen när det är is på vägen, svartisen är värst tycker jag.
Bor på västkusten så is är vanligt här medan snö är mindre vanligt.

Även om jag sätt en del sår efter brodd så har dom 3 sparkar som slutat i avlivning varit 2 barfota och 1 med skor på.
 
Tycker det är intressant att vända på frågan, hur påverkar det hästen att inte ha brodd.
Risk för halka omkull och skada sig men innebär oxå att hästarna går och små halkar och spänner musklerna på ett helt annat sätt än om hästen slapp att kompensera för att det är halka.
 
Tycker det är intressant att vända på frågan, hur påverkar det hästen att inte ha brodd.
Risk för halka omkull och skada sig men innebär oxå att hästarna går och små halkar och spänner musklerna på ett helt annat sätt än om hästen slapp att kompensera för att det är halka.


Ja verkligen. Jag tycker det är en ickefråga. Har hästen skor på fötterna är det vår skyldighet att förse dem med brodd vid behov!

En oskodd häst klarar sig bättre än en skodd häst utan brodd på samma halkiga underlag .
 
som fd skåning (pratar skånska men bor sen åtta år i Småland på höglandet)så har jag två infallvinklar.:laugh: När jag bodde i skåne broddade man på sommaren vid tävling på gräs. Hade aldrig lärt mig något annat. Sen flyttade jag till höglandet i Småland o vi har mkt snö här på vintern. Bor dessutom med en hovslagare så numera har alla hästar broddar vintertid ;). Rider ju mycket ut inte mkt på ridbana och tycker det går galant med broddarna. Ännu inga allvarliga skador i hagen och då går alla utom en (som är konvalecent) tillsammans med annan häst. Det som hänt/händer är att de rispar sig själva med broddarna. Angående hovbölder bor vi stenigt. I skåne har jag upplevt två hovbölder under hela mitt liv där. Här är det mycket fler hovbölder. Tror det är kombinationen sten och att de flesta hästar här är fullblod
 
Jag rider ut 4-5 dagar i veckan och måste då bitvis gå på en glashal väg med min häst. Han går även ute i hage där dem rör sig mycket och ibland på hala ytor. Jag föredrar 2 broddar för om det är isigt så sjunker dessa ner i marken men man behåller endå glidmomentet vilket men inte gör med 4 broddar. Skulle han fortfarande halka skulle jag ha i 4 broddar men 2 räcker då han inte är speciellt stor och har aldrig märkt att han halkar med dessa. Stt man är mer rädd för skaderisken med broddar än för fläkningsrisken låter helt absurt. Visst broddar kan ge svåra skador men i få fall, fläkningsskador går nästan alltid dåligt.
 

Liknande trådar

Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 506
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 712
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 193
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 060
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp