Hur påverkar glasögon?

Red_Chili

Trådstartare
Ehm. Visste inte riktigt vad jag skulle sätta för rubrik, men here it goes! :p

Jag är van vid att allt ser jättekonstigt ut på olika sätt om man provar glasögon med fel styrka. Tex har jag provat min mors läsglasögon (för att veta hur de känns så att jag lättare kan hitta andra som känns likadana när jag hjälper henne att shoppa :D ). Det som då hänt är att jag knappt ser någonting, allt blir konstigt och oskarpt. Det är så jag fått lära mig att det blir.

Killen jag träffar har också glasögon ibland, för att han inte ser helt skarpt på långt avstånd. Nu provade jag dem för skojs skull, och det påverkade mig inte öht! Jag testade med så mycket jag kunde hitta, både på långt och nära avstånd. Ingen skillnad.

Varför blir det ingen skillnad? Borde det inte vara att alla glasögon som är "fel" påverkar synen?
 
Ehm. Visste inte riktigt vad jag skulle sätta för rubrik, men here it goes! :p

Jag är van vid att allt ser jättekonstigt ut på olika sätt om man provar glasögon med fel styrka. Tex har jag provat min mors läsglasögon (för att veta hur de känns så att jag lättare kan hitta andra som känns likadana när jag hjälper henne att shoppa :D ). Det som då hänt är att jag knappt ser någonting, allt blir konstigt och oskarpt. Det är så jag fått lära mig att det blir.

Killen jag träffar har också glasögon ibland, för att han inte ser helt skarpt på långt avstånd. Nu provade jag dem för skojs skull, och det påverkade mig inte öht! Jag testade med så mycket jag kunde hitta, både på långt och nära avstånd. Ingen skillnad.

Varför blir det ingen skillnad? Borde det inte vara att alla glasögon som är "fel" påverkar synen?

Det ser ju konstigare ut ju mer glasögonen avviker från ens eget synfel. Så om du har felfri syn, din mamma ett stort synfel och killen ett litet synfel så är det ju logiskt.
 
Beror ju på vilken typ av synfel som ska korrigeras.

Jag hade förr glasögon som bara korrigerade min astigmatism, var ingen styrka i dem så det var typ som fönsterglas. Folk som testade dem undrade varför jag hade dem. Det de glasögonen gjorde för mig var att avlasta ögonen så jag slapp bli trött i dem och slapp få huvudvärk.
 
Antingen så har din pojkvän ett väldigt milt synfel eller så behöver du glasögon utan att ha insett det. Jag har ett väldigt milt synfel, 0,5 på ena ögat och 0,75 på andra ögat. Jag klarar mig utan glasögon, kan köra bil utan glasögon osv men har svårt att läsa text och se detaljer på håll och får därtill spänningshuvudvärk och ögonmigrän när ögonen blir överansträngda. Min sambo har betydligt större synfel och när jag provar hans glasögon ser jag inte en jota eftersom hans glasögon överkorrigerar för mig. Jag insåg inte att jag behövde glasögon förrän för bara 2 år sedan när en kollega påpekade att det nog var dags med en synundersökning när jag inte kunde läsa tågtidtabellen från samma avstånd som han.
 
Ehm. Visste inte riktigt vad jag skulle sätta för rubrik, men here it goes! :p

Jag är van vid att allt ser jättekonstigt ut på olika sätt om man provar glasögon med fel styrka. Tex har jag provat min mors läsglasögon (för att veta hur de känns så att jag lättare kan hitta andra som känns likadana när jag hjälper henne att shoppa :D ). Det som då hänt är att jag knappt ser någonting, allt blir konstigt och oskarpt. Det är så jag fått lära mig att det blir.

Killen jag träffar har också glasögon ibland, för att han inte ser helt skarpt på långt avstånd. Nu provade jag dem för skojs skull, och det påverkade mig inte öht! Jag testade med så mycket jag kunde hitta, både på långt och nära avstånd. Ingen skillnad.

Varför blir det ingen skillnad? Borde det inte vara att alla glasögon som är "fel" påverkar synen?
Tycker det låter som att du behöver gå på en synundersökning :p
 
Här i familjen har vi en rätt intressant situation. Jag är översynt med rejält brytningsfel (och numera även med progressiva glas). Maken är rejält närsynt, också han med brytningsfel. Dottern - med felfri syn - tog på sig först makens glasögon och sen mina över dem och såg då perfekt...
Verkar som att våra respektive synfel tar ut varandra 😜 och även har gjort det genetiskt 🤔 med tanke på att bara en av våra fyra barn har glasögon och då med ett ganska litet synfel...
 
Om jag ska gissa så har kansle din kille enbart ett (mindre?) brytningsfel.
Då har ju inte glasögonen någon styrka utan är mer som fönsterglas gällande skärpa.
En person med brytningsfel kan förvisso se oskarpt, men korrigeringen flyttar ju bara ljusets brytpunkt.
Jag har ett så litet brytningsfel att vi inte tyckte det var tvunget att korrigeras när jag skaffade linser, däremot gör mina gamla glasögon det.
Om jag tar på glasögonen nu så ser tex alla skärmar välvda ut i övrigt så ser jag precis lika bra.

Lite info om olika synfel:
https://www.sankterik.se/sv-se/patient/om-ogat/brytningsfel
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 384
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Alltså, jag har varit närsynt och haft glasögon sen mellanstadiet och fick nu senast progressiva glasögon. Första paret jag fick...
2
Svar
21
· Visningar
6 405
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
1 948
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp