Hur påverkar krubbitande hästen? (utbruten från Vad gör man när hästen inte håller egentligen?)

Detta sto leasar jag och hon har en läkare till matte som är otroligt mån om sin häst så hon är nog kollad från topp till tå

Att man är mån om sin häst och kollat den från topp till tå betyder inte att hästen inte mår bra på det sätt som gör att den slutar med sitt beteende. Den kan fortfarande må bra på alla andra punkter och användas precis som vanligt.
En krubbitare behöver ju inte avlivas för att den har en grundorsak man kanske aldrig hittar. Medicinen för hästen är ju att utföra sitt beteende, så det enda "felet" man kan göra är att med tekniska medel få den att sluta.

Vi hittade aldrig orsaken på min häst men vet att det var magen som orsakade hans problem, men vad, får vi aldrig svar på.
Vi vet för lite helt enkelt, alla vet för lite........

Däremot kan jag glädja dig med att ston som har stereeotypa beteenden i mindre utsträckning får avkommor som har det.
 
Ja alltså det krävs ju en ganska omfattande studie på flertalet hästar för att påstå något sådant. Aldrig läst eller hört om någon sådan studie. Känns ju som något som hade blivit allmänt känt isåfall.
Jag har inte heller hört det men så sa vet
 
Angående krubbitare så var min häst också det. Hon slutade när hon slutade ridas. Därför kändes det väldigt bra att pensionera henne ”för tidigt”.
 
Detta sto leasar jag och hon har en läkare till matte som är otroligt mån om sin häst så hon är nog kollad från topp till tå

Men har de kollat upp magen, kollat efter magsår tex?
Har den behandlats med magsårsmedicin eller med något bra preparat för mage och tarm?

Jag har sett flertalet krubbitare där några slutat helt och andra blivit väldigt mkt bättre när man behandlar grundproblemet i magen.
 
Men har de kollat upp magen, kollat efter magsår tex?
Har den behandlats med magsårsmedicin eller med något bra preparat för mage och tarm?

Jag har sett flertalet krubbitare där några slutat helt och andra blivit väldigt mkt bättre när man behandlar grundproblemet i magen.
Vet ej allt hon varit med om, men hon har haft olika problem tidigare som hon behandlats för. Dock kommer jag inte ihåg allt. Är som sagt väldigt kunnig engagerad äg. Men kan ju alltid kolla när äg blivit själv friskare
 
Jo det måste vi hon förstör tyvärr sina framtänder annars, som sagt vi har provat utan o det går inte

Det går visst. Min häst förstör sina framtänder också och den dagen hon inte kan tillgodose sig mat längre får jag ta bort henne. Att ha rem förstör så otroligt mycket för hästen, det finns massor av studier på det.
 
Det går visst. Min häst förstör sina framtänder också och den dagen hon inte kan tillgodose sig mat längre får jag ta bort henne. Att ha rem förstör så otroligt mycket för hästen, det finns massor av studier på det.
Nä det går inte. Dels är det inte min häst, dels har hon föl brevid.
 
Nä det går inte. Dels är det inte min häst, dels har hon föl brevid.

Jag menade såklart inte att ni ska ta bort hästen nu. Min häst har väldigt små tänder men får i sig mat jättebra så det är lång tid kvar tills hon inte kan tillgodose sig maten. Men ni borde läsa på om krubbitning...
 
Hästen behöver inte sina framtänder för att äta.
Nä de behöver inte de för att tugga maten men väl för att bita av. Sen vet jag inte om det är särskilt smärtfritt med nedslitna tänder.Hon slet inte ned dem jämnt precis.Ska snart träffa tandläkaren igen och får fråga vad han också tycker, samt hästägaren såklart
 
Jag menade såklart inte att ni ska ta bort hästen nu. Min häst har väldigt små tänder men får i sig mat jättebra så det är lång tid kvar tills hon inte kan tillgodose sig maten. Men ni borde läsa på om krubbitning...

Förresten jag förstod att du inte menade att ta bort hästen nu 🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 890
Senast: Bregen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
10 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp