Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Angel

Trådstartare
Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?
 
Vad
Hu, vill inte veta. Är det ett förslag?
Jag har förstått det som är att det är beslutat att det ska bli ett avståndsbaserat från 1,5-8 mil enkel resa och färdmedelsneutralt avdrag från och med 1/1 2023. Sen ligger det olika förslag på om ersättningen ska vara 5,6 eller 8 kr per mil. Som det ligger nu tror jag det är 5 kr per mil.
 
Av vilken anledning blir det mycket sämre?

Om jag fattade rätt skulle det för mig bli ”bättre”. Men kör inte bil till jobbet så får inte göra några avdrag ändå.

Enligt regeringens pressmeddelande så förväntades det nya förslaget innebära en minskning av skatteintäkterna med 4,5 miljarder per år. Då kan det ju omöjligt bli sämre för alla? Isf är det ett riktigt dåligt förslag :D
 
Vad

Jag har förstått det som är att det är beslutat att det ska bli ett avståndsbaserat från 1,5-8 mil enkel resa och färdmedelsneutralt avdrag från och med 1/1 2023. Sen ligger det olika förslag på om ersättningen ska vara 5,6 eller 8 kr per mil. Som det ligger nu tror jag det är 5 kr per mil.
Det blir väldigt negativt för de med dåligt planerad kollektivtrafik, oavsett var man bor. Det kan ju ta hur lång tid som helst att åka 1,5 mil om kollektivtrafiken inte är anpassad.
Jag har bott i en kommun norr om Stockholm och arbetat i en annan. Det gick ingen kollektivtrafik rakt över, man var tvungen att antingen åka in till stan och åka ut igen eller ta en buss som gick i en serpentin. Båda varianterna tog 80-90 minuter enkel väg, att köra tog drygt 20 minuter.
 
Det blir väldigt negativt för de med dåligt planerad kollektivtrafik, oavsett var man bor. Det kan ju ta hur lång tid som helst att åka 1,5 mil om kollektivtrafiken inte är anpassad.
Jag har bott i en kommun norr om Stockholm och arbetat i en annan. Det gick ingen kollektivtrafik rakt över, man var tvungen att antingen åka in till stan och åka ut igen eller ta en buss som gick i en serpentin. Båda varianterna tog 80-90 minuter enkel väg, att köra tog drygt 20 minuter.
I storstadskommunerna är det 30 km som gäller (och Täby och Upplands-Väsby, men inte Österråker är storstadskommuner)

Och ja - även om du bor i "storstad" så finns inte kollektivtrafik överallt och alltid :(
 
Blir det 5 kr per mil och över 30 km som nedre gräns för storstadsregion så kommer det bli ca. 5400 kr mindre för mig varje år.

För mig är inte kollektivtrafik ett alternativ då det tar ca. 2 h 20 minuter enkel väg från dörr till dörr.
 
Det blir väldigt negativt för de med dåligt planerad kollektivtrafik, oavsett var man bor. Det kan ju ta hur lång tid som helst att åka 1,5 mil om kollektivtrafiken inte är anpassad.
Jag har bott i en kommun norr om Stockholm och arbetat i en annan. Det gick ingen kollektivtrafik rakt över, man var tvungen att antingen åka in till stan och åka ut igen eller ta en buss som gick i en serpentin. Båda varianterna tog 80-90 minuter enkel väg, att köra tog drygt 20 minuter.

De flesta kommunerna norr om Sthlm räknas väl nu dessutom som storstadskommuner och då var gränsen 3 mil.

Däremot är ju den där ”spara 2 timmar” en väldigt märklig regel också. Det är ju inte sällan bilresan tar några hundra procent längre än den teoretiskt gör.
 
De flesta kommunerna norr om Sthlm räknas väl nu dessutom som storstadskommuner och då var gränsen 3 mil.

Däremot är ju den där ”spara 2 timmar” en väldigt märklig regel också. Det är ju inte sällan bilresan tar några hundra procent längre än den teoretiskt gör.
Då är det ännu värre. Jag har numera flyttat och har tillgång till mycket bättre kommunikationer så jag har därför inte satt mig in i det. Förut fick jag igenom reseavdrag den sträckan.
 
För mig vore det mycket bättre då jag idag inte får göra något avdrag alls trots att jag bilpendlar 5 mil om dagen. Detta då jag bor där det finns bra kommunikationer, men jag kan inte utnyttja dem då jag behöver hämta och lämna barn på skolan. Skulle kunna åka buss varannan vecka, när jag inte har barn, men eftersom busskort säljs per månad skulle jag spara alldeles för lite pengar på det för att det skulle vara värt besväret.
 
Som jag fattar det så gynnas jag. Jag faller på ett par minuter i nuvarande system eftersom jag har flextid och i teorin kan anpassa arbetstiden till mest gynnsamt för skatteverket och komma med en tidig buss. Men att det innebär cirka 8 bussbyten om dagen som ska klaffa och jättelång restid trots bara 2 mil och få kliva upp i åttan för att vara på jobbet tidigare än nu så tar jag bilen och svär lite inombords över att jag är för laglydig.
 
Har nu kollat lite mer på hur reseavdraget ser ut idag. Tycker det verkar vara en märklig modell. Eller jag som är trög 😅

Exempelvis om du ska göra avdrag för kollektivtrafik måste du ha minst 2 km till jobbet. Samtidigt får du bara höra avdrag för kostnader över 11 000:- per år. Kan väl inte finnas en människa som det kostar så mycket att åka 2 kilometer för? Varför finns ens miniavståndsgränsen?
 
Har nu kollat lite mer på hur reseavdraget ser ut idag. Tycker det verkar vara en märklig modell. Eller jag som är trög 😅

Exempelvis om du ska göra avdrag för kollektivtrafik måste du ha minst 2 km till jobbet. Samtidigt får du bara höra avdrag för kostnader över 11 000:- per år. Kan väl inte finnas en människa som det kostar så mycket att åka 2 kilometer för? Varför finns ens miniavståndsgränsen?
Kostnaden har alltid legat så att du även om du har längre till jobbet, så kan du inte ta busskortet på deklarationen. För du kommer aldrig upp i summan, om du inte bor långt ute på vischan.
 
Kostnaden har alltid legat så att du även om du har längre till jobbet, så kan du inte ta busskortet på deklarationen. För du kommer aldrig upp i summan, om du inte bor långt ute på vischan.

Det finns ju annan kollektivtrafik än buss och du behöver inte alls bo på vischan för att komma upp i sådana summor. Det är tex jättevanligt att tågpendla Stockholm-Uppsala eller andra liknande sträckor. Då når man gränsen med lätthet.
 
Det finns ju annan kollektivtrafik än buss och du behöver inte alls bo på vischan för att komma upp i sådana summor. Det är tex jättevanligt att tågpendla Stockholm-Uppsala eller andra liknande sträckor. Då når man gränsen med lätthet.
Jag pratar ur mitt perspektive där jag bor. Priser i Uppsala och Stockholm har jag ingen koll på.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 523
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 513
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 069
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 238
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp