Hur påverkas slaget hö av regn?

Amanda_F

Trådstartare
Som rubriken lyder så undrar jag hur slaget hö påverkas av regn. Plötsligt började det nämligen regna idag på ”vår” gårds nyslagna åkrar. Det har regnat lite från och till och ska göra det till i morgon em. Jag oroar mig över hygienkvaliteten, samt att balarna blir blötare än önskat.

Löser det sig om man vänder det en gång extra eller hur funkar det?

Det ska bli hösilage är det tänkt..
 
Som rubriken lyder så undrar jag hur slaget hö påverkas av regn. Plötsligt började det nämligen regna idag på ”vår” gårds nyslagna åkrar. Det har regnat lite från och till och ska göra det till i morgon em. Jag oroar mig över hygienkvaliteten, samt att balarna blir blötare än önskat.

Löser det sig om man vänder det en gång extra eller hur funkar det?

Det ska bli hösilage är det tänkt..
Det är ingen jättekatastrof. Vänd det en gång när det är torkväder igen och bala det sedan ganska kvickt så ska det nog gå bra.
 
@Amanda_F det är sällan problem med någon regnskur på grovfoder som ska ensileras. Om producenten vet vad den gör så vänder de strängarna innan de balar. Det som kan påverkas är TS halten.

Hygienproblem får man i första hand om tilltänkt ensilage får ligga kvar för länge innan plastning.
 
@Amanda_F det är sällan problem med någon regnskur på grovfoder som ska ensileras. Om producenten vet vad den gör så vänder de strängarna innan de balar. Det som kan påverkas är TS halten.

Hygienproblem får man i första hand om tilltänkt ensilage får ligga kvar för länge innan plastning.
Tack! Eftersom Caspian är en matgäst blir jah orolig för allt som inte följer exakta planen
 
Jag skulle säga att det är bättre med regn på nyslaget gräs än på hö som legat och torkat några dagar.
Bonden i grannbyn här har varit bonde i hela sitt liv (70+ år) och han lyckas nästan varje år att slå sina vallar 1-2 dagar före regn. Och han har alltid fint grovfoder, trots det! (brukar bli både hö och hösilage)

(mitt eget gräs som slogs igår fick en regnskur över sig idag, det oroar mig inte alls)
31740
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har för runt en vecka sen ställt ut en nätad bal till mina hästar, första dagarna var det fortf plus och jag upplevde det som...
Svar
3
· Visningar
1 743
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 147
Senast: Doccan
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 259
Senast: Fibusen
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 190
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp