Bukefalos 28 år!

Hur placera barn i bil?

Sandra78

Trådstartare
Vår tvååring sitter idag fram i bilen, i en Britax hi-way. Nu ska hon bli storasyster och vi funderar på hur man ska placera barnen... Hur har ni gjort som ska ha in bakåtvänd bilstol (hi-way är iofs relativt liten) plus babyskydd?
Både sambon och jag är ganska korta, så jag tror inte det spelar någon roll vad vi har bakom oss. Jag kör en Golf variant -96 och sambon en v70-00.
Har sällan extra passagerare så huvudsaken är att vi fyra sitter bra (och hunden, men hon åker ju i bur i skuffen).
 
Sv: Hur placera barn i bil?

OM du kan ha barnstol fram - vilket du ju har redan nu, så jag förutsätter att där inte finns någon krockkudde - så hade jag placerat babyskyddet fram och barnstolen i baksätet på högersidan, så är du inte så beroende av utrymmet för vuxen att sitta.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vår tvååring sitter idag fram i bilen, i en Britax hi-way. Nu ska hon bli storasyster och vi funderar på hur man ska placera barnen... Hur har ni gjort som ska ha in bakåtvänd bilstol (hi-way är iofs relativt liten) plus babyskydd?
Både sambon och jag är ganska korta, så jag tror inte det spelar någon roll vad vi har bakom oss. Jag kör en Golf variant -96 och sambon en v70-00.
Har sällan extra passagerare så huvudsaken är att vi fyra sitter bra (och hunden, men hon åker ju i bur i skuffen).
Har inga barn, men en bekant till mig som har barn med samma ålderskillnad och samma bilar hade babyskydd på passagerarplats och stora barnet i bakåtvänd barnstol på höger sida i baksätet. När det yngre barnet var stort/gammalt nog åkte båda barnen i bakåtvända barnstolar i baksätet.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Nix, inga krockkuddar på passagerarsidan. Funderade ett tag på om man ändå skulle ha båda barnen bak, bebisar brukar ju ändå sova mest och åker vi längre sträckor vill dottern titta på film, då skulle det kanske vara skönt för oss vuxna att kunna prata utan att störa barnen.
Tror inte att det är några problem att få plats med den större stolen bakom mig, jag är bara 160 cm... Men man kanske vill ha bebisen fram för att ha lite uppsikt...
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Nu vet jag inte vad ni har för system för fastsättning av stolarna, om det är något väldigt besvärligt... Annars går det ju utmärkt att sätta babyskyddet bakom förarstolen vid enstaka tillfällen om ni ska köra längre. Och annars ha det fram i passagerarsätet.

Det känns ibland nästan som att det var på stenåldern jag hade småbarn, men sååå länge sen är det inte. (de är 3½-snart 11 år) Vi hade då babyskydd som bara sattes fast med bilbältet och således var väldigt enkelt att flytta.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vi har en Britax HiWay till sonen (1,5 år) bakom passagerarsätet i vår V70 -00. Man sitter inte jättebekvämt i passagerarsätet, man får sitta ganska upprätt... Men det funkar, absolut.

Lillebror kommer sitta i babyskydd (Acta Graco) i passagerarsätet när han behagar anlända. :)
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vi har en Britax HiWay till sonen (1,5 år) bakom passagerarsätet i vår V70 -00. Man sitter inte jättebekvämt i passagerarsätet, man får sitta ganska upprätt... Men det funkar, absolut.

Exakt så har vi, en V70 -00, med en Britax bak. Och det är som du säger, passagerarsätet är ingen höjdare att sitta i, för att få lagom lutning på Britaxen fick man flytta fram och räta upp sätet rätt mycket.

Ett ev syskon sätter vi nog fram. Kör man själv är det ju omöjligt att nå dem och exempelvis peta in nappen om de sitter bakom förarsätet, det går ju ibland när de sitter bakom passagerarsätet. Annars är det rätt skönt att ha dem bak, har vi haft från början med Melker.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Bebisen sitter fram i babyskydd, tvååringen sitter bakom i barnstol. Så gör vi, i vilket fall.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Sonen 3 år sitter i sin bakåtvända stol på höger sida. Dottern 8 månader sitter fram.
Då hon hatar att åka bil så är det lättare att ha henne fram av flera anledningar.
Men snart ska hon byta till en annan stol och då får hon flytta bak. Förhoppningsvis ger sej bilhatandet snart (innan dess) :crazy:
 
Sv: Hur placera barn i bil?

OM du kan ha barnstol fram - vilket du ju har redan nu, så jag förutsätter att där inte finns någon krockkudde - så hade jag placerat babyskyddet fram och barnstolen i baksätet på högersidan, så är du inte så beroende av utrymmet för vuxen att sitta.
Så gjorde vi o det funkar bra. Jag vill gärna ha bäbis nära.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vi har kört en fram och en bak. Men haft babyskyddet bak så att en vuxen kunnat sitta där när vi åkt långt. När vi bara varit en vuxen har vi inte åkt så långt.

Men ibland har vi haft babyskyddet i mitten bak och då har även en vuxen fått plats + en vuxen fram.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vi har alltid haft barnen i baksätet. Har fungerat alldeles utmärkt.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Nu har vi bara en, men hon har alltid suttit bak, gått utmärkt.

Eftersom att hon skrek sina första månader av bilåkande, och det inte var någon skillnad på om hon satt fram, så satte vi henne bak så att man inte skulle försöka göra någonting för att lugna henne då man körde och koncentrera sig på körningen istället, eftersom att det inte gjorde någon skillnad cad man än gjorde.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Om inget hjälper är net ju en bra strategi att göra så, om man däremot har en bäbis som man lätt lugnar genom att t ex ge nappen e d så tycker jag det känns både bättre och säkrare att ha dem fram, jag känner mig inte fokuserad på körningen om jag har en illgråtande bäbis var den än sitter.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Kl

Vi gjorde så att vi satte lillasyster bak från början och lät storasyster sitta kvar fram (hon var 1,5). Vi ville inte att hon skulle känna sig "bortknödd".
Efter några månader fick vi byta eftersom lillasyster Maja inte trivdes med att åka bil. Då hamnade My bak bakom passagerarsidan och Maja fram. Så småningom satte vi båda bak, en på varje sida. Det fungerade bra men det var ju problem så fort någon skulle åka med, så då satte vi ihop stolarna istället. Så nu har de suttit bredvid varandra i drygt ett år (de är snart 4 och snart 2,5 år), ena stolen är alltså i mitten. Fungerar hur bra som helst! Vi har en Toyota corolla.

Grattis till graviditeten, när kommer bebisen?
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Absolut! Men hos dottern gick ingenting hem, och då är det säkrare att man inte är där och försöker pilla utan resultat, utan komma fram fortast möjligt och stanna om det blir olidligt.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Nix, inga krockkuddar på passagerarsidan. Funderade ett tag på om man ändå skulle ha båda barnen bak, bebisar brukar ju ändå sova mest och åker vi längre sträckor vill dottern titta på film, då skulle det kanske vara skönt för oss vuxna att kunna prata utan att störa barnen.
Tror inte att det är några problem att få plats med den större stolen bakom mig, jag är bara 160 cm... Men man kanske vill ha bebisen fram för att ha lite uppsikt...

Vi har alltid haft barnen i baksätet och vi är så nöjda med detta! Vi njuter av 'vuxentiden' framme i bilen även om vi bara åker korta sträckor. Ofta åker vi också långt (då vi har 40 mil till fruns familj) och det fungerar hur bra som helst - vi har tur med två knoddar som sover kanon i bilen och som i vaket tillstånd är nöjda med att bara sitta och mysa... Ibland behöver man ge dem nappar och storebror ger vi lite mellanmål ibland medan vi rullar, men annars så sköter de sig själva där bak.

Vi har också V70 -00 och så här har vi gjort:

Innan hade vi Britax Hi-Way till storebror bakom passagerarsätet medan lillasyster satt i babyskyddet (Akta Graco+bas) bakom förarsätet. Det gjorde att passageran fram hade lite benutrymme och personer upp till uppskattningsvis 1,75 körde bekvämt. Längre personer hade nog fått köra med lite mer böjda ben än önskat.

Nu sitter storebror (3 i februari) i Britax Two Way bakom passagerarsätet och lillasyster har Hi-Wayen i mitten i baksätet. Storebror är kortbent så än så länge har vi inte fält ut 'klacken' på Two-Wayen för att ge honom ökat benutrymme, och det gör att passageraren fram sitter med hur mkt benutrymme som helst. Hi-Wayen smiter precis mellan framstolarna så att föraren kan dra sin stol precis som den vill! Dessutom kan man lätt ha en passagerare i baksätet, eller spänna fast en väska där ifall man har bagaget fullt av hundar och barnvagnar...
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Hos oss sitter storebror 4 år fram och lillasyster 7 månader bak, bakom passagerarstolen. Vi har en BMW 525d Touring.
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Har än så länge 2-åringen bakom passagerarsätet i en brio zento. Oftast kör vi Passaten, men obland om vi kör Focusen måste passagerarsätet flyttas fram till främsta läget, så ingen passagerare där då. I Passaten funkar det bättre men dock lite trångt för benen. Nu väntar vi syskon så frågan är vilket babyskydd som kan passa. Vi sålde vårt akta graco för vi var aldrig riktigt nöjda med hur det satt i bilen, sonen satt aldeles för upprätt. Tror passaten hade för bakåtlutande säten för att det skulle funka. Har funderat på ett Brio primo. Någon som vet i vilka bilar det kan passa?
 
Sv: Hur placera barn i bil?

Vi hade Primo till storasyster och tänker också köpa ett sådant till lillasyskonet, vi var väldigt nöjda med det. Förutom de bilar som jag nämnde tidigare så har vi använt det i diverse Volvos (från 850 -93 till V70 -08), Chevrolet Transporter -05 och Renault Megane -00 utan problem.
 

Liknande trådar

Fordon Med två barn som sitter i bakåtvända bilstolar är det rätt fullt i bilen. Och det händer att vi även skulle behöva ha plats för fler...
Svar
18
· Visningar
2 987
Senast: Lazy Lady
·
Småbarn Igår blev jag påkörd med barnens bilstolar i bilen, dock utan barn i (tack och lov). Den bakåtvända bilstolen (Britax Hi-way) ska...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: trazel
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 980
Senast: MaRomer
·
Småbarn Jag tror att jag får bäst svar här. Vi väntar vår nr.2 och har konstaterat att när bebisen övergår till bakåtvänd bilbarnstol måste vi...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 949
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp