Hur planerar ni er semester under året?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?
 
Även jag/vi utan barn att ta hänsyn till, brukar ta 4 eller 5 sammanhängande veckor på sommaren, antingen "tidigt" eller "sent" utifrån samordning med kollegor med barn. Sparar gärna nån vecka eller två till dels jul/nyår och dels för att kunna ta strödagar för att sidojobba.

Jag tycker även om att kunna ta en eller ett par långhelger med t ex ledig to-fre under vår eller höst, de semesterdagarna känns väldigt givande och mycket värda.
 
Jag har alltid sparat min semester till september/oktober. Dels för jag haft ett arbete som varit "roligast/smidigast" på sommaren, men också för att hösten är min favorit årstid så jag har velat njuta av den till fullo med att plocka bär/svamp och jaga.

Men på slutet har jag känt att jag vill ta någon vecka på sommaren också för att hinna umgås med familjen som är lediga då vi är ofta tillsamman i familjens sommarstuga. Har inte haft exakt samma arbete på slutet så där att det är smidigast/roligast stämmer inte riktigt längre heller, det kanske också påverkar.

Har aldrig behövt fundera på när det passar verksamheten att ta min semester, men det brukar vara uppskattat att spara sin semester till mer udda tider eftersom de flesta vill vara lediga på sommaren.
 
Har ej barn.
Brukar helst ha mina fyra veckor semester under perioden mitten av juli-mitten av augusti.

Brukar försöka vara ledig några dagar under julen. (Men det vill ju också alla andra så det går inte alltid, men med distansjobb känns det mindre jobbigt än att släpa sig till kontoret.)

Är gärna en vecka ledig på vårvintern/våren, reser gärna iväg nånstans då.
Om jag inte kan resa tar jag hellre ut min vecka i formen av torsdag - fredag några gånger om, istället för att "bara" vara hemma en hel vecka i typ mars.

Många kollegor har barn i sådan ålder att de behöver passning under loven. För att vara lite flexibel brukar jag aldrig begära semester t.ex under skolornas sportlov.

I år har jag önskat ledigt två extra dagar kring påsk men ännu inte fått besked.
 
Jag har inte några barn, men brukar ha sommarsemestern v 28-31, alla klämdagar samt mellan jul och nyår. Har 25 semester dagar. Jag behöver ej ta hänsyn till kollegor, utan alla kan vara ledig samtidigt under dessa dagar.
 
Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast har en tendens att bli. Utan jag är genuint nyfiken på hur ni gör när ni planerar era semesterperioder, när ni tar semester helt enkelt (kanske ännu mer intressant hur ni tar semester som inte är på sommaren). Kanske framför allt ni som inte har barn i barnomsorgsålder eftersom jag förstår att skollov, studiedagar och stängda förskolor spelar in där på ett annat sätt än för oss som inte har barn eller har stora barn.

Jag jobbar statligt vilket gör att jag har en ganska generös semesterpott, 31 dagar/år. Jag har inga barn som kräver ledighet under skollov, jag har inget som helst intresse av utlandssemestrar och generösa arbetstagarjular både 2018 och 2019 i kombination med hemarbete under 2020 och 2021 har gjort att jag har slagit i taket på min semesterpott. Jag kommer behöva ta ut cirkus tio dagar extra utöver en vanlig sommarsemester på fyra veckor i år, och kommer ändå ha full pott kvar sparad sen.

Jag pratade med min chef om detta häromdagen och han bad mig fundera på hur jag vill göra för att det ska passa både mig och verksamheten. Och det är väl helt enkelt det jag gör nu, ni brukar ha väldigt kloka inputs så jag tänkte höra hur ni brukar göra? (Stora delar av min arbetsgrupp har små barn i barnomsorgsålder så de tar ut semesterdagar under exempelvis skollov på ett helt annat sätt.)

Rent konkret kommer jag inte ha möjlighet att ta någon extra semester i vår/innan sommarsemestern på grund av att det helt enkelt inte passar verksamheten, så alla tio dagar kommer behöva tas ut andra halvåret. Hur brukar ni göra och resonera?
Jag skiter fullständigt i verksamheten eller kollegor. Jag söker semester när jag vill ha den. Sen kanske jag inte alltid får semester när jag vill, men jag tar ingen hänsyn när jag lämnar in mina önskemål.
 
Jag har ofta tagit fyra veckor på sommaren (hade helst haft fem men det är ofta inte möjligt att få i rad på min arbetsplats), gärna ganska sen semester från slutet av juli och framåt. Sen brukar jag vilja ha ledigt i mellandagarna och över nyår eftersom jag vill vara hos mina föräldrar på jul och ofta åker bort med vänner över nyår. Jag gillar också att ta några dagar i typ mars för att åka skidor när det inte är pandemi så ofta har jag använt mina fem veckor när sommaren är över och sparar då flex till julledighet och annan ströledighet som nån fredag då och då.
 
Jobbar statligt och är +40, så jag har 7 veckor semester. Inga barn att ta hänsyn till men två hästar och ett husband.
Vi brukar ha 5 och ibland 6 veckor på sommaren från typ andra veckan i juli plus dagarna mellan jul och trettonhelgen.
Jag gillar också att ta en del dagar någon av kortveckorna på våren. Det boostar verkligen energiförrådet.
 
Har i flera år konstaterat att jag gärna skulle vilja lägga en vecka i mitten/slutet av november, men med totalt 25 semesterdagar per år har jag prioriterat fyra veckor under sommaren och resterande till strödagar kring jul och vårvinter för fjällresor.
Men november är ju generellt en jäkla skitmånad i mina ögon, så jag skulle gärna ta en vecka just därför. Då har nästan hela långa hösten utan ledighet gått, mörkret och det blöta brukar börja tära på mig. Antingen åka iväg, men kan lika gärna tänka mig att ha en vecka av att ta det lugnt hemma, laga mat, läsa böcker osv som inte prioriteras under mer aktiva ledigheter resten av året.
Tusan, kanske skulle börja titta på statliga jobb i alla fall...
 
Jag ska försöka bli lite bättre på att ta ut strö-semesterdagar i år utöver sommarsemester är min plan faktiskt! Något som jag gjorde förra sommaren är att efter min (ganska tidiga) fyraveckors sommarsemester så tog jag ytterligare fem dagar, men en varje vecka resten av sommaren istället. Kände att jag han få ut mycket mer sommar på det viset utan att det påverkade verksamheten speciellt mycket eftersom jag ändå skötte mina arbetsuppgifter övriga 4 dagar under veckan.
 
Inga barn tidigare (på väg nu). Har i teorin 25 semesterdagar per år men i praktiken alltid massor av ledighet att ta ut eftersom man samlar på sig drösvis med komp som jag hellre tar ut i tid än i pengar. Det svåraste brukar vara att hitta tider där man får ta ut ledigheten.

Jag har brukat ta 4 veckor under sommaren, men delat upp det i 2+2 veckor eller ibland 2+1+1, gillar inte att ha allt helt sammanhängande. Brukar då också bli lättare att tajma med maken eftersom vi blir mer flexibla än om vi krävde 4 veckor i sträck. Vid jul brukar jag vilja ta ett par dagar ledigt, men lägger dem oftast före jul för att slippa konkurrensen om mellandagarna. På samma sätt ser jag till att undvika höstlov, påsklov och sportlov.

I höstas försökte jag ta ut ett par spridda veckor eftersom jag hade massor av tid över, men lite oförutsett blev det plötsligt omöjligt att avvara mig från verksamheten just då eftersom jag i två månader i sträck plötsligt var den enda heltidsarbetande med en tjänst som alltid behövde vara bemannad, så med facit i hand hade det varit mycket enklare att ta ut ledigheten på sommaren där arbetsgivaren absolut skulle godkänna en extravecka i början av juni eller slutet av augusti. Men oftast har maj och september varit bra tider att ta ur extraveckor på, när vädret är fint och verksamheten fullbemannad.

På första jobbet jag hade upptäckte jag att jag mådde bäst om jag inte var ledig för länge i sträck, men i stället aldrig hade mer än 7 arbetsveckor till nästa lediga vecka. Det har jag tappat bort lite nu tyvärr (men nu väntar å andra sidan åratal med föräldraledighet, vab och deltidsarbete så jag gissar att jag kommer att vilja jobba den tid jag kan ändå).
 
Jag vill helst ha sen semester. I år kommer jag dock troligen att få ha tidig, eftersom vi varvar, om nu inte tillräckligt många vill ha tidig då, då kan ju jag ha sen isf.

Helst har jag velat ha lite "onormalt" sen, dvs utanför perioderna egentligen, gillar hösten :). Men i åt pluggar jag, så då börjar ju ändå skolan där... Tidigare när jag var timmis brukade jag låta bli att lägga in mig i sex veckor under sensommar/höst :).

Strödagar under året har jag inte blivit van än att ta ut, har aldrig tagit nån, eftersom jag blev fast anställd bara i aug/sep 2020, så har inte vant mig vid det ännu plus att jag haft "pluggtid" nu hela 2021 så jag är på jobbet mindre tid ändå...
Men har tänkt att jag ska bli bättre på att ta ut dem, blir väl typ för att förlänga nån helg eller om man kan en/någon dag så man blir ledig ett tag till att typ vara i stugan eller så kan jag tänka mig :). Eller förstås om det är något särskilt event.
 
Jag kommer alltså ta fyra veckor på sommaren oavsett, det kanske jag skulle skrivit. Precis som många andra brukar jag vilja ha den i halva juli-halva augusti, vårt jobb ligger inte nere men är väldigt, väldigt lugnt just då (detsamma under jul-helgerna) och precis som någon annan skrev har distansarbetet medfört att jag exempelvis inte kommer stånga mig blodig för att vara ledig just vid årsskiftet. Men mina fyra veckor på sommaren vill jag ha och de kommer jag ta.

Funderade lite löst efter mötet med chefen på om det skulle vara en bra idé att ta lite fredagar i november för att dels förlänga helgerna och dels få lite dagsljus under årets värsta månad.
 
Jag har inga barn och bor ensam. Därför är det viktigt för mig att ha semester samtidigt som mina kompisar så att jag har några att umgås med. Den kompis jag reser mest med jobbar på en verksamhet som är stängd hela juli så jag brukar vilja ha åtminstone tre veckor tillsammans med henne.

På mitt nuvarande jobb brukar tänket vara att halva arbetsstyrkan behöver vara på plats och att man först diskuterar i sin arbetsgrupp när man vill vara ledig. I min nuvarande arbetsgrupp har det inte varit några problem.

Sedan bruksprovet flyttades till det som är sportlovsveckan där jag bor har det bara varit problem en gång med att få ledigt.

Numera är jag över 50 och semesterväxlar så jag har 38 semesterdagar så jag sparar några till hösten som kan användas till strödagar om jag behöver vila eller om veterinären kommer.
 
Jag jobbar på ett företag som stänger helt under industrisemestern samt under julledigheten, så mina semesterdagar är i princip utlagda redan vid det nya årets början.
Detta är den absolut största nackdelen med mitt jobb, som jag i övrigt trivs väldigt bra på.
Jag fick lov att jobba en av fyra semesterveckor i somras, och de dagarna lade jag under hösten i stället.
Jag jagar och hade lätt kunnat använda alla mina semesterdagar på hösten, om jag bara hade fått.
 
Det här med långa semestrar under sommaren är en väldigt svensk grej, så där jag bor är det inte kutym alls. Här är det uppseendeväckande om man tar två veckor i rad, längre än så har jag aldrig hört någon vara ledig.

Jag uppskattar faktiskt att sprida ut dagarna rejält över året, vilket jag inte hade kunnat göra om jag tog 3-4 veckor på sommaren. För mig är det mer värt att inte ha så långt mellan ledigheterna, än att vara ledig i flera veckor på rad. Jag skulle aldrig någonsin vilja ha det så att jag bara var ordentligt ledig (vilket för mig betyder en vecka, minst) under julen och sommaren.

Jag, utan barn, med 28 dagars semester brukar lägga upp det såhär:

  • 1 vecka i februari/mars
  • 1-3 strödagar under april/maj/juni (oftast bakar jag ihop dem med en röd dag, röda dagar infaller alltid på måndagar eller fredagar här så detta är ett enkelt sätt att få till en rejäl långhelg)
  • 2 veckor under sommaren (här brukar jag åka till Sverige och jag brukar lägga detta i slutet av juli)
  • 1 vecka i slutet av september (jag fyller år då och vi brukar åka till Italien eller liknande)
  • 1 vecka kring jul/nyår (vilket oftast blir drygt två veckor i praktiken tack vare de röda dagarna, som man alltid "får ut" här i UK - de brinner aldrig inne p.g.a helg eller liknande)
På det här sättet går det sällan mer än 6-8 veckor mellan mina lediga perioder. Längsta perioden utan långledigt faller under vår och tidig sommar, men då tycker jag att livet är så härligt på så många andra sätt att det gör inte så mycket :D Under den perioden finns det också en massa röda dagar som lättar upp lite utan att man behöver ta semesterdagar.

Hade jag haft en extra semestervecka så hade jag nog förlängt sommarsemestern med en vecka. Jag gillar också att ta någon dag i november för att lätta upp den gråa månaden lite, men även där finns en röd dag som brukar räcka fint.
 
Senast ändrad:
Jag är singel och barnfri. Kan lägga min semester precis hur jag vill. Oftast försöker jag lägga 2-4 veckor i maj och 2-4 veckor i september, eftersom de är de bästa veckorna med häst. Det blir ibland nån vecka i november och/eller januari för utlandsresa och ofta försöker jag lägga en dag/vecka i hela november och december, det mår jag helt klart bra av.

Jag har 25 dagar + 63 timmar att ta ut som jag vill, men tar ofta ut obetald ledighet också.
 
Har barn.
Försöker få ihop semestern så det passar både familj, jobbet och mig.
Så i år blir det sex veckor (varav två föräldraledighet) som delas upp på tre * två veckor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 494
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 435
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp